10 571 läst · 38 svar
11k läst
38 svar
Överdimensionera solkraftsanläggning?
Solkraften i Sverige konkurrerar ut baskraft efter som den tar bort underlaget gör den under sommaren. Samtidigt ger den inte någon energi alls närbehovet är som störst. Det riskerar att öka behovet av kraftverk som kan böra sig på kort driftstid. Det är sällan särskilt miljövänliga alternativ.
Var någonstans hittar du att jag säger det är en bra ekonomisk investering?F fsn skrev:Intressant, du bevisar i praktiken att det är en bra affär och sen skriver du som sista slutkläm att det inte är det.... SOLID... Du gör fö en helt otrolig förenkling av den verkliga kalkylen som gör det hela ganska meningslöst. Mikroproducentreglerna är fö på riksdagsnivå ändrade, bara att invänta implementeringen av det. Det är förvisso ingen kioskvältare rent ekonomiskt då det inte verkar som om NÅN har hängt upp sig på några enstaka MWh för mycket innan heller men det är ett evigt ”vargen kommer” om det här med mikroproducent hela tiden.
Jag skriver: investerar du 80000(men du får bidrag på 24000) så får du tillbaka 3373kr/året men det tar 15år innan du har samma summa som du hade för 15år sen... =usel investering.
Vad gäller energipolitiken så kanske du skulle kunna kapa något år men det är fortfarande en krass investering. De offerter jag sett har legat runt 6-10år. Vattenfall hade t. Ex någon drive där du inte fick en krona de första 10åren därefter ägde du solcellerna till 100%. Då investerar du inget alls.
Tyvärr spelar det inte någon roll om anläggningen överproducerar, det du tjänar pengar på är när du slipper köpa el. Oftast är förbrukningen ganska låg mellan 10-18 på sommar halvåret samtidigt som anläggningen producerar som mest.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Hur menar du att panelerna är värda 0kr om 15år..? Så du tror att en tysk panel med dubbelt så högt pris är flera ggr bättre..? Ojoj.D Diablito skrev:Det stämmer bra det med 7% avkastning. Det du måste ta i beaktande är hur mycket anläggningen är värd om 15 år. Hade jag varit du så hade jag satsat på högkvalitets solceller med längre produktgaranti. De kinesiska lågpris modulerna kanske är värda 0 om 15 år. Då har du förlorat pengar på det hela om man tar med inflationen och kostnaden för att montera ner dem igen.
Bor du i södra Sverige så skulle jag rekommendera dig att ta in en offert från Ecokraft. De kör med riktiga tyska solceller med 30 års produkt- och effektgaranti. Du får även en kalkyl som visar hur mycket du tjänar in över livslängden.
80’ för 4.4kw..? Måste vara svårt att hitta dyrare anläggning, jag försöker bygga ekonomisk anläggning, och göra allt jag kan själv, men jag verkar vara den enda..
Köper Monopaneler med hög effektivitet samt samma data som tyska paneler, samt Growatt växelriktare för strax över 4kr/watt, dock utan skenor/fästen.
Gör inget att trycka in mer än man tar ut, de gör nåt snitt på en 5års period, jag har legat över några år.
Nä du är inte den enda. Jag har 16,75kWp installerat till en totalkostnad på under 140’ innan bidrag. Jag har svårt att se jag får en direkt skitlång payback tid på den faktiskt. Går jag tillbaks en månad så har jag producerat 2400kWh (28,5 dagar). Kalkylen är bra hur man än vrider och vänder på det. Det faktum att vi har pool med en värmepump som går en del samt cirkulationspump som går från 8:30-20:30 varje dag gör inte kalkylen sämre.H Husqvarna220Ac skrev:Hur menar du att panelerna är värda 0kr om 15år..? Så du tror att en tysk panel med dubbelt så högt pris är flera ggr bättre..? Ojoj.
80’ för 4.4kw..? Måste vara svårt att hitta dyrare anläggning, jag försöker bygga ekonomisk anläggning, och göra allt jag kan själv, men jag verkar vara den enda..
Köper Monopaneler med hög effektivitet samt samma data som tyska paneler, samt Growatt växelriktare för strax över 4kr/watt, dock utan skenor/fästen.
Gör inget att trycka in mer än man tar ut, de gör nåt snitt på en 5års period, jag har legat över några år.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Aldrig en dålig investering, bara bättre eller sämre..elen blir inte billigare..
Det räcker med att subventionerna försvinner så blir det svårt att räkna hem det ens med låg kalkylränta.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
En ny elbil är också svår att räkna hem..än svårare när subventionerna försvinner..
Ja, det är därför jag inte har någon.
När man räknar på om en bensin- eller dieselbil lönar sig, även om begagnad, ser det inte bra ut. Det blir mycket lång återbetalningstid, olidligt lång.
Inga intäkter enbart utgifter såvida man inte svart-taxar litet.
Inga intäkter enbart utgifter såvida man inte svart-taxar litet.
Redigerat: