Hantverkaren har förmodligen krav på sig från chefen att fylla sin dag med debiterbar tid, så då avrundar man nog gärna uppåt.
Kan vara knepigt ibland att få ihop det om man tex är klar med ett jobb 1 h innan arbetsdagens slut, så är det svårt att hinna påbörja ett nytt.
Sen görs ju en del som inte syns också, som tidsskrivning och materialinköp mm. det måste också slås ut på fakturorna.
Kan ju i värsta fall vara det omvända, att chefen sitter och saltar fakturorna för att kunna försvara sin egen kostnad.
 
L larka742 skrev:
För mina kunder och för mig har det snarare varit självklart att de INTE vill betala fullpris för restid. De inser helt och hållet att jag under resans gång är tillgänglig för andra kunder, tex för telefonsamtal. Och självklart, om man får ett viktigt samtal så stannar man några minuter... eller om man får ett viktigt mail att svara på. (IT-konsult)

Du har INTE samma kostnader, i bil eller på kontoret - rullar du på tummarna så sliter du inte direkt på dina verktyg? Gör du slut på "gratis" förbrukningsmaterial? Skapar du extra jobb för administration i form av fakturahantering etc?
Nej. Så hur kan du påstå att företaget har samma kostnader för dig sittandes i en bil? Det stämmer ju inte.

Sen hur mycket billigare det blir skiljer sig förstås - vissa hantverkare har stort slitage på sina redskap så att vara i bil 25% av arbetstiden påverkar, för andra så har verktyg väldigt lång hållbarhet För vissa är slitage räknat i exakta timmar - tex grävmaskiner etc räknar sin livslängd i arbetstimmar...



Bra exempel, självklart ska man betala framkörningsavgift för Taxi - är den sedan lika stor som den miltaxa du sen betalar för själva resan?

Nej. Den är betydligt lägre, av lite samma anledningar som jag menar. Föraren är inte bunden till köparen av tjänsten, han ska vara på en plats kanske en viss tid. Sen resan till resenären kan ske valfritt - framkörningen sker inte till vanlig restaxa....
Fast sen inom taxi så är det fri prissättning, dvs du kan få betala hur mycket som helst.
Gissar på att det är samma fenomen inom bygg.
Vissa tar betalt för att åka och räkna på jobb. Vissa gör det inte.
 
Tråkigt om man som jag jobbar på landsbygd med stort upptagningsområde. Skulle jag ha många jobb utanför tätorten skulle jag isf enligt vissa få lägre lön då firman inte kan debitera lika mycket pga resor.
 
elpaco elpaco skrev:
TS frågar vad som är rimligt. Om du inte vill svara på detta så kan du väl låta bli tråden. Helt jäkla galet att folk bara orkar lägga tid på att klaga när TS bara ber om råd.
Nu lugnar du ner dig en smula.
Trådskaparen försöker med någonting.. vadå?
Råd?ska tala om för dig att jobbar inom branschen och detta är vardagsmat för mig, det är rimligt med den debiteringsgraden ts pratar om du frågar mig. Hantverkaren har en timlön vare sig han sitter i bilen eller skithuset, eller är hos grossisten. Detta måste avhandlas innan man hamnar i en sådan här situation och börjar ifrågasätta vad som är rimligt.
 
Fast är inte hantverkare bortskämda? Jämför med tågvärdar eller lokförare som ofta har 50-60 timmars kvartstid per månad. Dvs de måste finnas på stationerad plats under jour men får bara timlön för 15 timmar av 60 timmar.

Det är så mycket fultrix inom hantverkarbranchen så man kan salta sin faktura extra mycket. Gärna krångligt så att kunden inte kan jämföra priser. Jag har själv jobbat som vvs-are så jag vet hur tugget går. Ett rakt timpris kan man jämföra, så enkelt är det och det vill man inte.
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Du ska ju ha betalt för resan, men inte fullt pris för du har inte samma kostnader för ju den tiden, du är fri att resa när/hur/med vad som helst.

Sen visst, i byggbranchen kanske det överlag inte är överdrivet långa resor. Mina kunder är ofta 3-4h bort och inom min branch inser de säkert att en bilresa INTE är bara sitta och köra. Det är telefonsamtal (handsfree), med support/sälj eller teknisk informationsutbyte. Det har kanske övertid blivit krav på mindre kostnader för resan...

Det sagt - varför skulle inte en snickare kunna ta ett eller flera samtal från kunder etc med handsfree?
Känns liksom lite som hyckleri och låtsas som det inte alls finns...[/QUOTE
L larka742 skrev:
Du ska ju ha betalt för resan, men inte fullt pris för du har inte samma kostnader för ju den tiden, du är fri att resa när/hur/med vad som helst.

Sen visst, i byggbranchen kanske det överlag inte är överdrivet långa resor. Mina kunder är ofta 3-4h bort och inom min branch inser de säkert att en bilresa INTE är bara sitta och köra. Det är telefonsamtal (handsfree), med support/sälj eller teknisk informationsutbyte. Det har kanske övertid blivit krav på mindre kostnader för resan...

Det sagt - varför skulle inte en snickare kunna ta ett eller flera samtal från kunder etc med handsfree?
Känns liksom lite som hyckleri och låtsas som det inte alls finns...
Så vi ska inte få lön medans vi transporterar oss ?? e det så du tänker. om en kund anlitar mig för tex vvs jobb jag startar kl 09:30 till kunden jag har ca 40 mins körning sen har jag en 1 timmes jobb där och sen så ska jag ju tillbaka 40 min delvis får kunden betala 3 timmar för jag har tid jag ska sitta med papper och annat som hade med jobbet att göra.. Men du tycker bara vi ska låta kunden betala för 1 timme plus res tid ? hur ska då jag få lön för mina 3 timmar jag använde ?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Fast är inte hantverkare bortskämda? Jämför med tågvärdar eller lokförare som ofta har 50-60 timmars kvartstid per månad. Dvs de måste finnas på stationerad plats under jour men får bara timlön för 15 timmar av 60 timmar.

Det är så mycket fultrix inom hantverkarbranchen så man kan salta sin faktura extra mycket. Gärna krångligt så att kunden inte kan jämföra priser. Jag har själv jobbat som vvs-are så jag vet hur tugget går. Ett rakt timpris kan man jämföra, så enkelt är det och det vill man inte.
om kunden köper allt material och det tar slut eller det saknas grejer vem ska bekosta den stillstående tiden ? jag som hantverkare för jag inte kan göra klart mitt arbete som du beställt eller du för att du inte tog med till räckligt med grejer ?
 
Man vrida och vända på detta och se att det här är en fråga som skiljer sig betydligt i svar beroende på vilket yrke du har.
Jag har aldrig tyckt att det är okej att dölja kostnadsposter mot kund. Det är medveten maskering för att verka billigare än vad man är. Jag jobbar själv mot kund och får varken ersättning för resor till och från kunderna. Det ingår i timdebiteringen. Halvdagar innebär ett pris och heldagar ett annat. Betydligt enklare att administrera och kunden vet på förhand vad det kommer att kosta utan att känna sig lurad. Jag har emellanåt 20 mils pendlande på en dag. Vissa veckor pendlar jag 100 mil. Jag har fri tjänstebil så den blir ingen kostnad. All pendlingstid bär ingen lön utan jag får endast tillgodotid på den sträcka som ligger längre bort än 30 minuter från kontoret som jag kan utnyttja vid lägre orderingångar.
 
Och att vissa står till arbetsgivarens förfogande på obetald arbetstid visar bara att dom har varit mycket dåliga förhandlare när det gäller "arbetstider/löner". Det enda rätta är väl att man får full ersättning för den tid som man är bunden till arbetet. Dom som utförde jobb eller på annat sätt står till arbetsgivarens förfogande utan full ersättning kallas för "firmagubbar" och ses med förakt på av sina arbetskamrater. Och anses (med rätta) sätta företagets väl framför dom arbetandes väl.
 
  • Gilla
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och att vissa står till arbetsgivarens förfogande på obetald arbetstid visar bara att dom har varit mycket dåliga förhandlare när det gäller "arbetstider/löner". Det enda rätta är väl att man får full ersättning för den tid som man är bunden till arbetet. Dom som utförde jobb eller på annat sätt står till arbetsgivarens förfogande utan full ersättning kallas för "firmagubbar" och ses med förakt på av sina arbetskamrater. Och anses (med rätta) sätta företagets väl framför dom arbetandes väl.
Fast full ersättning kan ju innebära allt möjligt. Från två veckor extra ledighet per år mot att kvitta arbetstid mot annan arbetstid. Många företag målar in sig i hörn med att inte kunna vara flexibla och det hämmar hela byggsektorn. Att inte kunna ta ett arbete som innebär ex antal kronor till företaget för att man måste sluta enligt sluttid är hämmande för både för den anställde och företaget. Sett så många exempel på outnyttjad arbetstid pga detta. Skulle man arbeta så som egen företagare så blir man snabbt avverkad med dålig ekonomi. Detta är en stor akilleshäl för mig dagligen som samordnare inom KMA. Alla större byggen försenas mycket pga detta till allas nackdel. Över 20% av byggkostnaderna är kumulativa utgifter pga ineffektivitet. I slutändan leder det ofta till hot om viten , beordrad övertid med sämre marginaler mot kund och det på anbud som redan ligger på gränsen.
 
Och dom anställda "arbetarna" ska INTE "betala/lösa" företagets svårigheter att få lönsamhet, det ligger på arbetsledning och företagsledning. Men jag vet att det är rätt vanligt att "arbetsledningen" vill vältra över det ansvaret på "arbetarna" för att dölja? sin egen inkompetens.
 
B bsba skrev:
Hantverkaren har förmodligen krav på sig från chefen att fylla sin dag med debiterbar tid, så då avrundar man nog gärna uppåt.
Kan vara knepigt ibland att få ihop det om man tex är klar med ett jobb 1 h innan arbetsdagens slut, så är det svårt att hinna påbörja ett nytt.
Sen görs ju en del som inte syns också, som tidsskrivning och materialinköp mm. det måste också slås ut på fakturorna.
Kan ju i värsta fall vara det omvända, att chefen sitter och saltar fakturorna för att kunna försvara sin egen kostnad.
Så kan det ju vara, men det är bedrägeri att runda av så mycket uppåt om det inte är avtalat. Så det är inte någon vidare bra idé för att fylla upp dagen.
 
Det kan ju också vara så att hantverkaren debiterar mindre per timme än tex. En IT-konsult och behöver därför ha betalt 8h om dagen. Skulle restiden vara gratis så skulle det vara mkt lukrativt med stora jobb
 
HFO1234YF HFO1234YF skrev:
Nu lugnar du ner dig en smula.
Trådskaparen försöker med någonting.. vadå?
Råd?ska tala om för dig att jobbar inom branschen och detta är vardagsmat för mig, det är rimligt med den debiteringsgraden ts pratar om du frågar mig. Hantverkaren har en timlön vare sig han sitter i bilen eller skithuset, eller är hos grossisten. Detta måste avhandlas innan man hamnar i en sådan här situation och börjar ifrågasätta vad som är rimligt.
Det är du som skall lugna dig. Min post drev med din trista attityd. Kolla vad TS skriver i sin första mening:
”Har fått en faktura på en service av pelletspanna och undrar om det är rimligt?”

Om du tycker att TS faktura var rimlig, så skriv det. Du behöver inte säga att TS är korkad.
 
S systemfel skrev:
Så vi ska inte få lön medans vi transporterar oss ?? e det så du tänker. om en kund anlitar mig för tex vvs jobb jag startar kl 09:30 till kunden jag har ca 40 mins körning sen har jag en 1 timmes jobb där och sen så ska jag ju tillbaka 40 min delvis får kunden betala 3 timmar för jag har tid jag ska sitta med papper och annat som hade med jobbet att göra.. Men du tycker bara vi ska låta kunden betala för 1 timme plus res tid ? hur ska då jag få lön för mina 3 timmar jag använde ?
Ja flera verka men att det är ok att ha 40 min körning, men att man debiterar en timme a' 800kr. Man kanske debiterar 300kr i "servicebilavgift", och man tar sedan också 27kr/mil
Så för denna timme blir 800 + 300 + 100kr(milersättning för några mil) = 1200kr....

Alla gör inte på detta sätt, eller får en summa så här - men det förekommer.

Sitta med papper och sånt, det måste man anse är inräknat i timpriset, det borde bli försumbart och bakas in, tas om hand när det sker. Inte "samla" på sig en massa pappersarbete efteråt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.