Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Varför måste det skrivas en massa papper om kunden köper in tex en toastol själv som ni sedan monterar?

Varför skulle det ge värdeminskning?
Juristerna på mitt förra jobb (jo vi hade egna anställda jurister stationerade i den kungliga Hufvudstaden!) nekade att vi skulle installera kundens material för att det går att tolka regler och lagar så att installatören övertar garantiförfaranden trots att kunden inhandlat prylarna.

Är det rätt eller fel vet inte jag, jag är inte jurist.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Juristerna på mitt förra jobb (jo vi hade egna anställda jurister stationerade i den kungliga Hufvudstaden!) nekade att vi skulle installera kundens material för att det går att tolka regler och lagar så att installatören övertar garantiförfaranden trots att kunden inhandlat prylarna.

Är det rätt eller fel vet inte jag, jag är inte jurist.
What he said.

Kanske inte skithusstolen som är direkt okompatibel med någon specifik halvkoppling men övrigt installstionsmaterial, kopplingar, rör, stödhylsor, slangar osv osv osv måste latja. Men som sagt, alla gör vad fan dom vill i slutänden ändå :)
 
Du har alldrig tänkt tanken att man tolkar reglerna så det ska gynna en själv
Krilleman Krilleman skrev:
Juristerna på mitt förra jobb (jo vi hade egna anställda jurister stationerade i den kungliga Hufvudstaden!) nekade att vi skulle installera kundens material för att det går att tolka regler och lagar så att installatören övertar garantiförfaranden trots att kunden inhandlat prylarna.

Är det rätt eller fel vet inte jag, jag är inte jurist.
Du har aldrig tänkt tanken att man tolkar reglerna så det ska gynna en själv dvs firman säljer grejer med högt påslag och skyller på reglerna.
 
Krilleman
Självklart vill dessa herrar och damer tjäna sina pengar, jag säger bara hur det går till på giganterna till rörbolag i Sverige (storleksordningen Bravida, Assemblin, Caverion) av egen erfarenhet.

Hängslen och livrem på. Börsen ska vara så tjock så man sitter på sniskan, men trots det hade vi inga större marginaler på sista raden. Vinst på ca 3-8 % dom åren jag var anställd där och då ska ägarna ha sitt på den summan. :thinking:
 
S smurfen72 skrev:
Du har alldrig tänkt tanken att man tolkar reglerna så det ska gynna en själv

Du har aldrig tänkt tanken att man tolkar reglerna så det ska gynna en själv dvs firman säljer grejer med högt påslag och skyller på reglerna.
Om vi nu ska följa säker vatten så ska materialet monteras enligt monteringsanvisningen. Och de brukar inte stå att det är okej att blanda in andra fabrikat i ett annats montage.

Låt säga att du köper en begagnad toppansluten värmepump som suttit monterad med vatette klämringskoppling, du som kund springer glatt till Biltema och köper görbilliga kopplingar och vill att vi ska montera. Bara där skriver vi ett papper. Eller nej, vi vägrar faktiskt använda biltemas delar men jag tror du förstår min poäng?
 
L Le'Oracle skrev:
Låt mig fråga detta.

Är det ingen av er som tycker det fel att ni kan köpa en excenter ( som länkats till på Rinkaby i denna tråd) för 112 kr och jag skall betala 111,75 för samma hos min grossist.

Då har jag köpt 200 sådana innan och för flera miljoner totalt, ni köper 1 enda excenter i ert liv.

Grossisten behövs, hur ska vi annars ha 50000 artiklar runt hörnet. Eller bör vi bara avskaffa grossister och låta Rinkaby bli grossisten vilket tillslut skulle bli samma sak
Varför skulle det vara fel? Det märkliga är väl isåfall att du inte får bättre rabatt hos din grossist.

Du menar att du aldrig köper TV hos Elgiganten utan alltid hos din lokala TV installatör som säljer den 20% dyrare?
 
  • Gilla
henryry och 1 till
  • Laddar…
Så säg vilka saker du behöver för jobbet och vad du vill ha för dem. Ger du ett bra pris (i verkligheten, inte 15% på ett fantasipris) får du sälja materialet.

Då kan du knappast klaga över att du inte får sälja dem med många procent påslag med argumentet att det blir fel sort, om kunden väljer att köpa exakt de grejerna för halva priset någon annan stans.
 
kashieda kashieda skrev:
Så säg vilka saker du behöver för jobbet och vad du vill ha för dem. Ger du ett bra pris (i verkligheten, inte 15% på ett fantasipris) får du sälja materialet.

Då kan du knappast klaga över att du inte får sälja dem med många procent påslag med argumentet att det blir fel sort, om kunden väljer att köpa exakt de grejerna för halva priset någon annan stans.
Då betalar du gärna medans jag står och väntar på att du åker och köper rätt fabrikat då? Eller vill du att jag ska åka till nästa kund och berätta för den vad den ska köpa? Nja jag varken gör eller vill göra jobb hos privatpersoner så jag behåller yrkeskunskaperna inom kåren.
 
V vvs facit skrev:
God förmiddag kacklarn
Har problem med din syn på min yrkeskategori
Du är välkommen till grossisten för en kopp kaffe så kan jag berätta för dig vad som förväntas att vi ska kunna . Kom tidigt.
Bara att berätta den förenklade variationen
Tar ett par timmar .
Jag tar mig gärna denna tid om du bor i Sthlms trakten . Det kanske hör att du i framtiden avböjer att föringa andras kunskaper .

När ni tittat på timdebiteringar generellt gällande VVS firmor kan ni titta på deras bokslut . Nettovinstmsrginal !
Den är inte hög ! Ytterst små marginaler
För oss små firmor . Det är inte mycket som får
Gå fel i verksamheten innan året är -!

Givetvis måste ! Man informera innan till kund
Att håller Du materialet själv är det en annan timdebitering .
Som alla företag har Vvs också en overhead kostnad att dras med .
Täckningsbidraget på materialet går till en stor och betydande del till detta .

Vvs are på ” service sidan ” har inte 100%
Debiterbar tid som många tror
Har siffror från ett större Vvs företag här i Sthlm
Snitte på kund låg mellan 70-85% beroende
På montör .
Resten skriver dem som verkstads tid !
Fortfarande ska kostnader för varje anställd inklusive overhead
Täckas av ca 10 månaders jobb
För rörmocksre har också familjer och behöver
Semester
Ha en trevlig dag
Vvs är inte svårt. Och att det ska ta dig timmar och förklara det säger faktiskt rätt mycke. Okej att förklara det för jocke på IT avdelningen som har svårt o få i en 3”spik på 15 slag. Dååå förstår jag att det tar tid.
Nej bor icke i stockholm. Men skulle vi sätta oss ner skulle det sluta med att du inser att jag vet mer än dig och du skulle be mig dra!
Så bara för att man inte har ”full debiterbar tid” ska kund betala extra för det? Fullt rimligt.. eller?
Och för att vissa företag har dålig personal som skriver 30-25% som verkstadstid ska oxå kunden rimligtvis betala denna hutlösa timdebitering? Även det fullt rimligt. Eller??

Du svarar så bra så jag behöver inte påpeka mer än att vvs yrket är ett riktigt skämt faktiskt!
 
S Saipala skrev:
Då betalar du gärna medans jag står och väntar på att du åker och köper rätt fabrikat då? Eller vill du att jag ska åka till nästa kund och berätta för den vad den ska köpa? Nja jag varken gör eller vill göra jobb hos privatpersoner så jag behåller yrkeskunskaperna inom kåren.
Att handla material kräver inga större yrkeskunskaper. Att skriva inköpslistan kräver det.

Medan kunden handlar grejor kan du ju jobba mer effektivt hos någon av alla dina företagskunder
 
  • Gilla
Tomasoanna
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Nja jag varken gör eller vill göra jobb hos privatpersoner så jag behåller yrkeskunskaperna inom kåren.
Då känns det som att du är på fel forum...åtminstone i fel forumkategori. Såvida du inte är här för att förstöra.
 
S Saipala skrev:
Om vi nu ska följa säker vatten så ska materialet monteras enligt monteringsanvisningen. Och de brukar inte stå att det är okej att blanda in andra fabrikat i ett annats montage.

Låt säga att du köper en begagnad toppansluten värmepump som suttit monterad med vatette klämringskoppling, du som kund springer glatt till Biltema och köper görbilliga kopplingar och vill att vi ska montera. Bara där skriver vi ett papper. Eller nej, vi vägrar faktiskt använda biltemas delar men jag tror du förstår min poäng?
Varför skulle det vara ett problem skär bort de gamla kopplingarna för beg koppling skulle i alla fall inte jag använda montera ny koppling av ok kvalite vet du inte hur den ska monteras får du helt enkelt skriva avvikelse.
 
S Saipala skrev:
Om vi nu ska följa säker vatten så ska materialet monteras enligt monteringsanvisningen. Och de brukar inte stå att det är okej att blanda in andra fabrikat i ett annats montage.

Låt säga att du köper en begagnad toppansluten värmepump som suttit monterad med vatette klämringskoppling, du som kund springer glatt till Biltema och köper görbilliga kopplingar och vill att vi ska montera. Bara där skriver vi ett papper. Eller nej, vi vägrar faktiskt använda biltemas delar men jag tror du förstår min poäng?
Jag har full förståelse för att man hellre tar jobb där man får köpa det material man vill. Men säg att kunden vill ha något speciellt eller redan har något. Eller det du kan köpa komponenten för är mkt dyrare av någon anledning. Ska man då vägra jobbet?

Det blir lite samma diskussion som i trådarna som diskuterar el och hempul, där vissa menar att ska man montera EN brytare så måste elektrikern dra om hela huset, inkl dra om alla VP rör för att vara säker på att regler följs.
Inte heller kan reparationer utföras då ni ju får jobba med "okänt" material.

Jag förespråkar, om du läser mina inlägg, absolut inte att kunden ska handla (allt) material - men tror det kommer hamna här om material säljs för flera gånger de pris kunden själv kan köpa för.

Om man (som jag) har ett gammalt hus så finns inte lister och annat i de modeller jag efterfrågar. Jag skulle kunna tänka mig att montera ett gammalt tvättställ från 30-talet då den stilen passar bättre. Eller en gammal kran till badkaret. Ska jag då inte kunna få hjälp med detta - aningen färdigmålade släta lister och ett modernt handfat... eller inget alls... eller göra allt jobb själv.

Rörkopplingar, rör - och för motsvarande eljobb - kabel, slang mm bör ha rimliga priser i nivå med vad jag kan köpa motsvarande kvalitetsmärke. Det är inga större risker med detta material. Är det specialgrejjor förstår jag, antingen större påslag eller kund fixar själv (för det är för besvärligt att köpa från nån annan än vanliga grossen som inte har hemma).
 
@Saipala
Beroende på vad det är för jobb så är det lite olika förfaringssätt.

På ett småjobb, tex byta ventil, byta toastol etc så är det lättare att hantverkaren säljer smådelarna men tex toastolen kan kunden köpa.

Vid ett större jobb så åker ofta hantverkaren ut till kunden för att titta på jobbet för att ge prisuppskattning, sedan ofta även precis innan jobbet börjar. Då kan kunden köpa in betydligt mer material, hantverkaren kan till och med lämna en inköpslista till kunden, blir ju inte direkt något merjobb eftersom hantverkaren ändå behöver sammanställa det mesta av materialet som ska köpas hem.
 
S smurfen72 skrev:
Varför skulle det vara ett problem skär bort de gamla kopplingarna för beg koppling skulle i alla fall inte jag använda montera ny koppling av ok kvalite vet du inte hur den ska monteras får du helt enkelt skriva avvikelse.
Ibland finns det plats för det ja, ibland inte. Men det var inte det som var min poäng om det går att kapa anslutningarna eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.