R Roosen skrev:
Glömde skriva om dörröppning.
Såg tips här på BH om att sätta en storlek större på regeln vid dörröppningar för att få bättre förutsättningar för montering av dörrkarm. Se bild. Gäller alltså när man bygger med två skivor (tex osb+gips). Man monterar första skivan mot den större regeln och den andra skivan går hela vägen över regeln, dvs fram till dörröppningen.
Delar alltså vidare detta tips då det är klockrent!
[bild]
Kan även nämna att jag använt plåtskenor i tak och på golv. Perfekt om man har liten lutning på taket att ta hänsyn till då det går bra att bocka till skenan några grader. Mitt tak är åtta grader och det funkar jättebra. Skönt att slippa sned klyva.
Kan du förklara varför det är så bra att bygga dörren så? Jag kan inte komma på anledningen.
 
A arowe17 skrev:
Kan du förklara varför det är så bra att bygga dörren så? Jag kan inte komma på anledningen.
Jag kan svara, en gissning iallafall då jag själv stött på problemet.

Hålen för karmskruvarna på en vanlig dörrkarm sitter ca 25mm in på karmen. Gips+OSB blir 24mm. Gör man som TS finns det bättre förutsättningar för karmskruven att dra ordentligt i regeln.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
simpa81 simpa81 skrev:
Jag kan svara, en gissning iallafall då jag själv stött på problemet.

Hålen för karmskruvarna på en vanlig dörrkarm sitter ca 25mm in på karmen. Gips+OSB blir 24mm. Gör man som TS finns det bättre förutsättningar för karmskruven att dra ordentligt i regeln.
Precis, det är anledningen. Har också tidigare råkat ut för Karmskruv som tar dåligt i OSB / gips
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Ok, jag har köpt material för en vägg med 70mm-regel (+ osb och gips på båda sidorna). Så då ska jag överväga att införskaffa lite 95mm..
 
R Roosen skrev:
Beställde plåttak av falsat.se i Övik i våras. Först dröjde det till efter sommaren innan de fick hem plåten (mörk silvermetalic). Sen har det gått troll i transporten.. Först gick en lastbil sönder. Sen dröjde det 2 veckor innan de fick en slot för de elva meter långa emballaget från Övik till Gotland. När det så äntligen gick iväg så lyckades Schenker förstöra det i en omlastning i Timrå...Så nu är jag tillbaka på ruta ett igen..!:mad:
11m emballage det var ett långt paket.
Annars finns Gute Maki i Othem på Gotland som har hyfsade priser på takplåt, brukar vara så struligt att beställa takplåt, avvattning osv så jag har lärt mig att beställa lokalt.
 
A arowe17 skrev:
Ok, jag har köpt material för en vägg med 70mm-regel (+ osb och gips på båda sidorna). Så då ska jag överväga att införskaffa lite 95mm..
Vet inte om samma problem uppstår med 70 regel..Men för att vara på den säkra sidan så har jag gjort samma på de väggar jag har 70 regel. Alt kolla upp var hålen sitter i tänkt dörrkarm.
 
Jag satte också 95-regel runt dörrkarm av samma anledning, fungerade riktigt bra!

En lärdom från min sida var att man kan förenkla konstruktionen något jämfört med bilden genom att göra regeln ovanför dörren i 70 istället för 95, då kan man fästa spånskivan i den regeln istället för att skruva stödbitar och sedan fästa i dem. Jag satte också 95 hela vägen från golv till tak och sen stödbitar för att fästa spånskivorna, men nästa gång kommer jag nog sätta fullånga 70 från golv till tak och sen bara 95 så att det täcker sidorna på karmen. Med enbart stödbitar i 70 blev det svårare att veta var man kan skruva spånskivorna. Alltså är mitt tips att göra såhär:

3D-modell av träreglar runt en dörrkarm som visar 95-regel och stödbitar för väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
11m emballage det var ett långt paket.
Annars finns Gute Maki i Othem på Gotland som har hyfsade priser på takplåt, brukar vara så struligt att beställa takplåt, avvattning osv så jag har lärt mig att beställa lokalt.
Tack för tipset! Det är sån här klickplåt som ser ut som falsat jag beställt. Kanske att de har sån. Dock lite sent att byta leverantör nu. De har precis tillverkat mina plåtar igen efter omlastningsincidenten...
Ingen skugga över falsat.se men däremot verkar transporten vara ett rent gissel. Hade jag insett detta då, hade jag definitivt försökt med lokalt alternativ.
 
R Roosen skrev:
Tack för tipset! Det är sån här klickplåt som ser ut som falsat jag beställt. Kanske att de har sån. Dock lite sent att byta leverantör nu. De har precis tillverkat mina plåtar igen efter omlastningsincidenten...
Ingen skugga över falsat.se men däremot verkar transporten vara ett rent gissel. Hade jag insett detta då, hade jag definitivt försökt med lokalt alternativ.
Levereras det av Schenker, DHL eller Postnord så kan man nog räkna med skador. DHL är katastrofala
 
S Setomidor skrev:
Jag satte också 95-regel runt dörrkarm av samma anledning, fungerade riktigt bra!

En lärdom från min sida var att man kan förenkla konstruktionen något jämfört med bilden genom att göra regeln ovanför dörren i 70 istället för 95, då kan man fästa spånskivan i den regeln istället för att skruva stödbitar och sedan fästa i dem. Jag satte också 95 hela vägen från golv till tak och sen stödbitar för att fästa spånskivorna, men nästa gång kommer jag nog sätta fullånga 70 från golv till tak och sen bara 95 så att det täcker sidorna på karmen. Med enbart stödbitar i 70 blev det svårare att veta var man kan skruva spånskivorna. Alltså är mitt tips att göra såhär:

[bild]
Ja, håller med. Detta är en bättre lösning än att ha 95 även på överliggande regeln. (y)
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
R Roosen skrev:
Vi har ännu inte beställt ytterdörr..
Nu lutar det åt en grön. Testar lite olika nyanser...
[bild]
Har ni bestämt er för färg ännu? Vi satte en grön ytterdörr från Swedoor vid vårt grovkök. Deras standardkulör var fin, tyckte vi: NCS S 6020-G10Y. Vi har brunt tegel och svart panel. Vi valde att ha insidan av dörren vit.
Grön ytterdörr med vit insida, brunt tegel, svart panel och fibercementskivor i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bilden är tagen när jag skulle se om det kunde funka med fibercementskivor i olika färger istället för panel.)
 
PellePeps PellePeps skrev:
Har ni bestämt er för färg ännu? Vi satte en grön ytterdörr från Swedoor vid vårt grovkök. Deras standardkulör var fin, tyckte vi: NCS S 6020-G10Y. Vi har brunt tegel och svart panel. Vi valde att ha insidan av dörren vit.
[bild]
(Bilden är tagen när jag skulle se om det kunde funka med fibercementskivor i olika färger istället för panel.)
Njae, fortfarande inte helt bestämt. Men blir det grön dörr så lutar det åt den högra provbiten i tidigare postad bild. Tycker den harmoniserar bäst med den svarta panelen. Fristående är den vänstra fin men skär sig mot det svarta.
Har inte provburkarna här nu men alla tre är standard kulörer av olika dörrtillverkare. Tycker er dörr liknar den högra provet, möjligen den mittersta.
Enklare med konstruktionsdelar där inte ytan spelar roll :D
 
Badrum och toa har fått lite kärlek sista dagarna. Det som hänt är; satt osb, gipsat väggarna, fixat fallet i duschen, spacklat skarvar, satt tätskiktsfolie på väggarna.

Byggde först fall med flytspackel. Gick ok men var inte helt enkelt.
Nygjuten och slät golvspackel i ett pågående badrumsprojekt, med fokus på skapandet av korrekt fall för duschområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men sen märkte jag att det blev alldeles för mycket fall så har skruvat dit en 12mm påbyggnadsring och gjorde nytt fall, denna gång med golvspackel. Var lite enklare men det gäller att vara snabb... Nu är fallet mer lämpligt.
Nylagd golvspackel med vattenpass och måttband som visar fall till avlopp i badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avluftning har jag löst med vakuum ventil för att slippa genomföring. Byggde en nisch i toan och det blir en inspektionslucka.
Ett pågående renoveringsbadrum med osb och gipsskivor väggar, en nisch och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toan är inte stor, men känns större än på bilden.. Ca 90 bred.
Toalett under renovering med osb-väggar, nytt fall i duschen och en nisch vid sidan av toalettstolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spacklade gipsskarvarna med kakelfix. Tänkte att det är bra med så slätt underlag som möjligt. Speciellt om jag ska sätta kaklet själv... Tänk leja bort det, men verkar svårt att få tag i en plattis inom rimlig tid. Byggboomen har inte lagt sig..
Renoveringsprocess i badrum med osb och gipsskivor på vägg, rör och tätskiktsarbeten synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrums hörn med spacklade osb och gipsväggar samt installationståg utstickande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använde mig av probau tätskikt.
Renoveringsmaterial i ett ofärdigt badrum: gipsväggar, Probau tätskiktsfolie, roller och hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har grejat med tätskiktsfolie en gång tidigare och har inga fina minnen... Så har bävat för detta.
Gucka:
En närbild av ljusgrön tätskiktsmassa eller spackel, färdig att användas i ett badrumsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första våden blev inte bra. Fick ta ned den då jag lagt på för lite gucka.. Sen fick jag några bubblor. En ganska stor på ca 2x15 cm. Möjligen att jag måste skära bort och fixa den...

Blir ju många hål som ska tas upp och kollade på videos där de tar upp hålen på plats sas. Jag mätte och fixade hålen innan. Kan säga att INTE hade funkat att göra dem på plats.
Närbild på tätskiktsfolie med markerade linjer och cirklar för installationshål i en renovering av badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Guckan torkade väldigt fort så hade max fem minuter på att få våden på plats. Nervpåfrestande minst sagt..
Resten av våderna gick bättre, men ändå lite nojig över att jag använt för lite gucka.. Tänk om det lossnar när kaklet kommer på..hua.
Nyinstallerad tätskiktsfolie på badrumsvägg med synliga rör och skugga av stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår gör limning av Överlappen av våderna, manscchetter samt golvet.
Köpte en 25 meters rulle med folie men tyvärr saknas 1.5 meter för att det ska räcka till golvet. Surt att behöva köpa en hel rulle för 1000+ pengar för så lite. Borde finnas folk som fått en snärt över kan man tycka.. Men inte sett nåt på Blocket tyvärr.. Tips?
 
  • Gilla
Cricket och 2 till
  • Laddar…
Bilder på de bubblor jag fick på första våden. Är i duschen så helst vill jag inte snitta för mycket. Ska kolla med en plattis till veckan vad han tror. På detta ställe kommer det sitta 30x30 plattor.
Våd i dusch med synliga bubblor och hörnmarkerad med svarta linjer inför tiling med 30x30 plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bubblor på en vägg i duschområdet med måtten 4500 angivna, där det är förberett för 30x30 plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återkommer i frågan :)
 
I tisdags hämtade jag den efterlängtade panelen till väggarna i stora huskroppen.
776 löpmeter, 570 kg. Gick bra att ställa hela pallen direkt på släpet. Lite övervikt kanske men långt ifrån det värsta man utsatt släp för.. :rolleyes:
Släp lastat med paneler täckt med presenning, verktyg och byggmaterial i bakgrunden utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så senaste dagarna har jag ägnat åt att lasera och spika panel. Det mesta är nu på plats, återstår ca 50 brädor.
Lasyren är Jotun lady pure white. Dyr som attan, typ 900 för tre liter. Blir bra resultat men penseln geggar ihop snabbt så efter en halvtimme / 8 brädor, måste den rengöras med Penseltvätt el dyl.
Nymålad vit panel staplad för torkning i ett pågående byggprojekt med isoleringsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning under renovering med nylagt vit lasyrpanel på väggar och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusvy av en rumskonstruktion med ljusa nyinstallerade träpaneler på väggarna och taket, byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med nyinstallerade lasyrbehandlade träpaneler på väggarna och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var det tur eller skicklighet när jag valde justerbara Dosor..? Hursomhelst evigt tacksam att det blev just såna då det underlättar väldigt mycket när man ska sätta panel som ju har en spont på 1 cm... Nu kunde jag skruva av "ringen" så jag fick panelen på plats utan att behöva göra för stort hål, alt karva på sponten.
Två justerbara eldosor i en nyinstallerad ljus träpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår fick jag llvp installerad, känns bra då vintern är i antågande. Blev en Panasonic NZ.
Svartmålad träpanel på vägg med Panasonic värmepump och skorsten, reflektion av träd i fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det snart slut på min byggperiod, bara ett par dagar kvar. Sen börjar på mitt vanliga jobb.. :confused:
Återkommer med slutrapport :)
Taket har ännu inte kommit.. Dyker det inte upp nu till veckan så måste jag hitta någon som kan montera det åt mig.
 
  • Gilla
LoweW och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.