36 682 läst · 41 svar
37k läst
41 svar
51 000 KR FÖR UTSÄTTAREN? Va fan
Sida 1 av 3
Vi fick fakturan från utsättaren som landade på 51 tusen.
Grov utsättning 8000 kr
Fin utsättning 6000 kr
Lögeskontroll 3000 kr
Sen tillkomm 28 h arbete 23800 kr
Är detta inom ramen eller billigt/dyrt? Någon som har något att jämföra med? Utsättaren togs in via markföretaget och skulle ha samma priser som kommunen, ska ringa dem på måndag för övrigt.
Grov utsättning 8000 kr
Fin utsättning 6000 kr
Lögeskontroll 3000 kr
Är detta inom ramen eller billigt/dyrt? Någon som har något att jämföra med? Utsättaren togs in via markföretaget och skulle ha samma priser som kommunen, ska ringa dem på måndag för övrigt.
Medlem
· Västra götaland
· 495 inlägg
Det lät normalt fram till extraarbetet - vad innebar det?
Medlem
· Västra götaland
· 495 inlägg
I kommunens taxa (som de påstår sig följa) så ingår det som behövs.... inkl resor, instrument och så klart arbetstid, både det som görs i fält och inne på kontoret (som kunden aldrig ser...)
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Tycker allt där låter ovanligt dyrt. Men 28h extra för vad? Det måste blivit något fel
Det står precis så på fakturan, 28 h extra arbete. 23800 kr
. Vi tog in utsättaren via markföretagets kontakt istället för kommunen då de sa att de tog precis lika mycket som kommun men att det underlättade för markföretaget då deras utsättare kunde komma när de behövde honom. Men priset skulle inte skilja sig. Nu är det helg så jag kan inte ringa kommun men efter sökningar så ligger dem flesta på 8-16000 kr vilket är rimligt
. Vi tog in utsättaren via markföretagets kontakt istället för kommunen då de sa att de tog precis lika mycket som kommun men att det underlättade för markföretaget då deras utsättare kunde komma när de behövde honom. Men priset skulle inte skilja sig. Nu är det helg så jag kan inte ringa kommun men efter sökningar så ligger dem flesta på 8-16000 kr vilket är rimligt
Johannes Carlsson skrev:
Sitt lugnt i båten än så länge. Be dem speca upp de 28h som troligen är arbeten de utfört på kontoret. Kanske har det blivit fel eller bara något typ av missförstånd.
Skulle de efter det fortfarande hävda att du ska betala allt så tycker jag att du ska ta ställning igen då.
Skulle de efter det fortfarande hävda att du ska betala allt så tycker jag att du ska ta ställning igen då.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Jag hade betalat vad som är skäligt, i detta fall utifrån kommunens prislista.
Markföretaget tyckte att det var bättre att vi använde oss av hans utsättare då han kunde komma direkt när det behövdes istället för kommun som oftast bestämmer datum när de kommer ut. Han försäkrade oss om att utsättaren går efter samma taxa som kommunen man jobbar på.
Vår kommun tog 11500 totalt för all utsättning.
Utsättaren via markföretaget skickade en faktura på 51 000 kr.
Detta är för mig fusk.
Vår kommun tog 11500 totalt för all utsättning.
Utsättaren via markföretaget skickade en faktura på 51 000 kr.
Detta är för mig fusk.
När kommunen tar 10500 kr totalt ochT t.umo skrev:Vi fick fakturan från utsättaren som landade på 51 tusen.
Grov utsättning 8000 kr
Fin utsättning 6000 kr
Lögeskontroll 3000 kr
C C.Lundin skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Har dom sagt det så betala samma summa som kommenens taxa och bestrid resten.
jag bad min vän ringa utsättaren och få lite prisförslag för utsättningen, vad tror ni han svarar när min polare frågar vad det kostar?
Ca 10500 kr för grov, fin, lägeskontroll totalt. Skulle det inte finnas dwg fil så skulle det ta ca 1-2 h extra men inte mer.
Detta är helt sanslöst.
Ca 10500 kr för grov, fin, lägeskontroll totalt. Skulle det inte finnas dwg fil så skulle det ta ca 1-2 h extra men inte mer.
Detta är helt sanslöst.