Narren666
Narren666 Narren666 skrev:
Det ser ut som ängs eller vitgröe.
Det är enbladigt. Alltså biter inte dicotex.
Gräv bort det. Dit med ny jord, stödså. Borde göra susen
Alternativt klipp, regelbundet och gödsla, samt hoppas på att gräset tar övertag och tränger bort det.
 
Narren666 Narren666 skrev:
Alternativt klipp, regelbundet och gödsla, samt hoppas på att gräset tar övertag och tränger bort det.
Jag fick plötslig energi och började gräva bort lite tuvor men värmen och åsynen av hur mycket det egentligen är så gav jag upp. Får be till gräsguden att rätt sorts gräs vinner kampen. Har bara haft huset sedan i september och den förra ägaren hade inte lagt mycket energi på gräsmattan, har införskaffat en robotgräsklippare, gödat några gånger och stödsått där det varit kala ytor så jag hoppas på att mina åtgärder ger resultat. Allt klöver och annat icke önskvärt försvann av dicotex, rena dundermedlet.

Plockat flera tusen maskrosor sen vi flyttade in och nu har det börjat komma upp nya efter att jag besprutat, gissar att det är gamla rötter som jag inte fått upp som har börjat växa upp igen så jag ska köra en vända till ikväll. Håll tummarna för mig
 
Narren666
A ACID_KING skrev:
Jag fick plötslig energi och började gräva bort lite tuvor men värmen och åsynen av hur mycket det egentligen är så gav jag upp. Får be till gräsguden att rätt sorts gräs vinner kampen. Har bara haft huset sedan i september och den förra ägaren hade inte lagt mycket energi på gräsmattan, har införskaffat en robotgräsklippare, gödat några gånger och stödsått där det varit kala ytor så jag hoppas på att mina åtgärder ger resultat. Allt klöver och annat icke önskvärt försvann av dicotex, rena dundermedlet.

Plockat flera tusen maskrosor sen vi flyttade in och nu har det börjat komma upp nya efter att jag besprutat, gissar att det är gamla rötter som jag inte fått upp som har börjat växa upp igen så jag ska köra en vända till ikväll. Håll tummarna för mig
Jag har plockat många sådana tuvor med fiskars fiskarplockare. Funkar fint om man tar i centrum på tuvan.
 
Loredo quattro! Vilket jävla underverk de är
 
  • Välskött gräsmatta bredvid en blomsterrabatt avgränsad av en brun kantsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Narren666
Narren666 Narren666 skrev:
Jag har plockat många sådana tuvor med fiskars ogräsplockare. Funkar fint om man tar i centrum på tuvan.
 
Sprättade Dr. Stähler ikväll. Precis klar med hela mattan. Nu är det bara att vänta på resultat...

Är en aning orolig för häcken dock. Gick rätt nära då det är närmast häcken jag har mest ogräs på de flesta ställen. Försökte skydda med en skiva masonite men nog lär den ha fått en del droppar på sig ändå
 
... Och naturligtvis kom det en ordentlig skur imorse med ett par mm trots att det utlovades uppehålll. :mad::cry:

Regnet kom ca 6-8 timmar efter att jag var klar. Bara att hoppas att det räcker. Läste nånstans att det skulle räcka med 6 timmar men har också för mig att jag läst 24 timmar någon annanstans?
 
Blev samma för mig.
Mitt ogräs mår iallafall inte bra trotts regnet. Om 5-6 dagar är de helt borta.
Jag tror de räcker med att det angripit lite sen är de kört.
Frugans sommarblommor råka få en dusch på sig av vinden, dom ligger som ett par skjutna kaniner i krukan

R Robbalove skrev:
... Och naturligtvis kom det en ordentlig skur imorse med ett par mm trots att det utlovades uppehålll. :mad::cry:

Regnet kom ca 6-8 timmar efter att jag var klar. Bara att hoppas att det räcker. Läste nånstans att det skulle räcka med 6 timmar men har också för mig att jag läst 24 timmar någon annanstans?
 
Narren666
R Robbalove skrev:
... Och naturligtvis kom det en ordentlig skur imorse med ett par mm trots att det utlovades uppehålll. :mad::cry:

Regnet kom ca 6-8 timmar efter att jag var klar. Bara att hoppas att det räcker. Läste nånstans att det skulle räcka med 6 timmar men har också för mig att jag läst 24 timmar någon annanstans?
Tror inte du behöver vara allt för orolig. Jag gick över allt ca 4 veckor efter första behandlingen. För att få bort alla "eftersläntare." Så det gör nytta, även om det regnar.
Det jag menar är att man/jag behövde gå över en gång till oavsett
 
C Christoffer L skrev:
Hej
Vad tror ni, skulle man kunna använda följande spridare för att få ut det på gräsmattan? Gick med spridararm till vattenkannan i fjor vilket var tidsödande...

[bild]
Nej, den där funkar inte. Skvätter ock slabbar
 
Någon som kör en rejäl batteridriven ryggspruta? Tips på vad man ska ha?
 
Köpte Bitemas 8l. Funkar bra för selektiv behandling. Skulle dock vara bra med ett längre rör. Vill komma närmre marken för att inte sprida för brett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.