Känns som en tunn koppar tråd inte släpper ifrån sig tillräckligt, större bitar måste det nog vara eller beslag som jag länkade till.

En variant är att ersätta nockpannor med en knapp halvmeter bred kopparplåt över hela takåsen. Påväxten blir icke helt eliminerad, men kraftfullt reducerad. Och effekten är varaktig.

• Gilla
bjorn.wickell och 1 till
  • Laddar…
Nu är det inte najtråd utan en diameter på runt 5 mm om jag minns rätt. Två varv av den diametern så är det ungefär samma verksamma yta som beslaget.

Ser att man även använder zink som material. Zink i färg fungerade förr så det fungera nog säkert det också.

Någon som vet vilken av dessa som är effektivast mot mossa?

Hade samma problem ,skrapade samt sedan Grön Fri i spruta och sedan lagt på nockbeslag i koppar som finns att köpa hos byggmax,det är en plåt som är ca 5 cm bred och anpassad för nockpanna.Nu ett halvår senare inte en mossbit på taket

Snailman
M Mikasw skrev:
Tja, det beror på vilka ledningsnätet och tidsepok. Jag är uppväxt med strömavbrott orsakade av nedtyngda/sammanslagning av ledningar orsakade av snö och grenar. Det är säkert någon på detta forum som har fakta och bakgrund.
Jag jobbade på ASEA för 35 år sedan, vi hade strömskenor i koppar med tvärsnitt typ 10x100mm och ibland användes Exconal för att det var billigare, alltså aluminiumskenor klädda med ett skikt av koppar.

Bensaltensid är som många redan svarat det rätta. Hade i det förra huset ett radhus i närheten där en av ägarna behandlat sin del av taket och det var tydlig skillnad på pannorna.

Angående koppar fungerar det väl, men jag undrar om det inte är så att effekten kräver surt regn för att det skall falla ut mycket kopparjoner? Numera är regnet inte lika surt som tidigare så effekten har nog minskat.

tensiden tensiden skrev:
Bensaltensid är som många redan svarat det rätta. Hade i det förra huset ett radhus i närheten där en av ägarna behandlat sin del av taket och det var tydlig skillnad på pannorna.

Angående koppar fungerar det väl, men jag undrar om det inte är så att effekten kräver surt regn för att det skall falla ut mycket kopparjoner? Numera är regnet inte lika surt som tidigare så effekten har nog minskat.
Jag citerar Ny Teknik ang koppar; "Det är möjligt att det fungerar, men av miljöskäl bör vi i princip undvika det så att vi inte sprider giftiga kopparjoner i vår närmiljö. Det är inte bra med koppar- eller zinktak som sprider ut joner i våra trädgårdar, varefter vi mumsar i oss äpplen med förhöjda tungmetallhalter. Tung framtid."

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
D Dalagubben skrev:
När det sitter så pass hårt så är det endast någon typ av kemiskt medel som gäller. Fråga/googla efter den variant som är mest miljövänlig sedan får väder och vind bearbeta ditt tak med tiden. Att skrapa sån här mossa på taket är bara att glömma likaså spänna upp koppartrådar. Jag hade tur som fick bort all min mossa med verktyg jag köpt på www.taksopen.se. All mossa sitter olika. Tyvärr verkar det som att din mossa, som du beskriver (tjock eller tunn) endast kan avlägsnas med kem.medel. Läs även artikeln från Ny Teknik: [länk]
Jag har skrapat bort all mossa från taket förutom små bitar jag missat här och var som troligtvis medlet tar hand om så det fungerar, men man får vara ihärdig och ha hjälp. lyckades locka hit min bror igen igår så vi körde på tills det blev klart. då hann vi även sättas upp glidskydd till sotaren och behandla taket men det regnade dessvärre inatt så jag har varit upp igen och sprutat på mer taktvätt.

• Gilla
Dalagubben
  • Laddar…
M
Morakniv, bänkborste, Sveriges Radio Gessles topp 9 i öronen, uppkrupen på [14 grader] taket i sommarsol - kan livet vara härligare?
Sen handspraya på Bauhaus grön-fri, inte få njuta av samma hantverk på 4 år. Nåja, en husägare är aldrig sysslolös

• Haha
  • Gilla
RoyalPhyton och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Johan1975z skrev:
[länk]

Billig produkt som har fått gott omdöme. 42 recensioner på hemsidan.
Någon som har testat?
Tittar man på säkerhetsdatabladet så är det en lösning med bensaltentensid, så visst kommer det att fungera.

Utdrag från säkerhetsdatablad visar kemiskt namn, CAS- och EG-nummer samt farokoder för en kemisk komponent.

A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tittar man på säkerhetsdatabladet så är det en lösning med bensaltentensid, så visst kommer det att fungera.

[bild]

Står det hur mycket det är i då?
Var köper man ren bensaltensid billigast?

Johan1975z skrev:
Står det hur mycket det är i då?
Var köper man ren bensaltensid billigast?
I länken i inlägg 4 så finns länk till ett ställe som säljer bensaltensid, allt-fraktfritt.se

Magnus E K
Kemiska medel bara för att få snyggare tak (tror inte mossan gör direkt skada här, skulle redan märkts i så fall) går nog bort för mig. Åtminstone tills grannar eller besökare börjar klaga. Skulle helst vilja plocka ner alla pannorna på norrsidan och rengöra på marken. Vad är snabbaste sättet att få ner dem hela annat än att bära en och en? Det är falsade enkupiga tegelpannor så inte lätt att få tag i likadana om för många går sönder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.