målar ni teglet så dödar ni husets estetik. så enkelt är det.
 
  • Gilla
Linnea86 och 4 till
  • Laddar…
Gör ingenting med fasaden förrän ni bott i huset något år - då tror jag ni ändrat uppfattning och låter det vara. Ni får aldrig tillbaka samma kvalitet i huset om ni börjar modifiera fasaden i grunden. Vill ni ha ett vitputsat hus, köp ett som är byggt så från början - det blir bättre än ett moderniseringsförsök som ganska snart dessutom kommer vara en värdesänkare.

Som många andra sagt kommer 70-talskåkarna, framför allt de med lite kvalitet i arkitekturen som detta, att få ett uppsving - men jag skulle hävda att detta redan börjat hända; det är stort intresse för mörka "tegelhögar" i original, framför allt de väldigt påkostade. Det kommer gradvis att sippra ner till alla orörda 70-talskåkar.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 1 till
  • Laddar…
Att måla teglet tror jag inte alls på. Det blir inte snyggt, det kommer bara se just ommålat ut.
Jag tror som redan sagts att ni antingen får gilla huset som det är eller hitta ett annat. Jag tycker set ser fördjävligt ut med vitt eller beige till teglet. Ett sådant här hus ska se ut som det gör!
Ska man förändra utseendet och få det modernare så tror jag på puts. Men då måste man följa upp stilen med ett annat utseende på taket, gärna större (funkis-) fönster, andra dörrar osv. Mycket pengar.
Lägg krutet på att få en snygg inramning till huset istället: stenläggningar, buskar, rabatter osv. Det kommer bli toppen!
Och kom ihåg; man är inne mycket större del av tiden, då ser man inte fasaden!
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Varför inte puts i stället?
 
Eric Öbo
S spirou197 skrev:
Som många andra sagt kommer 70-talskåkarna, framför allt de med lite kvalitet i arkitekturen som detta, att få ett uppsving - men jag skulle hävda att detta redan börjat hända; det är stort intresse för mörka "tegelhögar" i original, framför allt de väldigt påkostade. Det kommer gradvis att sippra ner till alla orörda 70-talskåkar.
Japp! Det är precis som med gamla bilar. Först kommer intresset för de fräckaste modellerna. Sen börjar man nöja sig med något ex med varvräknare och till slut får man betala 50 papp för en trött 240 DL med förgasarmotor och brun tygklädsel..
 
  • Gilla
John85
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det går både att måla och putsa på olika sätt. Dessvärre innebär det att fasaden kommer behöva tätare underhåll, tegel är i princip underhållsfritt.

Läckert hus i övrigt!
det är läckert nu, ja.
 
OT: Schysst garageport, är det faketrä/plast eller äkta?
 
Jag tycker huset är fint och skulle inte ändra färgsättning. Definitivt inte till själ-löst vitt iaf.
 
  • Gilla
Johanhil och 6 till
  • Laddar…
L
Jag tycker de flesta argument här handlar om investering och pengar. Om allt varit ekonomi hade väl alla byggt modulhus utan tillägg.

Målade det gula teglet på mitt förra hus. Ångrade inte den investeringen en enda dag. Varje gång jag kom hem blev jag glad att jag hade ett fint hus. Om det argumentet inte håller tycker jag inte man skall köpa ny soffa eller en tavla heller. Dessa slits ju också så då är det billigare att behålla de gamla.

Det kommer kosta pengar, och säkert går det mer färg än planerat. Men är du ute efter ett ljusare och mer modernt (smaken är som baken) hus så kommer du inte ångra dig en dag. Lite fin belysning på det så är huset som nytt.

Varför skall man välja ett annat hus om fasaden är fel. Då borde alla som inte gillar nuvarande kök köpa annat hus. Tror den investeringen är betydligt större
 
  • Gilla
TobbeO76 och 2 till
  • Laddar…
Eric Öbo
L Lewdis skrev:
Jag tycker de flesta argument här handlar om investering och pengar. Om allt varit ekonomi hade väl alla byggt modulhus utan tillägg.

Målade det gula teglet på mitt förra hus. Ångrade inte den investeringen en enda dag. Varje gång jag kom hem blev jag glad att jag hade ett fint hus. Om det argumentet inte håller tycker jag inte man skall köpa ny soffa eller en tavla heller. Dessa slits ju också så då är det billigare att behålla de gamla.

Det kommer kosta pengar, och säkert går det mer färg än planerat. Men är du ute efter ett ljusare och mer modernt (smaken är som baken) hus så kommer du inte ångra dig en dag. Lite fin belysning på det så är huset som nytt.

Varför skall man välja ett annat hus om fasaden är fel. Då borde alla som inte gillar nuvarande kök köpa annat hus. Tror den investeringen är betydligt större
Det är två helt olika saker, äpplen och päron o s v. Du kan snarare jämföra med att klä om soffan i ett helt annat (och underhållsmässigt sämre) tyg som kommer att förstöra designerns tanke med formen på möbeln. Eller att måla om tavlan för att du inte tycker att färgerna passar i ditt vardagsrum.

Köket är en bättre jämförelse. Skillnaden är att köket går att återställa om en framtida köpare (eller du själv) skulle upptäcka att det finns ett estetiskt eller praktiskt värde i originalköket. Dessutom slits ett kök hårt och kan vara svårt att renovera. Därmed inte sagt att jag inte är kritisk mot alla som kastar ut funktionella originalkök och ersätter dem med själlösa ”moderna” lösningar, för det är jag!
 
Min egen personliga spaning är att just 70-talshus med tegelfasad är väldigt attraktivt på marknaden just nu. Även de med brunrött tegel.
 
  • Gilla
spirou197 och 1 till
  • Laddar…
A
Skulle inte måla teglet, hitta en trevlig kulör på träpaneler istället. Dom ska ju ändå målas om med jämna mellanrum, och kan då byta till ny kulör om ni tröttnar på den tidigare.
 
L
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Det är två helt olika saker, äpplen och päron o s v. Du kan snarare jämföra med att klä om soffan i ett helt annat (och underhållsmässigt sämre) tyg som kommer att förstöra designerns tanke med formen på möbeln. Eller att måla om tavlan för att du inte tycker att färgerna passar i ditt vardagsrum.

Köket är en bättre jämförelse. Skillnaden är att köket går att återställa om en framtida köpare (eller du själv) skulle upptäcka att det finns ett estetiskt eller praktiskt värde i originalköket. Dessutom slits ett kök hårt och kan vara svårt att renovera. Därmed inte sagt att jag inte är kritisk mot alla som kastar ut funktionella originalkök och ersätter dem med själlösa ”moderna” lösningar, för det är jag!
Bra poäng du framför tycker jag. Sant att det inte går att ändra sig när huset väl är målat. Vidhåller dock att beslutet inte skall tas enbart på ekonomiska grunder utan att få måla om ett hus var 10-15 år kanske är överkomligt.

Nu vet inte jag specifikt hur detta teglet fungerar men har mexitegel på mitt hus och där tror jag en målning kommer hjälpa huset. Idag blir teglet väldigt fuktigt vid regn. Detta skulle jag minska vid målning och därmed göra huset en tjänst.
 
Ska försöka komma ihåg att ta ett kort på ett brunt hus som målades för ett par år sen i närheten, nu har det börjat flgna på stenarna och färgen släpper.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Silikatfärgs främsta egenskap är ju att den har hög fuktgenomsläpplighet, så hur skulle det hjälpa menar du? Dessutom klarar tegel fult väldigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.