S sebastiannielsen skrev:
Spikin: Nej. Man behöver inte begränsa det till verklig tidsåtgång.

Ett solklart exempel på detta, är att kutym är att bilkostnader utgår från verksamhetsstället. Det innebär att säg att du och grannen gör ett hantverkarjobb på samma dag, rakt efter varandra. Även trots att bilen inte rullar den minsta millimeter mellan grannens jobb och ditt jobb, så får ändå hantverkaren ta betalt för en skenbar resa (timkostnad + milkostnad) hem till verksamhetsstället och sedan en skenbar resa (timkostnad + milkostnad) tillbaka till adressen, precis som om hantverkaren hade tagit en tur med bilen tillbaka till företaget och sedan tillbaka igen.

Detta för att det ska vara rättvist. Om hantverkaren haft en kund långt uppe i norrland är det ju inte rätt att du ska behöva betala för bilresan från den kunden. Men det gäller ju då också åt andra hållet, dvs du kan inte kräva att få tjäna pengar när sträckan är kortare.

Det måste ju gå jämt upp för hantverkaren.

På samma sätt är det med debitering per påbörjad timme. Det är skäligt. Att däremot debitera t.ex. per påbörjad dag eller per påbörjad 2h eller liknande är oskäligt. (Om det inte gäller ett större jobb som tar flera dagar/veckor - då kan per påbörjad dag vara skäligt)

Det finns heller inget krav att en hantverkare ska avtala eller informera om priser. Det är din skyldighet som kund att kolla upp eller fråga om pris. Har inget avtalats så gäller prislistan som hantverkaren har - förutsatt att det är "skäligt". Skulle en tvist uppstå så räcker det med att hantverkaren visar upp fakturor från tidigare jobb och prislistor m.m.

Det finns också ett krav att man ska tillgodose kundens intresse, dvs om kostnaden för jobbet står i uppenbar missproportion till jobbets omfattning, t.ex. ett jobb på 5 minuter för att fixa något litet skitfel med en jordfelsbrytare, så är det hantverkarens skyldighet att avråda kunden från att ta jobbet.
Men det förutsätter ju att man vet jobbets omfattning från början - vet man inte så har man fortfarande rätt att ta betalt för jobbet såklart.

Att man har saker såsom grundavgift, per påbörjad timme etc, är av två skäl. Första skälet är att småjobb inte ska ta upp allt för stor kostnad, eftersom det finns fasta kostnader som är detsamma oavsett storleken på jobbet.
Andra skälet är att hantverkare inte ska behöva logga exakt arbetstid utan använder man tidbok kan det vara smidigt att bara behöva skriva hur många heltimmar man jobbat.

Sedan finns det ju företag som använder avancerade mobilbaserade in/ut checksystem och portabla stämpelklockor m.m. och då kan man t.om. per automatik debitera ner på sekundnivå om man vill.

Så nej, bara för att inget avtalats betyder inte att en hantverkare kan ta till vilka priser som helst, men att inget avtalats betyder heller inte att du som kund får det gratis. Utan skäligt pris är det, och skäligt pris är oftast enligt officiell prislista.
Finns ingen officiell prislista eller att företaget utnyttjar läget med att inget avtal ingåtts för att trissa upp priset, så är "skäligt pris" ungefär vad konkurrenter tar i närområdet för ett liknande jobb.
Så som du skriver denna om resandet så kommer det inte bara att gå ihop för hantverkaren, han kommer minst gå ihop och för alla resor det är närmre till kund 2 från kund 1 kommer han tjäna pengar på att begära ersättning för en kostnad han inte haft. Enda gången hantverkaren bara får precis betalt för sin kostnad är när resvägen passerar firman.

Hade man som företagare enbart tagit betalt för resvägen DIT till kund 1 och sen från kund 1 till kund 2 av kund 2 och hemresan hade sista kunden fått betala för extra så hade det alltid gått jämnt upp för hantverkaren men möjligen blivit lite snett mellan kunderna.

Nä, det är ännu en sak som hantverkare kan blåsa kunderna på.

N Novvehehe12 skrev:
Tjena! Fick min faktura från rörmokaren idag, han var här i ca 10-15 min och kikade vad som behövdes, 21/8. Sen 2 timmar 3/9 för själva jobbet. Till saken hör att firman ligger 3 mil från där jag bor. Jag känner personen i fråga och de 10-15 minuterna han var här för att kolla på jobbet så var det jämt innan han skulle sluta för dagen. Vi bor på samma ort.

På fakturan har företaget tagit ut 500 + 120 (resekostnader t.o.r) de 10-15 minuterna han var här för att kika. Är detta normalt?

Skulle ni ha ringt eller bara betalat glatt?
Hantverkare utgår från firman, inte från sina hem. Materialet måste åka och köpas, resa till och från ditt hem tar tid, eller bor rörmokaren hemma hos dig?

500x0,75 = 375kr, är det 375kr du gnäller om? Du ville betala 125kr för 15min.
Gör jobbet själv nästa ggn och sen tar du renoveringskostnaderna när du får en vattenläcka.

• Gilla
  • Haha
Gun L och 2 till
  • Laddar…
T thomaslj skrev:
120 kr är för de administra kostnaderna som en bil medför, leasingavgifter, diesel etc. Inte för tiden som teknikern suttit i bilen. Om han kört 30km (ca en halvtimme) samt varit hos dig i 15 min, dvs totalt 45 min av hans tid för att förse dig med den hjälp du behöver. Så är det väl inte konstigt att man fakturerar en timme för detta?

Det finns allt för många kunder (privatpersoner) som inte förstår att hantverkare lägger tid för en kunds räkning även om/när de inte är i kunden hus eller lägenhet.
Jag håller med! Jag är i en annan bransch och jobbar oftast mot samma kund men man vill att kostnaden ska ligga rätt och vi tar betalt för att åka och titta. Oftast finns det en organisation ”bakom” den enskilda teknikern som också kostar. I mitt fall är det rikstäckande med många chefer, lönecenter, personalavdelning m.m. En del av detta är inräknar på kontrakten och en annan del är inräknat i priser för en tekniker per timme. Beroende på tjänst ligger priserna på 650-1000kr/h.

Men oavsett är det någon som måste betala deras tid. Man bedriver inte välgörenhet och bara för att någon känner att inte ta betalt för en sak så innebär det inte att nästa inte kommer göra samma sak.

N Novvehehe12 skrev:
Tjena! Fick min faktura från rörmokaren idag, han var här i ca 10-15 min och kikade vad som behövdes, 21/8. Sen 2 timmar 3/9 för själva jobbet. Till saken hör att firman ligger 3 mil från där jag bor. Jag känner personen i fråga och de 10-15 minuterna han var här för att kolla på jobbet så var det jämt innan han skulle sluta för dagen. Vi bor på samma ort.

På fakturan har företaget tagit ut 500 + 120 (resekostnader t.o.r) de 10-15 minuterna han var här för att kika. Är detta normalt?

Jag hade godkänt detta
600:- för ca 3h jobb
Får betala 380:-/h på jobbet

13th Marine 13th Marine skrev:
Återigen, varför ska alltid konsumenten ta läropengen, hantverkaren är proffs och borde utan bekymmer kunna berätta om vilka kostnader som tillkommer förutom arbetet.

Detta tycker jag är intressant
Lämnar du in dator/Telefon eller liknande så betalar ni felsökningsavgift utan blinka eller att börja maila. det har blivit ett jävla otyg att vissa tjänster skall göras gratis. Men har ett annat jobb så är det helt ok att ta en start avgift.
samma med verkstad man tjafsar om små kronor spolarvätska mm.
Det borde bli lag på felsökning avgift för alla eller ingen får ta. går ni på restaurang och säger till servitris att du vill smaka på alla rätter innan du bestämmer dig.
jag säger gör om gör rätt !!!!!!

• Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Ja, du får självklart ta betalt för vad du vill så länge du berättar detta för kunden. Det kan inte vara upp till kunden att fråga om du tar betalt för bil, titt, slitage, försäkring, vad som helst.

Det är det jag stör mig på i TS faktura. Företaget informerar inte och vissa i tråden påstår att det är "läropeng" och att den som ber om hjälp som ska förhöra sig om alla eventualiteter
Där har du helt rätt(y) Självklart ska man informera... Men lite sunt förnuft säger att rörmokarn svänger antagligen inte förbi för att vara snäll... Han gör det för att det ställer mat på bordet och betalar hans räkningar. Att en person som kommer ut på plats, tittar och planerar för morgondagen tar betalt, det borde de flesta förstå! Sen att många hantverkare har otydliga debiteringsmodeller när det gäller resor, material osv. det försvarar jag inte... :sweat:

wrang wrang skrev:
Jag hade godkänt detta
då får du nog träna på läsning. 620 för 10-15 min jobb är det tal om här

K kimmens skrev:
Detta tycker jag är intressant
Lämnar du in dator/Telefon eller liknande så betalar ni felsökningsavgift utan blinka eller att börja maila. det har blivit ett jävla otyg att vissa tjänster skall göras gratis. Men har ett annat jobb så är det helt ok att ta en start avgift.
samma med verkstad man tjafsar om små kronor spolarvätska mm.
Det borde bli lag på felsökning avgift för alla eller ingen får ta. går ni på restaurang och säger till servitris att du vill smaka på alla rätter innan du bestämmer dig.
jag säger gör om gör rätt !!!!!!
i detta fallet tog hantverkaren 10 minuter på slutet av dagen till jobb och smet sen hem, istället för att behöva köra tillbaka till firman och sen köra hem. Dessutom får kunden betala för den timmen som han skulle lagt på att köra till firman plus kostnaden för att köra dit och hem.

Win-win-win... för hantverkaren alltså

• Gilla
Novvehehe12 och 3 till
  • Laddar…
N Novvehehe12 skrev:

Skulle nog bara betalt.

Haft två olika rörfirmor på besök o inte varit nöjd, men den tredje jag fått kontakt med är bra och sköter sig fint.

Men ber jag dem komma förbi och vi skall gå igenom vad som skall göras, och diskutera kring det, så räknar jag med att det kan bli en debiterad timme bara för det. Per påbörjad timme heter det ju på de jobb jag gjort åt småföretag i IT branschen, så ser inte varför det skulle skilja.

Sedan kan man ju tycka att det är lite snålt med att bara vara där 10-15 minuter men ändå ta betalt, men jag skulle nog ändå inte klaga.

Det däremot rörmokare ifrån firman jag litar på sa direkt, var att han gärna såg att jag samlade på mig en del jobb att göra, så han kunde fixa flera saker vid samma besök, så det inte blev onödigt dyrt för mig. När han sedan gjorde ett besök med flera olika uppgifter, fixade han även en sak som en annan firmas rörmokare hade fuskat men jag missat.

Även fått honom att hjälpa till med en sak, där jag inte vågade fixa en del i monteringen själv, han kom förbi och debiterade bara en timme, samt material, eftersom han visste i förväg precis vad som skulle göras. Material då iofs dyrare än rinkaby, men billigare än k-rauta, av bra kvalite förstås.

Det svåra med den firman är förstås att de är fullt upptagna med jobb, bra firmor brukar ju ha det så, så det tar tid innan de kan komma, men de kommer på den tid man gjort upp.

Redigerat:
Det är väl ganska självklart att man vill ha betalt för den tid man jobbar, har dom 3 mil från firman är det i runda slängar 30 min körning plus 15 minuter på plats. Det blir 45 minuter, hade nu inte hantverkaren bott bredvid så hade han haft 30 minuter körning tillbaka också, vilket hade blivit 1h och 15 minuter....
De flesta här är ju helt inne på att hantverkaren bara ska få tjäna pengar på arbete och inte på material och då är det väl inte mer än rimligt att man ska få debitera nerlagd tid...

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
Alternativet hade varit att föregående kund hade fått betala för den sista timmen på dagen också och då hade det varit han som skrivit ett inlägg här om överdebitering...

• Älska
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tänker så här.

Om jag kör firma bilen hem varje dag och det är tre mil/30 minuter så är det inget jag får betalt för. Företaget har en utgift för bilen i detta läge.

Om grannen vill att jag gör ett jobb så försöker jag då ta det före eller efter övriga uppdrag den dagen och jag kanske vill ha betalt för tid på plats, men restiden hade jag haft ändå och firman hade haft kostnad för bilen ändå.
Om jag tar betalt för resa och bil så är det ju faktiskt min hemresa som kunden betalar. Kanske var det så rörisen tänkte? Jippi, idag får jag betalt för att ta mig hem...

Om resan till kunden däremot kommer mitt på dagen så är det givet att den ska betalas.

Om möjligt så ber jag kunden tala om förutsättningarna så gott det går, exempelvis genom att bifoga bild, artikelnummer eller vad det nu kan vara så slipper jag resan och kunden slipper betala för en onödig resa. Det brukar uppskattas.

Sen finns det ju detaljen med tydlighet också. Det var väl när firman insåg att de brustit på den punkten som de drog bort detta.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Alternativet hade varit att föregående kund hade fått betala för den sista timmen på dagen också och då hade det varit han som skrivit ett inlägg här om överdebitering...
Varför skulle det vara ett alternativ?

För mig är det i gränslandet till att vara kriminell.

Mikael_L
wrang wrang skrev:
Jag hade godkänt detta
Nej, det var 600 kr för 10-15 minuter titt.

• Gilla
Novvehehe12
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det var 600 kr för 10-15 minuter titt.
Jag tycker att det är fullt rätt att du skulle betala för tiden det tar för hantverkaren att köra 6 mil plus 15 minuter...
Då blir det helt plötsligt rimligt att betala för den timmen..
Att personen bor på orten är ej relevant då han likaväl kanske måste åka tillbaka och lämna uppgifter, alternativt beställa grejer dagen efter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.