Ingen nämnd ingen glömd. Men flertal av det märken ni nämner ovan köps in från Asien i stora partier. Merparten av skruvarna får endast sin ytbehandling här i Sverige. Jag tror snarare på det många nämna om en dålig batch. Jag har själv skruvat ihop trall med biltemas skruv och det håller än efter 4 år.

• Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Är första gången jag läser här om problem med biltema trallskruv.

ESSVE har jag läst om 20-30 personer som har problem med att deras skruvar brister.
(och då är det på ett forum för snickare)

Se denna länk som exempel:
https://jarnbyggfarg.se/nyheter/743-kunder-klagar-essves-skruvar-gar-av

Och lösningen som flera redan skrivit är att använda A4 rostfria och skippa de billiga C4.

En förpackning med Essve trallskruvar på ett trägolv i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Essve, sämre skruv får man leta efter...

• Gilla
Zynvinkeln och 2 till
  • Laddar…
Essve trallskruv i förpackning på trätrall, användare kritiserar produktens kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ESSVE...sämre skruv får man leta efter..,

Har haft liknande problem med kvailtetsmärken när jag ska dra in skruvarna. Ställer numera in ett lägre moment, går det tungt så blir jag varnad. Går man genom en större kvist tror jag de flesta skruvar får problem. Går de flesta sönder får man reklamera, så ska det ju inte fungera. Har aldrig haft problem med att skruvarna gått av senare.

Redigerat:
J Johan byggare skrev:
Jag vill bara dela en varning för Biltemas trallskruv, se bilder nedan. Jag la 20kvm trall våren 2018, de första 15 med skruvar av okänt märke och ca 5 kvm med Biltemas skruvar.
Det okända märket är det inga problem med men nu noterar jag att ca 90% av Biltemas skruvar har helt enkelt gått av.
Sämre skit får man leta efter och jag hoppas det inte är många av er som har köpt och använt samma skräp!

[bild] [bild]
Jag köpte Julas 55 mm rostfria trallskruv. Efter två år. Inga problem. Inga problem när de skruvades fast ca 400 styck. Ca 50 % billigare än på Biltema, dessutom

• Gilla
Chiippe och 2 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Förlåt, jag skrev fel fråga, det ska inte vara vem utan varför?
Det verkar för mig bättre att köpa en skruv som är gjord i rostfritt och är seg. C4 skruven har bara en skyddad yta och är hård och går lätt av. Tillverkad av sämsta stålet. Den är framtagen för att vara billig. Eller har jag missuppfattat detta?
Ja, du har missuppfattat. De flesta litar på att kända varumärken är ärliga mot kunden. De flesta har nämligen inte så stora kunskaper i metallurgi. Säger ett respekterat varumärke att deras C4 trallskruv är den som dom rekommenderar för utomhus trall så litar folk på det. Detta är liksom själva idén med varumärken, att du vet vad de står för att att du kan lita på vad de säger. Eller inte, om det rör sig om ett skräpmärke.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
V ViperTim skrev:
Ungefär som när jag köpte skruv på byggfirma (minns inte vilken, vill ej hänga ut fel).
De gick av precis vid huvudet när jag drog fast de med handkraft. Var skruvade jag? Ett vinkeljärn på matbordet..... Herrejävlar vad vansinnig jag var... Varenda skruv som drogs i ett nyborrat hål gick av. Så gick åt 2st skruv per hål...
Var det en skruv med försänkt skalle eller med platt undersida?

Var den försänkt så är det inte konstigt att den gick av då du får för dålig anläggningsyta, har tyvärr själv gjort liknande misstag men har nu lärt mig hur viktigt det är att använda rätt skruv till rätt typ av jobb
V ViperTim skrev:
Ungefär som när jag köpte skruv på byggfirma (minns inte vilken, vill ej hänga ut fel).
De gick av precis vid huvudet när jag drog fast de med handkraft. Var skruvade jag? Ett vinkeljärn på matbordet..... Herrejävlar vad vansinnig jag var... Varenda skruv som drogs i ett nyborrat hål gick av. Så gick åt 2st skruv per hål...

J Johan byggare skrev:
Jag vill bara dela en varning för Biltemas trallskruv, se bilder nedan. Jag la 20kvm trall våren 2018, de första 15 med skruvar av okänt märke och ca 5 kvm med Biltemas skruvar.
Det okända märket är det inga problem med men nu noterar jag att ca 90% av Biltemas skruvar har helt enkelt gått av.
Sämre skit får man leta efter och jag hoppas det inte är många av er som har köpt och använt samma skräp!

[bild] [bild]
Har också köpt denna skräpskruv, som går av.
Lägg den på svarta listan.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
optimum
Prova själv att föröka böja av skruven. Ta två tänger och försök bryta av skruven på mitten,
Bra rostfri skruv är svårt att böja av och billig skitskruv går av direkt.

Om de sedan sitter i trall som ändrar dimension beroende på om den är torr eller blöt så förstår man vad som kommer ske med dålig skruv. Funkar nog i gamla standarden med 22x95 trall men inte som de flesta nu lägger 28x120 eller 28x145 eller 34x145

• Gilla
Golfrunda
  • Laddar…
Dom enda trallskruv jag har haft problem med är Essves, vilket skit! Det slutade med att jag slängde paketen och körde med Byggmax istället. Sen dess har jag bara kört på "lågpris" och det är ytterst få skruv jag har haft problem med, det är i princip om man får för sig att skruva i en kvist. Jag har däremot aldrig varit med om att någon monterad skruv brustit.

A AntonAnimalen skrev:
Jag köper bara skruv av välkända märken för de litar jag på.

Viktigt att inte montera trallen kloss för när brädorna sväller reser sig trallen och skruvarna går av.
Blöt trall torkar så det blir glipor.

• Gilla
Marcus isaksson
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Prova själv att föröka böja av skruven. Ta två tänger och försök bryta av skruven på mitten,
Bra rostfri skruv är svårt att böja av och billig skitskruv går av direkt.

Om de sedan sitter i trall som ändrar dimension beroende på om den är torr eller blöt så förstår man vad som kommer ske med dålig skruv. Funkar nog i gamla standarden med 22x95 trall men inte som de flesta nu lägger 28x120 eller 28x145 eller 34x145
Har Essves skruv på 34x145,alla sitter. 110 kvm.

Jag har använt mig av de flesta skruv som finns på marknaden och jag har kommit fram till att det inte alltid är priset som gör kvalité.
Essve är dyr och medioker fast dom har ett riktigt bra system med deras väskor/boxar.
Fast är ett riktigt bra märke tycker jag som jag köper när det är lite snabba projekt.
Men nu när jag ska börja med något projekt så beställer jag riktig skruv från https://www.proffsproduktershop.se klart bland de bästa jag använt till ett pris som ingen av de andra kan konkurrera med.
PS:jag jobbar inte åt Proffsprodukter och är inte heller sponsrad av dom :DS

• Gilla
Golfrunda och 3 till
  • Laddar…
optimum
Härdade trallskruv som ytbehandlas kan få kvalitetsproblem då väte går in i materialet. Alltså vid ytbehandling av härdat stål kan det få så kallad väteförsprödning.
Det är processen i själva ytbehandlingen som tillför väte via de bad som skruven doppas i samt den ström som tillförs processen. Strömmen frigör vätet ut baden som kan bestå av saltsyra mm.

Rätt hanterat ska man göra en väteutdrivning ur materialet i samband med ytbehandlingen. Görs inte detta på rätt sätt blir skruvarna spröda och spricker lätt.

Problem med detta kan hända alla fabrikat av skruv men de med rätt kvalitetssäkring av sina processer bör upptäcka brister i processen så skit inte går ut till kunderna.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.