Maxwells demon TotalControl skrev:
Då är det kiespumpen som gäller. Kiespump sägs vara effektivare än en plunscher.
Dimension filterör/brunnsrör?
Har du borrat i röret eller direkt i mark?
Kanon, tack. Det är ett 160 mm avloppsrör som jag sågat några hundra hål med cirkelsågen i. Eventuellt för jag ner ett riktigt filterrör med mindre hål ifall detta tar in för mycket skit.

Jag har borrat direkt i röret. Hade en grävare som jämna av gräsmattan för några veckor sedan som passade på att gräva ner 2m 600 mm rör, så den biten har jag sluppit borra.
 
Mitt tips använd avloppsröret som foderör och skaffa riktiga brunnsrör samt filterör med kiespump.
 
Ja, jag har förstått att det är det optimala. Tänkte fender ens chans med kiespump i avloppsröret först. Finner det inte så får jag köra på riktiga grejer
 
Bläcktudan: du hade en pump, lite slang och spets som du ville bli av med. Har du det kvar ? Släng gärna iväg ett PM till mig
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Mitt tips använd avloppsröret som foderör och skaffa riktiga brunnsrör samt filterör med kiespump.
Vad är det som skiljer filterrör mot att göra egna i avloppsrör?

Någon här som är bra på att läsa ut pumpkurvor.
Har en Maxi jet 100M
http://www.emspump.se/pdf/1234.pdf

Vad klarar den för djup å tryck för respektive djup.
 
Det är troligen Totalcontrol som ger dig bäst svar där, men skulle spontant säga att du t.ex får ut 40liter/min vid 2.4bar
Filterrör kan du få ner till 0.3mm slitsbredd, vilket normalt sett är svårt att åstadkomma på egen hand. Alltså ett bättre filter med mindre "skit" som kommer in i vattnet
 
M mortimer skrev:
Det är troligen Totalcontrol som ger dig bäst svar där, men skulle spontant säga att du t.ex får ut 40liter/min vid 2.4bar
Filterrör kan du få ner till 0.3mm slitsbredd, vilket normalt sett är svårt att åstadkomma på egen hand. Alltså ett bättre filter med mindre "skit" som kommer in i vattnet
Går de utläsa nått om max sugdjup?

Ja 0.3 är inte helt lätt att göra.
För är inte klätt med nått nät eller så invändigt väl?
 
F fidde_modo skrev:
Går de utläsa nått om max sugdjup?

Ja 0.3 är inte helt lätt att göra.
För är inte klätt med nått nät eller så invändigt väl?
Man brukar ju prata om max 8-9 meter till vattenpelaren, tror inte flöde och tryck påverkas av sugdjupet.
 
Köp isåfall minst 108 dia på kiespump. Passar sen DN115 rör när du m
F fidde_modo skrev:
Vad är det som skiljer filterrör mot att göra egna i avloppsrör?

Någon här som är bra på att läsa ut pumpkurvor.
Har en Maxi jet 100M
[länk]

Vad klarar den för djup å tryck för respektive djup.
Filterör som nämnts har stor filter area (genomsläpplighet) trots små sitsar på 0.3mm.

Pumpkurva: Beror vad du kör för flöde. Det är totala mvp (meter vatten pelare) du ser i kurvan. Du måste dra av för sughöjden också.

Tex vatten ytan till pump 6 meter. (0.6 bar)
 
F fidde_modo skrev:
Går de utläsa nått om max sugdjup?

Ja 0.3 är inte helt lätt att göra.
För är inte klätt med nått nät eller så invändigt väl?
Jag tillverkade ett filterrör av ett 110 mm avloppsrör med 0.5 mm slitsar med en multimaster från Biltema.
Slipade ned metallbladet så tunt jag kunde.
Pumpar obegränsat med vatten. (Och lite fin sand)
 
  • Gilla
fidde_modo
  • Laddar…
Liten statusuppdatering från mitt projekt.
Av mycket märklig orsak så har jag lyckats få ordning på pumpen och har 3 bars tryck med två spridare på max. Kör nu mot min gamla spets. Så bra tryck och flöde hade jag inte haft denna säsongen, inte ens när säsongen började. Dock så har påfyllningspluggen och tömningspluggen fått sig lite stryk så måste byta de.
Delade pumphuset och motor, blåste med tryckluft och lågtryckspruta, kom ut lite smuts men ingen som bör ha gjort någon sådan inverkan. När trycket strulade så fick jag ut 35-40liter och det är troligen vad jag får nu också, ska mäta igen när tillfälle ges och regnet lagt sig.
Nästa steg är att hyra en bensindriven pump och suga ut/rent i min nya spets. Har börjat jobba igen så får se när det blir, eventuellt inte före min nästa semesteromgång om två veckor. En fundering, den som jag ämnar hyra klarar 600l/min, har 2" inlopp och 2" utlopp. Verkade inte som man kunde justera gasen/lödet om jag förstod uthyraren rätt. Vad händer om den vill suga med 600l/min men min ger bara 150liter/min ?

Riktigt kul att läsa allas projekt. Bigblock har ju tagit efter mig lite ser det ut som och det är kul med kunskapsöverföring
 
Hej

Nån som har koll på nån bra pump som klarar av o pumpa minst 100 liter i minuten samt enfas?
 
Du får då definiera vad som är en bra pump för dig, vad du har för budget, vilket tryck du behöver, vad har du för kvalitet på vattnet?
 
Vad för alternativ finns det för enfas?
Har en vanlig jetpump idag den klarar 50 liter i minuten ifrån rinkabyrör, rent o fint vatten
Behöver ha så den klarar av till ř4 spridare
 
Vad har du för budget ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.