11 335 läst · 49 svar
11k läst
49 svar
Reskostnad rimlig?
Sakta i backarna! Menar du att du inte arbetar in den tid du är på toaletten på jobbet? Ajjabajja!C C.Lundin skrev:Då skulle jag bytt företag, aldrig varit med om att man inte skulle ha betalt för att transporta sig på arbetstid. Om jag ska på ett möte i en annan stad mitt på dagen t.ex. så inte fan åker jag på min lunch eller jobbar längre den dagen. Jag är inte anställd för att sitta på dass en timme i veckan, men det gör man ju givetvis även när man är på jobbet.
Jag säger väl inte att du inte ska ha betalt, men att kunden INTE ska betala lika mycket!C C.Lundin skrev:Då skulle jag bytt företag, aldrig varit med om att man inte skulle ha betalt för att transporta sig på arbetstid. Om jag ska på ett möte i en annan stad mitt på dagen t.ex. så inte fan åker jag på min lunch eller jobbar längre den dagen. Jag är inte anställd för att sitta på dass en timme i veckan, men det gör man ju givetvis även när man är på jobbet.
Sitter du i en bil sliter du inte på dina verktyg, du förbrukar inte förbrukningsmaterial osv. Kunden "äger" inte din tid fullt ut.
Är du inbokad kl 15 för 2 timmars jobb, och det är 1h timmes restid men kunden "äger" inte tiden för dig från 14...
.
Du kanske åker 30min tar lunch, sedan åker 30min igen, eller stannar på järnhandel och köper saker åt en annan kund osv.
Finns massor av anledningar till varför du inte ska betala fullt pris för dig när du tar dig till kund.
Du ska ju ha betalt för resan, men inte fullt pris för du har inte samma kostnader för ju den tiden, du är fri att resa när/hur/med vad som helst.N Nils82 skrev:
Sen visst, i byggbranchen kanske det överlag inte är överdrivet långa resor. Mina kunder är ofta 3-4h bort och inom min branch inser de säkert att en bilresa INTE är bara sitta och köra. Det är telefonsamtal (handsfree), med support/sälj eller teknisk informationsutbyte. Det har kanske övertid blivit krav på mindre kostnader för resan...
Det sagt - varför skulle inte en snickare kunna ta ett eller flera samtal från kunder etc med handsfree?
Känns liksom lite som hyckleri och låtsas som det inte alls finns...
Hur kan du fortsätta försöka övertyga hela tråden om att ett företag inte har samma kostnad för en anställd som reser på arbetstid som om han sitter på kontoret, rullar tummarna, är på ett bygge eller hos en kund? Eller vad man nu jobbar med..L larka742 skrev:Du ska ju ha betalt för resan, men inte fullt pris för du har inte samma kostnader för ju den tiden, du är fri att resa när/hur/med vad som helst.
Sen visst, i byggbranchen kanske det överlag inte är överdrivet långa resor. Mina kunder är ofta 3-4h bort och inom min branch inser de säkert att en bilresa INTE är bara sitta och köra. Det är telefonsamtal (handsfree), med support/sälj eller teknisk informationsutbyte. Det har kanske övertid blivit krav på mindre kostnader för resan...
Det sagt - varför skulle inte en snickare kunna ta ett eller flera samtal från kunder etc med handsfree?
Känns liksom lite som hyckleri och låtsas som det inte alls finns...
Alla här vet att det är så, inklusive du, vilket medför att det blir bara löjligt.
Om det nu är så som du säger att man borde prata med kunder, jobba eller vad som helst medan man reser. Så är det väl ännu mer uppenbart att personen i fråga ska ha samma lön som annars?
Ta reda på kostnader innan du anlitar hantverkare, så slipper vi inlägg av denna kalibern. Helt jäkla galet att folk bara orkar lägga tid på detta. Det är bara att betala och se glad ut. Har man anlitat ett företag utan att ta reda på kostnader för det så får man stå sitt kast.
C C.Lundin skrev:Hur kan du fortsätta försöka övertyga hela tråden om att ett företag inte har samma kostnad för en anställd som reser på arbetstid som om han sitter på kontoret, rullar tummarna, är på ett bygge eller hos en kund? Eller vad man nu jobbar med..
Alla här vet att det är så, inklusive du, vilket medför att det blir bara löjligt.
Om det nu är så som du säger att man borde prata med kunder, jobba eller vad som helst medan man reser. Så är det väl ännu mer uppenbart att personen i fråga ska ha samma lön som annars?
För mina kunder och för mig har det snarare varit självklart att de INTE vill betala fullpris för restid. De inser helt och hållet att jag under resans gång är tillgänglig för andra kunder, tex för telefonsamtal. Och självklart, om man får ett viktigt samtal så stannar man några minuter... eller om man får ett viktigt mail att svara på. (IT-konsult)
Du har INTE samma kostnader, i bil eller på kontoret - rullar du på tummarna så sliter du inte direkt på dina verktyg? Gör du slut på "gratis" förbrukningsmaterial? Skapar du extra jobb för administration i form av fakturahantering etc?
Nej. Så hur kan du påstå att företaget har samma kostnader för dig sittandes i en bil? Det stämmer ju inte.
Sen hur mycket billigare det blir skiljer sig förstås - vissa hantverkare har stort slitage på sina redskap så att vara i bil 25% av arbetstiden påverkar, för andra så har verktyg väldigt lång hållbarhet För vissa är slitage räknat i exakta timmar - tex grävmaskiner etc räknar sin livslängd i arbetstimmar...
Bra exempel, självklart ska man betala framkörningsavgift för Taxi - är den sedan lika stor som den miltaxa du sen betalar för själva resan?R Rkarlsson skrev:
Nej. Den är betydligt lägre, av lite samma anledningar som jag menar. Föraren är inte bunden till köparen av tjänsten, han ska vara på en plats kanske en viss tid. Sen resan till resenären kan ske valfritt - framkörningen sker inte till vanlig restaxa....
Du resonerar väldigt konstigt och i mina ögon helt fel.L larka742 skrev:För mina kunder och för mig har det snarare varit självklart att de INTE vill betala fullpris för restid. De inser helt och hållet att jag under resans gång är tillgänglig för andra kunder, tex för telefonsamtal. Och självklart, om man får ett viktigt samtal så stannar man några minuter... eller om man får ett viktigt mail att svara på. (IT-konsult)
Du har INTE samma kostnader, i bil eller på kontoret - rullar du på tummarna så sliter du inte direkt på dina verktyg? Gör du slut på "gratis" förbrukningsmaterial? Skapar du extra jobb för administration i form av fakturahantering etc?
Nej. Så hur kan du påstå att företaget har samma kostnader för dig sittandes i en bil? Det stämmer ju inte.
Sen hur mycket billigare det blir skiljer sig förstås - vissa hantverkare har stort slitage på sina redskap så att vara i bil 25% av arbetstiden påverkar, för andra så har verktyg väldigt lång hållbarhet För vissa är slitage räknat i exakta timmar - tex grävmaskiner etc räknar sin livslängd i arbetstimmar...
Bra exempel, självklart ska man betala framkörningsavgift för Taxi - är den sedan lika stor som den miltaxa du sen betalar för själva resan?
Nej. Den är betydligt lägre, av lite samma anledningar som jag menar. Föraren är inte bunden till köparen av tjänsten, han ska vara på en plats kanske en viss tid. Sen resan till resenären kan ske valfritt - framkörningen sker inte till vanlig restaxa....
Bara för att jag en dag på jobbet införskaffar nya maskiner för 2kk, eller beställer material för 150k, så har inte företaget en högre kostnad för mig. Jag kostar alltid företaget precis lika mycket förutsatt att lönen är densamma. Sen slits kläder, utrustning o.s.v. men kostnaden för mig eller någon annan anställd förblir den samma.
En anställd är en fast kostnad oavsett materialslitage/-förbrukning.
Men nu lämnar vi ämnet lite väl mycket, så jag släpper detta. Du får gärna PMa.
TS frågar vad som är rimligt. Om du inte vill svara på detta så kan du väl låta bli tråden. Helt jäkla galet att folk bara orkar lägga tid på att klaga när TS bara ber om råd.HFO1234YF skrev: