Hej.

jag är ny här, och har precis köpt hus. Nu behöver jag all Sveriges samlade expertis (och den hittar jag väl här ;) )

Ska ta itu med vår trappa. Den skall slipas och målas vit helt enkelt. Men frågan är om det är så enkelt? Den är nu mörkbrun och lackad och har en bit plastmatta på varje trappsteg. Det jag funderar på är hur jag skall gå tillväga för att få bort limmet under plastmattan, jag har hört att den skall kunna sitta utav bara fasen...

Några tips? Nån slipmaskin som är bättre än andra? Kanske skall man karva bort limmet med en kniv, i så fall vilken kniv?

• Gilla
gogo4356
  • Laddar…
det finns en såkallad lackfräs att använda till slipning av trappor.märket Metabo säljer en sådan och skall underlätta arbetet betydligt. ;)

annars kanske lut kan vara ett alternativ som gör lite av jobbet dvs lösgör gammal färg så att du kan dra av det med en färgskrapa sedan.

slipmus och slipmaskin är ett alternativ (all färg kanske inte måste bort om du ändå skall måla om den igen)

I vår trapp var plastmattan limmad med kontaktlim på både sätt- & plansteg. Vi började med att värma på mattan med varmluftspistol & drog bort bit för bit medans den var varm. Utan värme följde stora träflisor med mattan & var enormt jobbig att dra. Gasmask är dock ett måste!!! Mattan kom bort & vi tvättade sedan bort resterade lim med förtunning & skrapade med kniv alt. sickling. Min lackfräs kommer inte åt i vår trapp, sen kletar limmet igen stålen hela tiden.

Lut, kaustiksoda, skulle inte jag vilja använda i en fast trapp, alla rester av lutet är svåra att få bort & förstör träet på sikt. Varmluft & skrapa & sedan slipa.

om du har problem att få bort plastmattan så har jag ett enklare recept att få bort den..du tar bara en mattkniv och skär 10cm breda remsor i den.sedan kan du dra upp den väldigt enkelt för hand..normalt sitter den med mattlim.
lut kan vara förädiskt om man låter det ligga på för länge..det kan dra med sig färgen ner i träet då..det är dessutom inte så bra för hälsan.. fast om du vill ha en helt trären trappa att lasera eller dylikt på så kan det vara ett alternativ om du inte har lust att köpa nya slipmaskiner.
fast jag rekommenderar nog slipning/skrapning som föregående

Vi har gjort samma sak som du planerar. Av alla de metoder som vi provade var skrapa och vamluftspistol det mest effektiva. Dock är det inte lämpligt att inandas ångorna plus att det luktar förfärligt!!  :-? Skulle rekommendera att göra det när det är lite varmare ute så du kan vädra ordentligt!
Lycka till!

Våran trappa hemma var fernissad i många lager och då jag ville ha bort det för att jag ville ha en såpad trappa använde jag mig av kaustisk soda blandat med tapetklister låter det verka en stund sedan skrapa bort det torka av och tvätta med ättika. Ett riktigt skit och gegg jobb med i jämförelse med värmepistol så var det betydligt enklare.

Oj nu läste jag att det var limmet du tänkte på men det borde funka på det med.

Trappan kan bli lite brun efteråt inte ljus som den blir när man slipar. men du skulle ju ändå så måla så det gör ju inget då.

Tack för era tips, jag får vackert prova mig fram. Tror jag börjar med att få bort mattan, vi får väl se om jag svär så det osar eller om det löser sig!

Jag rev bort korkmattan och trappnoskyddet (limmad med kontaktlim).
Efter detta använde jag en vässad barkspade för att ta bort sista resterna från mattan.
Under mattan låg det ett lager färg :( denna togs bort med färg skrapor och varmluftpistol.
Kontaktlimmet slipades bort med borrmaskin och en Scotch-brite slipskiva.
Till sist så slipade vi med oscillerande maskin.

Mycket jobb, finns säkert snabbare metoder men vår funkade, nu är trappen fin!

Läser med intresse denna tråd. Min trapp hade heltäckningsmatta överallt, och jag har slitit bort denna. Kvar sitter nu rester i form av mattans baksida i gummi.

Alla tips emottages tacksamt!

Lackfräs har jag inte provat ännu, men jag undrar om jag kommer åt sättstegen med en sådan.

Jag har kört lite med färgskrapa, men sliter i princip ut ett hårdmetallskär per plansteg, och får svårt att hitta en bra arbetsställning för sättstegen.

Så här ser min trapp ut fn

Kanske är det ändå så att det är "gris-jobb" som krävs, inget annat...

• trappa_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pv, jag lider med dig. Har nyss varit i din situation och tänkte att du kanske kan få hjälp av min trapptråd, http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28949

Verktyg vi har använt är diverse skrapor, stämjärn, varmluftspistol och lackfräs. Slipningen har vi knappt börjat på än, men till det har jag en liten slipgroda från Festool (deltaslip tror jag den kallas) och slipning för hand i trappnosen.

Mitt råd är att du helt klart ska använda Metabos lackfräs. Söker du på det här på forumet hittar du inte mkt negativt om det verktyget. Och du borde nog komma åt det mesta i hörnen såvida du inte har en svängd trappa, där blir det för tajt.

Lycka till :)

Tack Maria, jag missade den tråden... Din trapp såg ju ungefär lika illa ut som min, mattan här var dock härligt skogsgrön, och trappen är tack och lov rak :D

Lackfräs som nästa steg alltså, och sedan får vi se vad det ger för resultat. Det enda problemet är att det luktar av gummiresterna när man börjar slipa och dona, men men...

Hej!
Tog först bort det som gick av mattan och resterna som låg kvar fick jag ganska enkelt bort med denna burk...

Lycka till!

• burk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Är helt ny här på forumet!

Jag hittade hit pga att jag också ska renovera trappen. Jag har läst tipsen om hur man tar bort mattan och limresterna med stort intresse. Min fundering handlar snarast om beandling av trappen (furu). Lackning vet jag blir ok. Jag är sugen på att måla den vit. Min erfarenhet är dock att målade ytor är känsliga för hack och slitage. Vi har tre barna som far upp och ner i trappen och jag har ingen lust att det ska vara slitet efter några år. Ska man lägga lack på färgen, skyddar det?

/Henrik

Jag tror inte att lack ovanpå färgen har någon större effekt. Har bekanta med 2 barn & hund som målat sin trapp, & det slits ju.... En lackad/målad trapp blir ju dessutom väldigt hal. Vi såpskurar vår trapp, vi har 3 barn som har flängt i trappan i nu 9 år & den är fortfarande helt underbar! Varje gång vi blöter den för att skura så reser sig ev märken & trappan blir fin igen (det handlar inte om centimeter djupa hack då...). Efter varje linoljesåpskurning så blir ju trappan ljusare & ljusare också.

Såpskurning rekommenderas varmt!

Såpskurning... Värt att fundera på. Har ni också furutrapp? Funderar hur det passar i ett 70-tals radhus, känns som det passar bättre i ett äldre hus, jag kanske har fel? Det vore kul att se ett foto...

Henrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.