När jag var i den svängen för några år sedan så var det ytterst ovanligt att fakturabeloppet översteg 10 000kr.

Men så höll den kommunen inte på med lägeskontroll förutom vid konstiga arkitektslott.

Det är nog läge och ringa och fråga vad som hänt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T t.umo skrev:
jag bad min vän ringa utsättaren och få lite prisförslag för utsättningen, vad tror ni han svarar när min polare frågar vad det kostar?

Ca 10500 kr för grov, fin, lägeskontroll totalt. Skulle det inte finnas dwg fil så skulle det ta ca 1-2 h extra men inte mer.

Detta är helt sanslöst.
Du gör mängder med efterforskningar själv och med hjälp av vänner. Men du börjar inte med att ringa utsättaren för att höra om dom kanske gjort fel eller om det helt enkelt dykt upp något som krävt 28h extrajobb?

Börja i rätt ände imorgon och ring företaget istället för att sitta här och spekulera. Återkom om företaget/utsättaren inte har vettigt eller skäligt svar på extrasumman så kan man kanske ta det vidare då.

• Gilla
Enplanaren och 14 till
  • Laddar…
Öööö???

Vi byggde hus och garage 2017.
Kommunen (Kungsbacka) var utsättaren kostade 2500kr.
Tyckte jag var dyrt

Nej det är för dyrt. 28 timmar är alltså 4 dagar med en 35tim vecka. Ingenting i en utsättares jobb tar så mycket tid. Helt klart något fel.
Ring och fråga vad de 28 timmarna är.
Hoppas det löser sig.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T
Jag betalade 5500 kr, dock ej kommunen. Hade kommunen gjort detta hade det kostat 18-19.000 kr.

T
J Jerfed skrev:
Får det till 41 000 om jag summerar de kostnader du uppger i första inlägget.
Jag får det till 51,25 om jag lägger på momsen.

Jodå, TS har redan svarat i tråden.

• Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Oavsett så är det orimligt, lite beroende på vad det är som har byggts.

Många kommuner har ju en taxa där man kan se vad det kostar för 4 hörn, och sedan hur det ökar beroende på antalet hörn som tillkommer utöver.

Det är inte så att markföretaget tar betalt för 28h markarbete på samma faktura?

T t.umo skrev:
Vi fick fakturan från utsättaren som landade på 51 tusen.

Grov utsättning 8000 kr
Fin utsättning 6000 kr
Lögeskontroll 3000 kr

Sen tillkomm 28 h arbete 23800 kr

Är detta inom ramen eller billigt/dyrt? Någon som har något att jämföra med? Utsättaren togs in via markföretaget och skulle ha samma priser som kommunen, ska ringa dem på måndag för övrigt.
T t.umo skrev:

Grov utsättning 8000 kr
Fin utsättning 6000 kr
Lögeskontroll 3000 kr
Vi betalar

Är detta inom ramen eller billigt/dyrt? Någon som har något att jämföra med? Utsättaren togs in via markföretaget och skulle ha samma priser som kommunen, ska ringa dem på måndag för övrigt.
Det låter dyrt, vi betalade 3822kr för grov och finutsättning för nybyggnad av garage. Vi tog kommunens utsättare, fungerade perfekt.

T t.umo skrev:

Grov utsättning 8000 kr
Fin utsättning 6000 kr
Lögeskontroll 3000 kr

Ta fram kostnadsunderlag från annan entreprenör exempelvis kommunen och ha det i skriftlig form .Mot den faktura du fått betalar du in det beloppet och bestrider extrakostnader .Då har du gjort det juridiskt riktigt och din motpart måste stämma dig . Vilket verkar svårt i det här fallet och i nio fall av tio stannar det där .

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi betalade 7000kr plus moms för allt. Södra Skåne

Grillen Grillen skrev:
Du gör mängder med efterforskningar själv och med hjälp av vänner. Men du börjar inte med att ringa utsättaren för att höra om dom kanske gjort fel eller om det helt enkelt dykt upp något som krävt 28h extrajobb?

Börja i rätt ände imorgon och ring företaget istället för att sitta här och spekulera. Återkom om företaget/utsättaren inte har vettigt eller skäligt svar på extrasumman så kan man kanske ta det vidare då.
TS fick fakturan på fredag eftermiddag och hann inte fråga utsättaren innan helgen. Under helgen ställer han frågan på BH om andra har någon uppfattning om summan är rimlig för att ha lite kött på benen när han på måndagen ringer och pratar med utsättaren eller markföretaget. Varför skulle det vara något konstigt med det?

TS: Har du hunnit prata med utsättaren idag?

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
T
Problemet löst. Det var ett misstag i det hela. Alla glada nöjda

• Gilla
  • Haha
Pen och 13 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
TS fick fakturan på fredag eftermiddag och hann inte fråga utsättaren innan helgen. Under helgen ställer han frågan på BH om andra har någon uppfattning om summan är rimlig för att ha lite kött på benen när han på måndagen ringer och pratar med utsättaren eller markföretaget. Varför skulle det vara något konstigt med det?

TS: Har du hunnit prata med utsättaren idag?
Han har hunnit be en vän ringa företaget,han har även pratat med ett annan företag för att få uppgift om vad dom tar. Så ja, jag tycker det är lite fel väg att börja i ;)

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.