S
Om jag då ska undvika gift och kör på vanliga slå ihjäl fällor, bästa betet? Någon som provat den som är elektrisk och kan ha 10 st i behållaren innan pappa behöver tömma?

Man får ha lite tålamod med gift, tanken är de ska kunna äta det i flera dagar innan de dör så de inte blir misstänksamma mot det. Det var väldigt tydlig då jag betade en fälla som tar dem levande med en puck musgift, musen som fastnade hade ätit upp hela pucken själv och när jag släppte ut den sprang den piggt iväg:) En annan tanke med musgift är att de ska bli törstiga och dö utomhus när de ska dricka vatten. Det har jag också märkt när jag la ut gift hos min mamma, ett par dagar senare kunde man se döda möss utomhus. Min erfarenhet är att det går visst att mussäkra ett hus, det är bara mer eller mindre svårt. med fällor får man använda olika beten, olika fällor, olika platser. Min erfarenhet av katt (min egen) är att den tog in möss genom kattluckan och sen tröttnade på dem så man hade levande möss inne. inte kul.

Detta medel har fungerat ganska bra hos oss. Innehåller medel, som enligt uppgift används av veterinärer vid sövning av större djur, men som blir överdos för små gnagare.
https://www.granngarden.se/betesstation-protect-home-korn-8-doser/p/1250893

Mössen dör ganska fort p.g.a. hjärtstillestånd, men risken finns ju att de hinner gömma sig och förpestar luften. Har även slagfällor, så jag är garderad.

• Gilla
Sofia.
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
Om jag då ska undvika gift och kör på vanliga slå ihjäl fällor, bästa betet? Någon som provat den som är elektrisk och kan ha 10 st i behållaren innan pappa behöver tömma?
Choklad brukar jag köra med!

• Gilla
Sofia.
  • Laddar…
S
Lägger till vitpeppar på listan, värt att prova(y):D

S Sofia. skrev:
Fällorna betas med fördel med Japp eller Nougat. Har ej provat fällor med behållare för flera möss.

Om någon lägger ut gift så är det förstås bra om man tar bort det innan man säljer huset, eller åtminstone informerar de nya ägarna om det. När vi flyttade in brukade katterna leka i ett litet utrymme gömt bakom diskho m.m. När vi väl drog bort lite plank för att kolla runt lite så var det fullt med gift där. Vi blev lite nyfikna och kontaktade företaget som lagt ut det och enligt kundtjänsten så skulle det fortfarande vara giftigt för katter även fast det var gammalt.

En normal katt äter i och för sig inte sånt som är det minsta suspekt men det finns ju undantag. Samt hundar, de äter som vi alla vet vad som helst förutom sallad.

T tompaah7503 skrev:
Har du sett möss som fastnar i slagfällor? Det är inte ovanligt att de kämpar i en halv minut med att komma loss innan livet går ur dem. En hink med vatten och lite diskmedel för att få bort ytspänningen tar inte längre tid, har filmat med kamera så jag ser hur snabbt det går.

Katter har vi också, en hel koloni, men det är mycket möss på ett lantbruk med över 1000 kvm byggnadsyta.
Visserligen bara en gång men då verkar det ha gått snabbt som attan i alla fall. Vi lägger fällorna i kattvinden som är nära vardagsrummet så man hör tydligt när det smäller och om dom nu skulle kämpa så skulle det höras också. Slagfällor är inte helt ok från en moralisk synpunkt heller med det känns bättre än att dränka dom, vilket även lagen verkar hålla med om ifall man ska lite på vad som skrivits här ovan.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fällorna betas med fördel med Japp eller Nougat. Har ej provat fällor med behållare för flera möss.
Slösa nougat på sådant, nä nu...
Vi använder jordnötssmör, funkar galant :)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Slagfällor är inte helt ok från en moralisk synpunkt heller med det känns bättre än att dränka dom, vilket även lagen verkar hålla med om ifall man ska lite på vad som skrivits här ovan.
Vad säger lagen om medicinen som de flesta förespråkar, katter, som kan leka med och plåga möss i tiotal minuter innan de faktiskt avlivar dem?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vad säger lagen om medicinen som de flesta förespråkar, katter, som kan leka med och plåga möss i tiotal minuter innan de faktiskt avlivar dem?
Det är faktiskt en anledning att vi aldrig använt gift, inte ens när vi inte hade katter.

Sen skär det lite i hjärtat när man ser katterna leka med en mus eller dyl. men samtidigt så är det i mina ögon inte helt jämförbart. En människa är klok nog att reflektera över sitt agerande, en katt mindre så.

Vill man dränka dom så är det ingenting jag kommer hindra men nog tycker jag man ska fundera både en och två gånger innan man hittar på sådana (i mitt tycke) dumheter.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Man skulle ju kanske kombinera "vippbrädan" med en djup hink utan vatten, men där man lagt i " sista måltiden" ? Då somnar mössen smärtfritt och man vet var kropparna finns.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar musfällan SuperCat (säljs på bl.a. Granngården). Utbytsbete finns att köpa till.
Fångar flest möss enligt min erfarenhet. Finns där möss, så sitter de snart i en fälla.

Förutom fällor, så är det ju viktigt att kartlägga var de kan ta sig in, och försvåra det för dem. Utmed utsatta platser vid fasadsocklar t.ex.kan man sätta boxar (husdjurssäkra) med gift som bryter ner populationen redan innan de är inne. Tyvärr är de mest effektiva ämnena numera förbjudna att köpa för privatpersoner.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
S
Massor med smällfällor köpta och massor med vitpeppar. Imorgon kommer pappa och ska krypa upp på vinden, tack för alla tips!:D

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
I min villa-hemförsäkring hos Länsförsäkringar ingår skadedjurssanering via Anticimex.
De kommer med gift i en dosa som mössen tvärdör av, de hinner inte ens ut ur dosan.

(Jag trodde alla husägare försäkrade sina hus)

Jag rekommenderar en elektrisk fälla. Mycket dyrare men 100 ggr effektivare än vanliga smällfällor, och inte så otrevliga att tömma. Denna ser lovande ut:
Hade en annan elektrisk fälla från Victor tidigare som jag var väldigt nöjd med.

• Gilla
Sofia. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.