68 077 läst · 182 svar
68k läst
182 svar
Sökes: Erfarenheter av IKEA-kök
Har byggt ett Marbodal-kök och ett från IKEA. Kan inte säga att det ena är mer prisvärt än det andra. IKEA är förvisso billigare, men man får litet vad man betalar för.
Inget stort fel med IKEA, men; diskho/bänk är i väldigt tunn plåt. Sätter du en litet högre blandare så svajar den eftersom plåten är så tunn. Mycket oljud när du diskar. Konstiga bottenventiler.
Den låga sokeln kan man tycka är bra eller dålig, snygg eller ful det är en smaksak, men den tar mycket stryk när man dammsuger.
Om du väljer hög lådfront (Kanske bara aktuellt under diskbänk för sopsortering) så är det helt omöjligt att få den stabil. Du blir tvungen att modda, men det är iofs möjligt.
Skåpupphängning med stålskena kan verka smart. Men om dina väggar inte är helt raka och i lod så funkar det dåligt. Mycket enklare och snabbare med traditionell montering. IKEA har inte 30, 50 och 70 bredd så man blir litet låst och riskerar döda utrymmen.
Lacken på luckorna känns ojämn och tunn. Befarar att det inte håller så länge. Å andra sidan är de billiga att byta.
Vitvarorna har jag bara litet erfarenhet av. Vi valde billigaste ugn och fläkt. Ta inte dom. Speciellt inte fläkten. Suger dåligt och låter som ett jetplan. Kolla vad du vill ha ut av dina vitvaror och välj från hela marknaden. Går att få bättre grejor till nästan samma pris (eller litet mer) från de stora tillverkarna.
Inget stort fel med IKEA, men; diskho/bänk är i väldigt tunn plåt. Sätter du en litet högre blandare så svajar den eftersom plåten är så tunn. Mycket oljud när du diskar. Konstiga bottenventiler.
Den låga sokeln kan man tycka är bra eller dålig, snygg eller ful det är en smaksak, men den tar mycket stryk när man dammsuger.
Om du väljer hög lådfront (Kanske bara aktuellt under diskbänk för sopsortering) så är det helt omöjligt att få den stabil. Du blir tvungen att modda, men det är iofs möjligt.
Skåpupphängning med stålskena kan verka smart. Men om dina väggar inte är helt raka och i lod så funkar det dåligt. Mycket enklare och snabbare med traditionell montering. IKEA har inte 30, 50 och 70 bredd så man blir litet låst och riskerar döda utrymmen.
Lacken på luckorna känns ojämn och tunn. Befarar att det inte håller så länge. Å andra sidan är de billiga att byta.
Vitvarorna har jag bara litet erfarenhet av. Vi valde billigaste ugn och fläkt. Ta inte dom. Speciellt inte fläkten. Suger dåligt och låter som ett jetplan. Kolla vad du vill ha ut av dina vitvaror och välj från hela marknaden. Går att få bättre grejor till nästan samma pris (eller litet mer) från de stora tillverkarna.
Har byggt ett Faktum-kök 2010 och ett Metod-kök 2017 och är bara nöjd! Flyttade ifrån det sistnämnda förra året och går i köksbytartankar i nya huset och det kommer till 90% bli ännu ett Ikea-kök. Vitvarorna är bra när det gäller spishäll/ugn/micro/kyl/frys men diskmaskin valde vi en Miele då deras XXL-inbyggnadsvarianter är anpassade för IKEAS 80-sockel. Var hur enkelt som helst att få det att passa. Köksfläkten blev en Siemens då vi byggde in den i taket ovanför köksön.
Dålig färg på mina Bodbyn från -14, de har gulnat ovanligt fort. Bytte ut lådorna mot dörrar på diskbänksskåpet förra året, att det kunde vara lite färgskillnad viste jag. Om jag bara säger att de nya luckorna är vita, så är de 4 år äldre gräddgula.
Jämför med även med andra leverantörer innan du bestämmer dig!
Vi var också övertygade om att det skulle bli ett IKEA-kök, men med rabatter (22%) blev det ett Epoq-kök i stället. De har mer roliga lösningar och detaljer som täcksidor, vitrindörrar, fina krönlister, pilastrar, utdrag och karuseller och blev i vårt fall faktiskt billigare än motsvarande Ikea-kök. På köpet får du ett lite personligare kök än vad alla andra redan har....
"Hålet" till vänster om kylen är en dubbelugn som inte monterats ännu. Köket är nästan dubbelt så stort som syns på bilderna. Med fler skåp och bänkytor, samt ett lågt skåp vid köksdörren för att sitta på och ta på/av skorna...
Vi var också övertygade om att det skulle bli ett IKEA-kök, men med rabatter (22%) blev det ett Epoq-kök i stället. De har mer roliga lösningar och detaljer som täcksidor, vitrindörrar, fina krönlister, pilastrar, utdrag och karuseller och blev i vårt fall faktiskt billigare än motsvarande Ikea-kök. På köpet får du ett lite personligare kök än vad alla andra redan har....
"Hålet" till vänster om kylen är en dubbelugn som inte monterats ännu. Köket är nästan dubbelt så stort som syns på bilderna. Med fler skåp och bänkytor, samt ett lågt skåp vid köksdörren för att sitta på och ta på/av skorna...
Redigerat:
Nu var det många som skrev fördelar med Ikea kök vilket jag instämmer. Däremot nackdelarna är först och främst bänkskivorna. Sten skivorna är bara ett lager på 1cm sten uppbyggt på spånskiva vilket gör de sårbara. Priset är alldeles för hög jfm kvaliteten. Hellre köpa en riktig natursten skiva än Ikeas halvdana sten skivor.
Diskmaskinen är från Elux, helt ok. Om man vill ha med front då måste man köpa diskmaskinen från Ikea. Ugn, spishäll, kyl o frys skulle jag definitivt köpa utanför Ikea. Det finns betydlig bättre pris med bättre funktioner att välja emellan.
Belysning och eluttag skulle jag välja från Ikea. Det är svårt att hitta nåt annat som slår deras.
Köksfläkt har Ikea inte så många varianter att välja emellan och de som finns är rätt så värdelösa.
Stommar och luckor är helt okey när det gäller pris och kvalitet. Men som Hempularen skrev flexibiliteten är dålig, speciellt när det kommer till hörnskåp då är man fast bunden vid ett par varianter.
Har satt upp Metod kök med Bodbyn luckor förra året och hittills har jag inget att klaga på.
Diskmaskinen är från Elux, helt ok. Om man vill ha med front då måste man köpa diskmaskinen från Ikea. Ugn, spishäll, kyl o frys skulle jag definitivt köpa utanför Ikea. Det finns betydlig bättre pris med bättre funktioner att välja emellan.
Belysning och eluttag skulle jag välja från Ikea. Det är svårt att hitta nåt annat som slår deras.
Köksfläkt har Ikea inte så många varianter att välja emellan och de som finns är rätt så värdelösa.
Stommar och luckor är helt okey när det gäller pris och kvalitet. Men som Hempularen skrev flexibiliteten är dålig, speciellt när det kommer till hörnskåp då är man fast bunden vid ett par varianter.
Har satt upp Metod kök med Bodbyn luckor förra året och hittills har jag inget att klaga på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luckor och stommar är av bra kvalitet nu mer , vitvaror skulle jag nog köpa någon annanstans även om de funkar så är de rätt tråkiga.
Bänkskivor i sten ifrån någon som mäter instalerar på plats .kökskran defenetivt ifrån ett bra känt märke .
Bänkskivor i sten ifrån någon som mäter instalerar på plats .kökskran defenetivt ifrån ett bra känt märke .
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Jag tror att det även finns 30-skåp numer. Vi kommer bygga nytt hus och har valt att köpa köket från IKEA. Det blir Bodbyn grå, men det lutar åt att ta alla vitvaror någon annanstans. Vi tänkte ta Oxsten på köksön och på själva diskbänken en rostfri från purus med deras hoar.
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Nä inte säker men iaf den diskmaskin jag kollade på ser identisk ut med bosch/SiemensFairlane skrev:Är du säker på att det gäller samtliga varor i respektive kategori? Jag har fått intrycket att Bosch tillverkar den dyraste diskmaskinen, men inte nödvändigtvis de billigare.
Sen har jag förstått det som att kvaliteten varierar kraftigt även för samma tillverkare beroende på var den tillverkas (billig eller dyr vara), så lite lurigt är det.
tommib skrev:Vi har byggt ett IKEA-kök för ca tre år sedan (Metod). Själva stommarna är inga konstigheter, de är typ samma som dyrare märken. Lådor är bra, har inte märkt några problem än trots att vissa belastas väldigt tungt (typ 35-40 kg i en 80 cm låda). Fronter är ok. Urvalet är lite begränsat men om det finns pengar så kan man ju köpa dem från någon annan.
Den stora nackdelen med stommarna är egentligen att man har IKEAs modulmått att jobba med och det är 20,40,60,80 cm. Passar det så är det fint, om det inte passar finns det inga alternativ förutom passbitar eller hemmabyggen. Samma på höjden. Detta är troligen en stor anledning till att det är billigare.
Vi har ugn och fläkt från IKEA. Jag skulle inte rekommendera det, eller några andra vitvaror från dem. Det är inget större fel på ugnen men fläkten är undermålig (Underverk).
Det finns 30-skåp numera!D Daaaaaniel skrev:Jag har byggt 3 st Ikea kök (den senare modellen, Metod).
Jag tycker att det är ruggigt prisvärt.
Bodde ett kort tag i ett hus med Kvänum kök som var X-gånger dyrare. Helt pengar i sjön om du frågar mig.
Ikeas vitvaror är helt ok. Välj bland de dyrare. De billigaste känns väldigt tråkiga.
Det enda jag valt till köket som inte kommit från Ikea är blandaren. Där bör du köpa ett ”riktigt” märke.
Skulle jag köpa stenskiva hade jag nog funderat på annan leverantör också.
En stor fördel med Ikea tycker jag är att det är enkelt att komplettera själv om du något saknas eller om du ångrar dig kring något. Den flexibiliteten är värmt mycket tycker jag.
Något man kan göra också för att göra att köket känns mindre Ikea är att löp knoppar / handtag från annat märke; tex Beslag Design eller dyl.
Lycka till
Annars tycker jag att sockeln är det ”fulaste”på METOD, i plast och sitter jääättelångt in. Så där gör vi nåt eget. Bänkskivorna tycker jag också de allra flesta är för tok för tjocka, så där har vi gått för en annan leverantör.
Sedärja. Det hade varit bra att ha för tre år sedan... Nåväl, nästa gång kanske.
Jag håller visserligen med om att det är trist med en plastsockel, däremot håller jag inte alls med om att den är för långt in. Jag gillar verkligen att man inte slår tårna i den när man står vid köksbänken. Samtidigt är det en väldigt enkel grej att fixa själv om man vill.
Jag håller visserligen med om att det är trist med en plastsockel, däremot håller jag inte alls med om att den är för långt in. Jag gillar verkligen att man inte slår tårna i den när man står vid köksbänken. Samtidigt är det en väldigt enkel grej att fixa själv om man vill.
Tycker det ser så konstigt ut med sockeln så långt in, men är helt säker på att det är designat så för att den är så sjukt ful och precis som du säger, inte alls svårt att lösa själv!tommib skrev:Sedärja. Det hade varit bra att ha för tre år sedan... Nåväl, nästa gång kanske.
Köp inte hällen Otrolig! Vi köpte den och det är otroligt så arg jag blir, näst intill varje dag. Spisjävel, spisjävel! Min man har hotat med att lägga upp mina utbrott på Youtube, så jag har måst besinna mig ibland. När/om vi någon gång köper en ny häll, ska jag provlaga mat i affären. För övrigt anser jag att Ikea har bra och framförallt prisvärda kök.
Vad är dåligt med den?K Kitty Kotte skrev:Köp inte hällen Otrolig! Vi köpte den och det är otroligt så arg jag blir, näst intill varje dag. Spisjävel, spisjävel! Min man har hotat med att lägga upp mina utbrott på Youtube, så jag har måst besinna mig ibland. När/om vi någon gång köper en ny häll, ska jag provlaga mat i affären. För övrigt anser jag att Ikea har bra och framförallt prisvärda kök.
För egen del är jag lite trött på all touch överallt, känns bara opraktiskt. Var hittar man en bra vanlig häll utan touch?
(har inget behov av induktionshäll heller, särskilt inte efter kommentarerna här om missljud)