42 326 läst · 123 svar
42k läst
123 svar
Tagit offerter på hel installation av solceller, men vilken är mest prisvärd?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Tänk på att frakt till hamn innebär att det står i en container. Att sedan få ut godset ur container, hanterat och förtullat drar snabbt iväg även om du åker till hamnen och hämtar det själv. Ofta när jag har beställt till hamn i Stockholm ringer de likt förbaskat från Göteborg och frågar vem som skall klarera godset och frakta det åt mig.H Husqvarna220Ac skrev:Har en kontakt i Kina, men tänkte köpa 3-4kw Growatt inverters, samt 30st solpaneler och lite annat, men blir bökigt och dyrt med större frakter, samt blir panelerna knappt märkbart billigare från Evpower, som är betydligt enklare.
Har kollat bägge frakt alt, både till hamnen i Stockholm/Gbg, samt även dörr-dörr.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Fick papperna på den, det är EU modellen, samt CE-märkt, mm
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Har redan godkänd solanläggning i drift, så den biten är lugn..den är CE märkt, samt IEC62109, EN50438, mm mm mmR Robert-san01 skrev:50438 för Sverige är nästan en grundförutsättning. 62109 lika så. Sedan kan ett intyg om den har skydd mot DC jordfel vara bra, då slipper man kostnaden för nytt jordfelsskydd. Sedan skall man inte bli allt för förvånad om ens nätbolag har helt egen uppfattning om vilka intyg som skall in. Så det kan vara bra att kolla med dem vad de kräver för dokumentation för att godkänna färdiganmälan.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
I de nätbolag jag installerat så måste man ange installerad effekt på föranmälan, dvs man måste göra en ny anmälan om man utökar anläggningen. Är det inte så hos dig?H Husqvarna220Ac skrev:
Är hela din anläggning CE märkt? Ibland utfärdar de som sålt anläggningen ett CE intyg, men jag vet inte hur vanligt det är på små pricatanläggningar då det inte brukar vara kravställt av beställaren.
Naturligtvis är inga privata småanläggningar CE-märkta som anläggning, det måste du väl nästan förstå själv? Och jag har svårt att tro att den anläggningscertifiering som eventuellt görs på industriella installationet betyder ett skit för jag TROR att det bara är en administrativ meningslös åtgärd. Visa gärna på hur tex en EMC mätning ser ut vid en sån anläggning.R Robert-san01 skrev:I de nätbolag jag installerat så måste man ange installerad effekt på föranmälan, dvs man måste göra en ny anmälan om man utökar anläggningen. Är det inte så hos dig?
Är hela din anläggning CE märkt? Ibland utfärdar de som sålt anläggningen ett CE intyg, men jag vet inte hur vanligt det är på små pricatanläggningar då det inte brukar vara kravställt av beställaren.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Man gör inga CE märkningar av hela anläggningar, det var det jag skrev. Man lämnar ett CE intyg.F fsn skrev:Naturligtvis är inga privata småanläggningar CE-märkta som anläggning, det måste du väl nästan förstå själv? Och jag har svårt att tro att den anläggningscertifiering som eventuellt görs på industriella installationet betyder ett skit för jag TROR att det bara är en administrativ meningslös åtgärd. Visa gärna på hur tex en EMC mätning ser ut vid en sån anläggning.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Ja, jag frågade om hans anläggning var CE märkt och skrev att man brukar CE _intyga_ större anläggningar. Det var ett ifrågasättande om den verkligen är CE märkt.F fsn skrev:
Utfärdade av CE intyg är den som levererar anläggningen. Det säger bara att den är sammansatt av materiel som om det behöver ha ett CE godkännande, har det.
Håller med om att det är ett nonsens intyg men det brukar vara ett krav vid större entreprenader för att huvudentreprenören skall kunna skriva CE intyg på hela huset.
Fick själv skriva ett sådant intyg på mitt eget hus inför slutsamrådet.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Ingen installatör CE märker hela anläggningen, är väl framförallt Växelriktaren som tittas på, att den bla inte ger ut spänning vid bortfallet nät, inte för att detta är så värst farligt..
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Tänkte beställa Growatten, finns 2st varav en är nästan dubbelt så dyr.
4200TL3-S är betydlig dyrare, sen finns 4000MTL-S som kostar hälften..
Vad missar jag? Ser att den billigare har 2st MPPT men den dyrare har en..
4200TL3-S är betydlig dyrare, sen finns 4000MTL-S som kostar hälften..
Vad missar jag? Ser att den billigare har 2st MPPT men den dyrare har en..
Nä.H Husqvarna220Ac skrev:
Den dyra har också 2 MTTP.
Tror skillnaden är 1-fas och 3-fas.
Den dyrare är 3-fas.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Helwitte, så var det! Fanns fler modeller, rörde ihop..
Det är 1fas som är intressant, 3 fas funkar ej
Det är 1fas som är intressant, 3 fas funkar ej