20 182 läst · 134 svar
20k läst
134 svar
Bromsat släp -- mycket krångel?
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Så enkelt är det inte, obromsat släp har lastvikt på några 100kg, bytte bromsar på vår 2008 husvagn i vintras, mycket simpel teknik, tror alla klarar detta, bromsarna var inte slitna, beläggen hade lossnat från backarna.
Skulle köpa bromsat släp..
Skulle köpa bromsat släp..
Jag kör bromsat släp från 80-talet. Bytte vajrar och belägg för en 8-10 år sen ungefär och bromsdämpare och glidbussningar för ca 4 år sen, så visst krävs det lite underhåll iallafall. Den har gått igenom besiktningen utan anmärkning varje gång hittills.
Skulle aldrig köpa obromsat med de begränsningar det innebär.
Skulle aldrig köpa obromsat med de begränsningar det innebär.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Allt kräver underhåll, men mindre på en obromsad, så klarar man sig med den låga lastvikten, samt att sakna handbromsen! Så skulle köpa ett obromsat..
I snitt har jag nog lagt ner en halvtimme om året på underhåll av bromsarna... Men det är klart, om man inte kan eller vill skruva själv så blir det lätt en del pengar som går åt.
Jag använder min vagn rätt mycket och det bidrar nog till att den inte kärvar ihop. Behöver man en vagn för att ett par gånger om året köra ris till tippen och hämta den nya soffan på Ikea så är det kanske bäst med ett obromsat släp med ganska låg totalvikt så man får dra det med de flesta bilar.
Jag använder min vagn rätt mycket och det bidrar nog till att den inte kärvar ihop. Behöver man en vagn för att ett par gånger om året köra ris till tippen och hämta den nya soffan på Ikea så är det kanske bäst med ett obromsat släp med ganska låg totalvikt så man får dra det med de flesta bilar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vi har en husvagn från 2008, som mest är uthyrd och rullar ganska många mil/år, haft den i 3-4år, litet underhåll på chassit...
E Edgarsven skrev:Som privatperson ska du välja obromsat i 9 fall av 10. Du har nästan aldrig behov av e bromsad kärra. Skulle jag behöva köra någon svarv eller grus. Så kan jag låna en kärra. Allt annat är alltid grejor som en obromsad funkar mycket bra till.
Finns så mycket fördelar med obromsat. Framför allt så är det betydligt billigare att äga.
Det är enklare att flytta runt en obromsad kärra på gården. Den kräver mindre service. Den väger mindre, enklare att dra med handkraft.
Billigare besiktning. osv. Ska du köpa en kärra till att ha hemma och fixa lite med, så är den bästa kärran en obromsad med kåpa.
På vilket sätt är ett obromsat släp billigare att äga? Mitt kostar 60kr tror jag det är om året. Besiktningskosnaden är ju ett roligt argument också. Kollar man på besikta så skiljer det 60kr mellan obromsat och bromsat, då ska tilläggas att släp besiktigas vart annat år så det är ohutliga 30kr mer om året!
Så jag håller inte med dig alls, på något plan. Ja ett bromsat kostar mer i underhåll, typ vart 10de år. Håller inte heller med om att ett kåpsläp är det bästa köpet för en privatperson heller, skulle nog snarare säga ett släp med skivmått, lövgrindar och en presenning att dra över!
Nä, jag står fast vid vad jag sagt tidigare. Ett bromsat släp är trevligare att köra, i regel mer robusta, klarar en högre vikt på ett bättre sätt och bättre ur säkerhetsaspekt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 734 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 734 inlägg
Cirka 500 kg får man last på en obromsad 750 kg kärra, om man får dra en sådan, vilket man får man ganska många bilar, men inte alla. Behöver man lasta mer ofta så rekommenderas en bromsad kärra. Behöver man oftast dra låg vikt och endast ibland tyngre så kan det vara ett alternativ att hyra de gångerna.
Många gånger det jag rekommendationer att köpa ett begagnat bromsat hyrsläp. De är säkert bra, men ofta på 750 kg totalvikt, även om det såklart finns större. Kåpa är smart ibland med.den väger en del och det drar ner lastbilen. Jag valde bort kåpan och kör galler och kapell, vilket kändes som det bästa alternativet för mig. Tar jag av kapellet så kan jag få med saker som inte fått plsts med kåpa.
Summa summarum så är det behovet som styr vilket släp som är bäst. Jag är kanonnöjd med mitt, men för andra hade det varit värdelöst.
Många gånger det jag rekommendationer att köpa ett begagnat bromsat hyrsläp. De är säkert bra, men ofta på 750 kg totalvikt, även om det såklart finns större. Kåpa är smart ibland med.den väger en del och det drar ner lastbilen. Jag valde bort kåpan och kör galler och kapell, vilket kändes som det bästa alternativet för mig. Tar jag av kapellet så kan jag få med saker som inte fått plsts med kåpa.
Summa summarum så är det behovet som styr vilket släp som är bäst. Jag är kanonnöjd med mitt, men för andra hade det varit värdelöst.
Jag väljer bromsat släp alla dar i veckan. Har ett bromsat 1250 släp från Fogelsta med aluminiumkåpa med lastvikt 930 kg (om jag minns rätt). Vilket är perfekt när man skall lasta saker som är känsliga för regn och fukt. Kåpans enda nackdel är när man skall köpa jord, grus eller sand då det blir lite krångligare att lasta med maskin samt när man skall transportera långt virke. Men då brukar det räcka att man tar bort främre och bakre lemmen så får det plats. Och man lastar sällan virke högre än lem höjd för då blir det för tungt...E Edgarsven skrev:
Jag antar att det mest avses kostnad för ombesiktningar pga anliggande broms, för liten rörelsereserv och annat bromsrelaterat.J Jarlsgård skrev:
Nu är det ju så att vad som passar, beror ju på vem man är och hur man använder sin kärra. Klart att det är många här på forumet som redan har köpt släp som är bromsat och försvarar det köpet.J Jarlsgård skrev:På vilket sätt är ett obromsat släp billigare att äga? Mitt kostar 60kr tror jag det är om året. Besiktningskosnaden är ju ett roligt argument också. Kollar man på besikta så skiljer det 60kr mellan obromsat och bromsat, då ska tilläggas att släp besiktigas vart annat år så det är ohutliga 30kr mer om året!
Så jag håller inte med dig alls, på något plan. Ja ett bromsat kostar mer i underhåll, typ vart 10de år. Håller inte heller med om att ett kåpsläp är det bästa köpet för en privatperson heller, skulle nog snarare säga ett släp med skivmått, lövgrindar och en presenning att dra över!
Nä, jag står fast vid vad jag sagt tidigare. Ett bromsat släp är trevligare att köra, i regel mer robusta, klarar en högre vikt på ett bättre sätt och bättre ur säkerhetsaspekt
Mest för att de kanske faktiskt har nytta av det. De kanske bygger ett eget hus eller är en person som handlar stenplattor varje vecka. Jag har en granne som brukar beställa ett lastbilslass med sten/grus/jord/ eller vad det kan vara varannan vecka. Så kommer de och tippar. Just nu håller han på att bygga en stenmur 2 meter bred, 2 meter hög och 40 meter lång. Ja, han är pensionär.
Han har en liten kärra obromsad, som han hämtar plattor och sten i. Funkar bra.
Om man kollar på vad som säljs mest, för kärror så är det små kärror som är obromsade. Sedan obromsade med byggskivemått. Först där efter kommer alla andra typer.
Om du bor i en villa och ska ha din kärra till att slänga ris, eller flytta möbler. Så är en obromsade nyare kärra det enklaste och bästa.
Det är betydligt billigare att köpa en obromsad kärra. För dessa pengar du sparar kan du lägga till en kåpa. Så att du slipper vatten och skräp.
Enda fördelen med bromsad kärra är att du kan lasta mera och att det är säkrare att köra med.
Sedan är det bara nackdelar. Dyrare inköp. Mycket mera underhåll och reparationer.
Dyrare att besikta. Själva kärran blir tyngre som tom. Det kan vara väldigt tungt att backa med kärran när den står löst. Jobbigare att montera på bilen.
Glöm inte att du inte får någon handbroms vilket är smidigt när man kopplar och kopplar bort på lite lutande och ojämna underlag.
Kompisen fick ett fint märke i kofångaren när han skulle koppla på och inte orkade hålla emot
Kompisen fick ett fint märke i kofångaren när han skulle koppla på och inte orkade hålla emot
Där har du det. Lastar mer och säkrare. Det avgör det för mig i alla fall. Jag köpte ett bromsat för ett par veckor sedan.E Edgarsven skrev:
Min far har haft bromsade släp, 2 st, i 45 år och aldrig haft problem med dem.
Den första var lite knepig då den inte hade backautomatik, så man var tvungen att gå ut och ändra på en spak om man skulle backa i motlut. Men annars inga problem med bromsarna.
Äh, har justerat bromsar en gång på 15 år efter muntlig info vid en besiktning att jag "borde" göra det till nästa besiktning.
Jag frågade om problem med vår Sävsjö släpa i våras och nästan felfri besiktning (notering om att 2-3 skruvar till skivan var av men kan drabba alla kärror ), den går lika länge till var svaret. Däremot är det betydligt mera fel redan efter 4-5 år med lågprismodellerna och speciellt rost i chassiet, vilket jag blev förvånad över.
Jag frågade om problem med vår Sävsjö släpa i våras och nästan felfri besiktning (notering om att 2-3 skruvar till skivan var av men kan drabba alla kärror ), den går lika länge till var svaret. Däremot är det betydligt mera fel redan efter 4-5 år med lågprismodellerna och speciellt rost i chassiet, vilket jag blev förvånad över.