Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Nu var det bara tjänster den gäller, inte varor. Att priset på tjänster varierar mellan orter är mer normalt.
I begreppet "tjänst" i konsumenttjänstlagen ingår också det material som säljaren tillhandahåller vid tjänstens utförande. Huvudregeln är t o m att säljaren tillhandahåller materialet om inte annat avtalas (4 §).
 
Claes Sörmland
H hanson#16 skrev:
Mig veterligen så är hantverkararen skyldig att på anmodan lämna en specificerad faktura. Jag skulle anta att det också omfattar verklig materialkostnad inte hittepåpris. [bild]
Den specificerade fakturan har inget att göra med säljarens direkta inköpskostnader för materialet, det är dennes ensak. Vi har avtalsfrihet gällande priset även på material som säljs som en del av en tjänst. I TS fall finns inget avtal om priset för materialet och då ska denne betala vad som är skäligt. Gängse pris för dessa varor är skäligt. Säljaren ska visa att dennes pris är skäligt (i praktiken gängse).
 
Värst vad mycket åsikter det finns om hantverkare som vill tjäna pengar.
Givetvis ska detta göras på rätt sätt, men att uppmuntra beställaren i ett fall som detta "bestrida fakturan:, "betala det du tycker är skäligt", "vill företaget ha påslaget du inte betalar för så får dom gå till tingsrätt men det kommer dom inte att göra".
VARFÖR(!) Ska inte ta kontakta företaget och be om en så enkel sak som en förklaring till priserna bara?

Och till alla som pratar om att handla där det är billigt, eller handla själv på en nätbutik, vi hantverkare handlar där vi får bra service och vet att vi har återförsäljaren i ryggen om det skulle bli problem med något. Är inte det värt någonting? Att få det snabbt och smidigt åtgärdat vid en eventuell reklamation?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
MrJay
S Sajmon skrev:
Och till alla som pratar om att handla där det är billigt, eller handla själv på en nätbutik, vi hantverkare handlar där vi får bra service och vet att vi har återförsäljaren i ryggen om det skulle bli problem med något. Är inte det värt någonting? Att få det snabbt och smidigt åtgärdat vid en eventuell reklamation?
Det kanske är värt något för dig, för kunden - not so much då nätbutiker brukar faktiskt också ha rätt bra service och returpolicy, oftast kan kunden vänta någon dag om han/hon vet att det kostar halva priset gentemot Ahlsell, Solar med flera.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
JanneJanne123
S Sajmon skrev:
Är inte det värt någonting? Att få det snabbt och smidigt åtgärdat vid en eventuell reklamation?
Vissa av påslagen gör det ju dubbelt så dyrt via hantverkare, då köper jag hellre två och har en i reserv liggande hemma...
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det kanske är värt något för dig, för kunden - not so much då nätbutiker brukar faktiskt också ha rätt bra service och returpolicy, oftast kan kunden vänta någon dag om han/hon vet att det kostar halva priset gentemot Ahlsell, Solar med flera.
Dessutom är ju MTBF sinnessjukt hög på vanlig standard elapparat/material typ schneider vägguttag. Så att det skulle bli materialproblem/garanti är ju ganska låg risk.

Skulle vara intressant att veta hur mycket problem det är med elprylar som skulle motivera så högt påslag.
 
S Setomidor skrev:
Har varit väldigt nöjd med elektrikern som varit här, men räkningen känns något saltad när det kommer till materialet. Jämfört med onlinebutiker som elbutik.se är allting ungefär dubbelt så dyrt, men även jämfört med t.ex. Clas Ohlson är det ett påslag med ungefär 80%. Rabatten på 20% kan man kvitta rakt av mot momsen som sedan tillkommer på 25%.

Läst tidigare trådar på ämnet att vid billig timpenning får man räkna med påslag på materialet, men jag har betalat 545 + moms i timmen så känner inte att timpriset är en faktor. Bifogar faktura, tankar?

[bild]

Själva jobbet var delat på två, där de tidigare momenten innehållit rätt lite material men mer arbetstid (därav bara fem timmar för slutinstallation)
Dubbelt är bra, här var vissa saker 4x så dyrt.. :rolleyes:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
M MAczea skrev:
Våran firma betalar ca 90kr ex moms för ett Schneider 2v uttag, liten firma. Men sälj grejerna och gå back, blir en utmärkt affärsidé
Varför låter du inte kunden själv köpa in materialet enligt lista från dig?
Eller beställ produkterna själv från elbutik.se tex, och ta med dig om man nu vill göra det omständligt.
Det är inte speciellt svårt.
 
H hempularen skrev:
Det blir lite tröttsamt att höra ”garantiargumentet” för oskäliga materialpåslag. Om en elektriker behöver lägga på 100% för att bekosta garantireparationer så använder han antingen sekunda material, eller har tummen mitt i handen. Oavsett vilket, vem vill anlita en hantverkare där så mycket blir fel?
Dessutom får man tänka på att förmodligen leverantören själva får stå för arbetskostnaden om det är deras produkt som felar på garanti, T.ex Hager, Garo etc. Det betyder att elektrikern får betalt även om han eller hon inte fåt betalt av kunden. Så att ha så höga påslag för garantin skull är bara löjligt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
harry73
S Sajmon skrev:
VARFÖR(!) Ska inte ta kontakta företaget och be om en så enkel sak som en förklaring till priserna bara?
För att företaget har semesterstängt och personalen är inte tillbaka innan fakturans förfallodag
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
C cullberg skrev:
Dessutom får man tänka på att förmodligen leverantören själva får stå för arbetskostnaden om det är deras produkt som felar på garanti, T.ex Hager, Garo etc. Det betyder att elektrikern får betalt även om han eller hon inte fåt betalt av kunden. Så att ha så höga påslag för garantin skull är bara löjligt.
Vet inte vad det är för skillnad med exempelvis fönster, men jag köpte nya till hela huset och för ett fönster var spröjsen felaktigt linjerade. Montörerna fick efter tag nya rutor och bytte glatt dom fick ju betalt från fönstertillverkaren för att byta ut det.
 
  • Gilla
Nette
  • Laddar…
Fairlane
S Sajmon skrev:
Värst vad mycket åsikter det finns om hantverkare som vill tjäna pengar.
Givetvis ska detta göras på rätt sätt, men att uppmuntra beställaren i ett fall som detta "bestrida fakturan:, "betala det du tycker är skäligt", "vill företaget ha påslaget du inte betalar för så får dom gå till tingsrätt men det kommer dom inte att göra".
VARFÖR(!) Ska inte ta kontakta företaget och be om en så enkel sak som en förklaring till priserna bara?
Problemet är ju att firman har stängt, så TS måste agera med bestridande eller betala.

S Sajmon skrev:
Och till alla som pratar om att handla där det är billigt, eller handla själv på en nätbutik, vi hantverkare handlar där vi får bra service och vet att vi har återförsäljaren i ryggen om det skulle bli problem med något. Är inte det värt någonting? Att få det snabbt och smidigt åtgärdat vid en eventuell reklamation?
Det tycker jag är värt en del, men då borde man ju inte behöva lägga på mer för att ha garanti och dels får väl dessa saker ytterst sällan sönder?
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Vet inte vad det är för skillnad med exempelvis fönster, men jag köpte nya till hela huset och för ett fönster var spröjsen felaktigt linjerade. Montörerna fick efter tag nya rutor och bytte glatt dom fick ju betalt från fönstertillverkaren för att byta ut det.
Det är så det brukar gå till i de flesta branscher.
 
Fairlane
Jag har funderat lite på det vanliga argumentet att firman måste lägga på för att täcka hantera garantier. Om vi antar att elfirman får stå för nytt material och installation utan att få något från tillverkaren så kan man kanske räkna så här:

Vi antar att det tar två timmar att byta den trasiga delen (inklusive restid) och firman fakturerar 500 kr/timme plus moms. Vidare vill man ha 50 kr/mil plus moms och vi säger att man har 2 mil till kunden så skulle arbetet kostat 1200 plus moms plus material. Om vi antar att det är ett vägguttag som firman betalar 100 kr plus moms för så blir det totalt 1300+moms.

Så hur ofta går dessa sönder? Om det rör sig om 1% av alla uttag så vore det rimligt att lägga på 13 kr+moms för att täcka garantijobb. Min gissning är att det inte ens är nära 1% fel så när man lägger på 50-100 kronor så är det bara struntprat att det är för att täcka garantier.
 
  • Gilla
Greyhair
  • Laddar…
Och hur lång tid måste "firman arbeta" för att täcka upp den kostnaden/förlusten inkl förlorad vinst? Om man tittar på statistik från om vinst från typ Alla bolag så ligger elinstallationsföretag oftast på en vinst av 5-10% av årsomsättningen.
Jag skulle hävda att reklamationer och garantijobb är det sista ett företag vill ha.
 
  • Gilla
Twigs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.