ltfrebac ltfrebac skrev:
Husvagnscampingar har använt Schuko sen hedenhös
Vad vill du säga med det? Att husvagnscampingar underhåller sina uttag? Ja, troligen är det så. De kanske t.o.m har krav på en regelbunden besiktning.
 
J J6789 skrev:
Daniel 109. Skriv inte inlägg om det du saknar kunskap om.
16A CEE don testas med 22A i en timme.
32A med 42A en timme
63A med 63A i två timmar

Nu råkade jag visserligen skriva ECC don. Jag förutsätter att motsvarande gäller för dem också, men det har jag inte kollat upp.

Det är i vilket fall ingen skillnad på kravbilden mellan schuko och CEE gällande strömtålighet.
 
Ja men vad säger 1timme..? Går att plåga en diazed säkring nästan dubbla lasten 1 timme, rejält varmt blir den, men prova i 24 timmar..ikket
 
En en trög säkring överlever inte 10minuter. En snabb löser på 10s.

Även de ECC don som förespråkas här testas i en timme.
 
Finns det ett exempel i Sverige på elbrand kopplad till elbilsladdning, Sunne 2018? Och då var det en timer av okänd kvalitet inblandad också.

Jag tycker det är synd om något extremt ovanligt leder till överdrivna förbud. Kanske borde schuckoladdning begränsas till 10A, men striktare regler än så känns oskäligt för mig som lekman.
 
Om det blivit "allmänt känt" att det kan vara riskfyllt att under lång tid dra 10A ur ett Schuko-uttag eller om det t.ex. står i instruktionsboken till bilen något om att "den medföljande laddsladden gör att du kan ladda överallt men pass på riskerna med detta vid höga strömmar och långa tider, hemma rekommenderas starkt en fast installation" kan jag tänka mig att FB har synpunkter på det och t.ex. reducerar ersättningen.
 
Men det blev ju en intressant diskussion om uttag, trodde det skulle handla om försäkringsvillkor....


;)
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är inget problem med 16A i ett Schuko, standarden är gjord för 16A. Dock - det slarvas oerhört med kvaliteten på vissa märken. Drar du 3G2.5 och har ett märkesuttag som är specificerat till 16A så fungerar det. Sedan funkar det som så med CE att tillverkaren garanterar ptoduktsäkerheten. Överhettar det så blir det tillverkaren av uttaget eller laddkabeln som får ta ansvaret.

Men givetvis är det bra att du har kvitton från elfirman på vad som installerats, t ex ett Schneider elker annat kvaliyetsmärke avsett för utomhusbruk. Och biltillverkaren lär också ha testat att laddkabeln håller.

Ladfbox är liksom ingen magisk teknologi utan bara en omskrivning för fast installation. Jag säger inte att Laddbox är fel men man skall aldrig acceptera att försäkringsbolagen vägrar ta ansvar om installationen är korrekt utförd.
Uttaget är inte konstruerat för 16 kontinuerligt
 
Det är exakt samma krav som för ECC don. Är inte de heller okej?
 
Tycks vara många som anser schuko är olämpligt. Om man tar CEE med en förlängning till en schuko-hona har man i allafall förflyttat "brandhärden" från vägguttaget. Om platsen för honan dessutom väljs med omsorg kan eventuell brand ske utan större konsekvenser.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Sedan kommer ju frågan om försäkringsbolaget nekar ersättning vid brand i centralen för att nollskruvarna varit dåligt åtdragna. Eller oxidation I huvudbrytaren.

Allvarligt talat - när drog en villa 16 A kontinuerligt senast? Tror det här kan bli ett uppvaknande. Du har rostiga/oxiderade diazed i mätarskåpet, sedan servis in till centralen där du har en gammal brytare, glappa skruvar och liknande.

Nog inte fel att gå igenom centralen när man ändå håller på. Hoppas någon kan importera billiga laddboxar från Kina, alternativt kan man ju bygga en själv av IP44 materiel. Som sagt, 15-20 tusen för en uc, en brytare och en jfb är svinaktigt och motiveras endast av att man säljer till lattedrickande hipsters.

Hoppas Bo Siltberg eller någon som kan en del kan förklara om ovanstående är rätt tänkt. En uc ger ju dessutom möjlighet att driva svets och kompressor via ECC-uttagen på uc:n.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Om det blivit "allmänt känt" att det kan vara riskfyllt att under lång tid dra 10A ur ett Schuko-uttag eller om det t.ex. står i instruktionsboken till bilen något om att "den medföljande laddsladden gör att du kan ladda överallt men pass på riskerna med detta vid höga strömmar och långa tider, hemma rekommenderas starkt en fast installation" kan jag tänka mig att FB har synpunkter på det och t.ex. reducerar ersättningen.
En intressant diskussion. Personligen tycker jag elsäkerhetsverket skulle förbjuda försäljningen av elbilar eller åtminstone lösa laddkablar tills detta klarats ut.

Återigen - det går inte att ställa krav på att konsument skall förstå detta. Tror du man tolererar samma luddiga regler vad gäller bensin? Där är det totalt eldförbud som gäller.

Antingen skall man förbjuda Schukoanslutna laddkablar eller så får försäkringsbolagen ta de rekativt få fall av brand som uppkommer.

Samhällsekonomiskt är det givetvis bäst att tillåta Schuko eftersom det finns överallt. Går ju också att ha krav på max 10 A laddning inom EU. Allt annat blir ohanterligt.
 
M -MH- skrev:
Då kan det ju vara värt att notera att man inte drar ut Schukon under last vid laddning av elbil. Man drar ut kontakten i bilens ände, vilket signalerar till kontaktorn i laddsladden att bryta strömmen innan kontakten dras isär. Så inga skador motsvarande motorvärmare uppstår.

Jag tror de flesta som laddar ur ett Schuko-uttag dessutom låter laddsladden sitta kvar när bilen är på vift.
Problemet är ju att alla inte frånkopplar laddningen på det sättet du beskriver. Dom som gör rätt är ju inte problemet utan det är dom som gör fel. Många har dessutom bara en laddklump och tar den med sig till jobbet eller lägger den i bilen för säkerhetsskull.
 
Jag skaffade en hybrid för en månad sedan, och i början tog jag med Schucokabeln för säkerhets skull. Nu har jag insett att i princip inga publika laddare har Schuco, så nu sitter den i hemma jämt. Publika snigelladdare har alltid typ2-uttag och snabbladdarna ChaDemo/CCS. Så att dra ut och ta med sig Schucokabeln är ganska meningslöst.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
W woofer skrev:
Problemet är ju att alla inte frånkopplar laddningen på det sättet du beskriver. Dom som gör rätt är ju inte problemet utan det är dom som gör fel
Har du sett någon som inte frånkopplar på det sätt jag beskriver?

Till skillnad mot motorvärmare som du jämförde med, där det så gott som alltid går några ampere när man drar ut kabeln. Är man ordenlgti, så sliter man på bilens kontakt först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.