Hej. Jag är bosatt i Thailand och har försökt hitta en vettig robotklippare här, men utbudet är dåligt och de få som finns kostar massor. Det lönar sig faktiskt att beställa en maskin från Sverige eftersom det blir momsfritt utanför EU och frakten stannar på ung. 2000:-
Utbudet på robotar tycks vara väldigt stort i Sverige, men ett stort utbud gör det svårare att välja rätt.
Behöver lite hjälp av Er!
Vad kan passa till en tomt med 900 m² gräsyta, uppdelat i en stor och två mindre zoner. Helt plan tomt med betongväg (4m bred) mellan zon 1 och 3 och en grusgång ca.1 m bred, mellan 1 och 2. (Se bif. skiss)
Det finns ca 30 träd där jag tänker gräva en cirkel runt varje träd, några cm djup som sedan fylls med grus till plan nivå med gräsmattan. En begränsningskabel runt varje träd blir alltför omfattande så maskinen får stöta emot stammen istället.
Klimatet här är 28-36° året om och en regnperiod med rätt mycket åska, så åskskydd är väl ett måste.
 
  • Skiss av en tomt indelad i tre zoner med en laddstation, betongväg och grusgång markerade för en robotklippare.
  • Vy över en välmanikyrerad gräsyta med en betongväg, flankerad av två bostadshus och palmträd i Thailand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en trädgård med en gräsmatta, betongväg och grusgång, zonindelad för robotklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plan tomt med gräsyta och omgivande betongväg i Thailand märkt med siffran 3, träd och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ plats för laddstationen
Schematisk bild av planerad laddstation vid hushörn med markerad punkt och anslutningslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul projekt! Vill du komma undan billigt så tycker jag att en McCulloch R1000 skulle passa dig bra. Är du intresserad av att ha den uppkopplad så kan du kolla på en Gardena Smart Sileno life 1000.
McCulloch och Gardena är i grunden Husqvarna så alla tre märken är likvärdiga.

Jag hade placerat laddstationen vid ditt första förslag och sen dragit guidekabeln neråt, över vägen till område 2 och sen vidare till område 3.
 
  • Gilla
Leo Sattler
  • Laddar…
Det knepigaste blir nog att få ut kabeln så att den även ringar in område tre.

Område tre skulle man kunna ha som en biyta, så att du får bära dit klipparen ibland och låta den köra där tills batteriet tagit slut. Det måste dock fortfarande vara samma slinga runt hela, och jag gissar att det inte är så lätt att dra kabel under betongen.

Annars ser det ut som en ganska lätt tomt, så det räcker säkert med något av Husqvarnas budgetmärken, även om jag inte håller med om att det är riktigt samma.
 
En Husqvarna 315 skulle nog funka bra. Skulle sågat spår i betongen och lagt ner kabeln såhär så får den tro att lite betong är gräs.
Illustration av en trädgård med laddstation och begränsningskabel för robotgräsklippare runt gräsytor och betongvägar.

Det är för övrigt superenkelt att dra begränsningskabeln i en loop runt träden så gör det iallafall på alla som ligger utmed kanterna
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det knepigaste blir nog att få ut kabeln så att den även ringar in område tre.

Område tre skulle man kunna ha som en biyta, så att du får bära dit klipparen ibland och låta den köra där tills batteriet tagit slut. Det måste dock fortfarande vara samma slinga runt hela, och jag gissar att det inte är så lätt att dra kabel under betongen.

Annars ser det ut som en ganska lätt tomt, så det räcker säkert med något av Husqvarnas budgetmärken, även om jag inte håller med om att det är riktigt samma.
Vad är sämre med "budgetmärkena"? Visst har Husqvarna fler detaljinställningar men det är ju generellt inget som behövs.
 
Jag vet inte riktigt vad som är sämre. Avsaknad av hasplåt tror jag är en sak, liksom att man valt att ha drivhjulen fram istället för bak.

Hur som tror jag att det faktum att de kostar några tusenlappar mindre för motsvarande yttäckning inte bara handlar om vilket märke man sätter på maskinen, utan att det även finns en viss kvalitetsskillnad. Det betyder inte att jag tycker att Mccolloch och Gardena är dåliga val, men viss skillnad tror jag att det är.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte riktigt vad som är sämre. Avsaknad av hasplåt tror jag är en sak, liksom att man valt att ha drivhjulen fram istället för bak.

Hur som tror jag att det faktum att de kostar några tusenlappar mindre för motsvarande yttäckning inte bara handlar om vilket märke man sätter på maskinen, utan att det även finns en viss kvalitetsskillnad. Det betyder inte att jag tycker att Mccolloch och Gardena är dåliga val, men viss skillnad tror jag att det är.
Hasplåten har jag ingen åsikt om eftersom jag aldrig har haft nån, men läste nånstans här att nån hade tagit bort sin.
Drivhjulen fram ser jag bara som en fördel och det är väl bara Gardenas life och city-modeller som har det? Övriga Gardena och McCulloch ser ut som Husqvarna.
En specifik sak där Gardenas city och life faktiskt är bättre än Husqvarna är på långa och smala områden eftersom klipparna är smalare och inte behöver lika stort område för att fungera bra. Så att generellt säga att Husqvarna är bättre känns fel.
Det som ska avgöra valet är storlek på gräsmattan och om man vill ha den uppkopplad eller inte, tycker jag.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle sågat spår i betongen och lagt ner kabeln såhär så får den tro att lite betong är gräs.
[bild]
Ser bra ut tycker jag, förutsatt att man orkar spåra i betongen. Dock gissar jag att det ofta står bilar på betongytorna vid 2, så det är kanske bättre att bara göra en smal passage över betongen där det är minst sannolikt att det står en bil.

Har 315 dubbla guidekablar nu för tiden? Håller med om att det nog är ett bra alternativ i så fall.
 
Enkelguidekabel på 315 ska man ha dubbla får man köra en 420
 
Misstänkte det. Då faller ju skissen med föreslagna guider lite i kombination med den klipparen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En Husqvarna 315 skulle nog funka bra. Skulle sågat spår i betongen och lagt ner kabeln såhär så får den tro att lite betong är gräs.
[bild]

Det är för övrigt superenkelt att dra begränsningskabeln i en loop runt träden så gör det iallafall på alla som ligger utmed kanterna
Med bara en guide så skulle jag lägga som den nedre och gå vidare till område 2. Förutsatt att det passar bra med klippartrafik med tanke på bilar och annat som ska åka på vägarna.
 
Verkar vara en liten pool på siffran 3. Och en besvärande liten kant runt parkeringen på 2. Kanske är bredden runt den parkeringen liknande på båda sidor? Annars blir det för smalt där. Illustration av planlösning med markerade områden: pool (3), parkering (2), gångvägar och laddstation.
 
Jag skulle nog tänka mig guiden något sånt här, då klarar man sig med tre frästa spår i betongen, även om man kanske också behöver stensätta bakom garaget (om det är ett sådant).
Schematisk bild av en fastighetsplan med markerade frästa spår för eldragning till en laddstation, betong- och grusvägar.
 
Tack för tipsen om robotmodeller, ska läsa på lite om dem.
Förlåt min slarviga skiss, men den var mest avsedd att förklara var zonerna ligger i förhållande till varandra.
Helt riktigt är det en pool vid siffran tre och det går inte att nå område tre på annat sätt än att gå över betongvägen. Det finns redan ett par spår i betongen som kan fungera att lägga kabeln i och det går bra att göra ytterligare något spår.
Kabeldragningen känns inte olösligt. Tänkte använda grusgången bakom garaget som passage mellan 1 o 2.
Bif.ett par bilder sett från husets entré.
I dom befintliga spåren i betongen ligger 220 v kablar till gårdsbelysningen, vet inte om avgränsningskablarna kan ligga i samma spår?
Gräskanterna vid parkeringen till h om garaget är lite för höga just nu, men skall fixas så jag kan låta klipparen gå med ena hjulet på betongen. Enligt Mysmans skiss nedan blir det endast en zon, vilket kanske är enklast. Kommer att klippa luft över betongen, men gör jag avståndet mellan kablarna smalt så funkar det nog. Tre zoner kanske är onödigt krångel?
Hur nära varandra kan man lägga begr.kablarna och hur nära kan det vara mellan guide- och begränsningskablar?
PS: I morrn kommer 2m³ grus som ska kärras ut, pust!:sweat:


Vy över en trädgård med en pool till höger, betongväg i mitten, garage och bil till vänster, omgiven av grönska och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy från ett hus som visar en trädgård med välklippta buskar, en betonggång och en parkerad bil under ett carport-tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.