lunarayo lunarayo skrev:
Det finns många kök runt om i landet som ser ut som detta kök. Du kan inte kräva att ditt kök omedelbart ska uppdateras.
Jo, det kan man faktiskt, läs lagen igen.

Att det finns andra som ser ut så är ingen ursäkt. Two wrongs don’t make a right.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Dock charmigt när man inte ha småbarn.
Ungefär som torrdass ute på gården, då, eller gemensam vattenpump på torget?

Det finns skäl till att vi har lagar och regler i det här landet. Ett starkt bidragande skäl är att folk inte ska tvingas bo hur omodernt som helst bara för att snåla fastighetsägare inte vill renovera.

ricebridge ricebridge skrev:
Jo, det kan han faktiskt, läs mitt förra inlägg. Det finns lagstadgade intervall för upprustning av hyresbostad. Visserligen anges inte kök specifikt i lagtexten, men jag skulle vilja se den hyresnämnd som håller med om att ett nästan 80 år gammalt kök med fel höjd uppfyller lagkravet.

Detta gäller ALLA som hyr sin bostad; rättigheter och skyldigheter. Man kan inte försvara eftersatt underhåll med att det var så när hyresgästen flyttade in, inte enligt svensk lag iaf.

Det finns många exempel på när hyresgäster motsatt sig byte av fungerande kök (50-60 tal) i samband med stambyte och vunnit, då höjer man diskbänken och renoverar upp resten. Och även fall där hyresvärden för att spara pengar och kunna hålla ner hyrorna valt att "renovera varsamt" där man behåller befintlig köksinredning.

Och nej, jag har aldrig hört talas om att hyresnämnden har gått in och ålagt en fastighetsägare att byta ut ett fullt fungerande kök för att det inte är som ett modernt med alla dess bekvämligheter.

Ungefär som torrdass ute på gården, då, eller gemensam vattenpump på torget?

Det finns skäl till att vi har lagar och regler i det här landet. Ett starkt bidragande skäl är att folk inte ska tvingas bo hur omodernt som helst bara för att snåla fastighetsägare inte vill renovera.
Mina döttrar köpte var sin tvåa centralt i Malmö i fd "barnrikehusområde". Området bebyggdes på 30-talet med fin utemiljö och en jättestor, grund, kaklad badbassäng och med gräsmattor, gångstigar och häckar. Lägenheterna var hypermoderna; mindre bemedlade kom från osanitära miljöer och fick nu möjlighet till modern standard: eget badrum med inbyggt badkar och vattentoa, litet funktionellt kök med gasspis, diskho i rostfritt och rinnande vatten. Våra bägge lägenheter var inte renoverade bortsett från stambyte några år tidigare och de var i ytterst välskött skick. Döttrarna stannade i ca 10 år och sålde lägenheterna med stor förtjänst då området idag är eftertraktat och mycket centralt. Jag tycker det är fantastiskt att området (HSB) faktiskt inte är sönderrenoverat även om en hel del lägenheter faktiskt har nya badrum och kök. Museum? Äsch. Det finns säkert forumister som har mormoder/farföräldrar som fött upp ett halvt dussin ungar i små lägenheter som dessa. Jag själv lånade dotters lägenhet under mitt nybygge i 14 månader och det fungerade utmärkt och läget mitt i stan var optimalt. Är vi inte lite väl bortskämda?

• Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Nej han hyr en lägenhet av ett företag vars enda syfte är att hyra ut bostäder. Inte av en privatperson tillfälligt. Detr.ingen rättighet som du skriver men det finns mkt man får göra i en hyreslägenhet utan att ens fråga och hyresvärden kan inte godtyckligt bestämma saker. En hyresvärd kan inte neka diskmaskin godtyckligt, det måste finnas skäl i så fall. Men som redan sagts, be om hjälp av hyresgästföreningen.

Lite förenklat kan man säga att ytskikten är fria att förändra (dock på ett fackmässigt och neutralt vis), men den fasta inredningen får man inte röra.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
J jonko skrev:
Och nej, jag har aldrig hört talas om att hyresnämnden har gått in och ålagt en fastighetsägare att byta ut ett fullt fungerande kök för att det inte är som ett modernt med alla dess bekvämligheter.
Du har aldrig hört talas om det för att det inte sker. Först ska hyresgästen klaga hos hyresvädren, månader av mejliande hit och dit, sen ska hyresgästföreningen blandas in, om det sen mot förmodan tas upp av hyresnämnden så ska fastighetsägaren ha medel avsatt för att kunna renovera. Har hen andra fastigheter med större renoveringsbehov, sönder vittrade stammar tex, så kommer det att gå först. Vid det laget har oftast hyresgästen gett upp och flyttat och fastighetsägaren kan luta sig tillbaka.

Men i detta fallet så har ju TS fått löfte om en uppdatering av kök. Hens problem är ju att de inte vill göra plats för diskmaskin när det uppdaterar. Vilket låter väldigt märkligt. Kanske något missförstånd?

• Gilla
1
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Både dotter & jag har erfarenhet av denna gamla typ av lägenhet. Smått och ganska opraktiskt med alltför låg diskbänk och dålig förvaring. Dock charmigt när man inte ha småbarn. För att slippa göra hål i den rostfria diskbänken byter man ut den gamla kranen mot en kombinationskran där fördelningen är finns ovanför bänken. Ingen åverkan på bänken och lätt att återställa köket och originalblandaren när man flyttar.

Det var ju inte min fråga.

• Gilla
1
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Du kanske skull fundera över hur man diskar resurssnålt. Man fyller i vatten i baljan, har i den renskrapade disken och diskmedel, diskar, tömmer ut vattnet, fyller i nytt och sköljer. Det enda som är meck är kastrullen där de mjölkstuvade makaronerna bränt fast.
Jag förstår inte hur man gör för att diska under rinnande vatten, skölja vet jag hur man gör.

Välkommen till 1800-talet , vem i helsike har tid och ork att stå och handdiska, du har väl ingen tvättmaskin heller utan står med balja

Jo, det kan han faktiskt, läs mitt förra inlägg. Det finns lagstadgade intervall för upprustning av hyresbostad. Visserligen anges inte kök specifikt i lagtexten, men jag skulle vilja se den hyresnämnd som håller med om att ett nästan 80 år gammalt kök med fel höjd uppfyller lagkravet.

Detta gäller ALLA som hyr sin bostad; rättigheter och skyldigheter. Man kan inte försvara eftersatt underhåll med att det var så när hyresgästen flyttade in, inte enligt svensk lag iaf.
Vad har du fått det där ifrån?
Ett friskt kök i gott skick blir aldrig en sanitär olägenhet bara för att det är gammalt, finns ingen "lag" som tvingar en hyresvärd att byta ut det bara på ålder. Är det trasigt och sunkigt och inte går att hålla rent spelar det ingen roll hur nytt det är, hyresvärden kan bli ålagd att renovera.
Sen, även om jag tillhör den delen av mänskligheten som tycker diskmaskin är en rättighet, så kan man inte tvinga till sig att få installera en om hyresvärden inte vill. I detta fall rekommenderar jag en bänkmaskin, det brukar kunna gå.

• Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
lunarayo lunarayo skrev:
Du har aldrig hört talas om det för att det inte sker. Först ska hyresgästen klaga hos hyresvädren, månader av mejliande hit och dit, sen ska hyresgästföreningen blandas in, om det sen mot förmodan tas upp av hyresnämnden så ska fastighetsägaren ha medel avsatt för att kunna renovera. Har hen andra fastigheter med större renoveringsbehov, sönder vittrade stammar tex, så kommer det att gå först. Vid det laget har oftast hyresgästen gett upp och flyttat och fastighetsägaren kan luta sig tillbaka.

Men i detta fallet så har ju TS fått löfte om en uppdatering av kök. Hens problem är ju att de inte vill göra plats för diskmaskin när det uppdaterar. Vilket låter väldigt märkligt. Kanske något missförstånd?

Eller så är det så enkelt som att det inte går att tvinga en fastightsägare att byta ut ett felfritt kök.

Hur en fastighetsägare sen väljer att bygga om ett kök när denne gör det är helt upp till den så länge man uppfyller de krav som finns, diskmaskin är inte ett av dessa.

• Gilla
lunarayo och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vilken låg diskbänk.
Och det väljer du att anmärka på. ;)
Ja den är lite låg, men jag tycker ändå det är okej höjd när man arbetar på bänken. Däremot när man diskar så är snäppet för lågt. Men det jag lider mest av är att den nya kranens pip är för kort - man måste böja sig framåt. De gamla kranarna hade längre pip, där munstycket är i linje med avloppshålet. Jag har anmärkt det till värden och visat hur kort pipen är, vattnet når inte osv, men de vägrar göra något åt det. Men eftersom jag har diskmaskin så har jag skitit i att gå vidare med det.

Men som arbetsbänk är den precis lagom hög. Då tycker jag istället att mina föräldrars nya kök är VÄLDIGT hög, för hög för att vara bekvämt! Och så har jag spisen att arbeta på också om jag vill ha det högre trots allt.

Till Trådstarten: Har du kollat så att du kan ha en extern diskmaskin någonstans? Det är det bästa lösningen egentligen.

Fotografen Fotografen skrev:
Vad har du fått det där ifrån?
Ett friskt kök i gott skick blir aldrig en sanitär olägenhet bara för att det är gammalt, finns ingen "lag" som tvingar en hyresvärd att byta ut det bara på ålder. Är det trasigt och sunkigt och inte går att hålla rent spelar det ingen roll hur nytt det är, hyresvärden kan bli ålagd att renovera.
Sen, även om jag tillhör den delen av mänskligheten som tycker diskmaskin är en rättighet, så kan man inte tvinga till sig att få installera en om hyresvärden inte vill. I detta fall rekommenderar jag en bänkmaskin, det brukar kunna gå.
Då tar vi det en gång till. I Svea Rikes Lag, Jorda Balk (1970:994), finns en paragraf som ålägger hyresvärd att uppdatera även fullt fungerande men ålderstigna inventarier. Det relevanta stycket i 12 kapitlet 15 paragrafen lyder:

Om lägenheten helt eller delvis är uthyrd till bostad, ska hyresvärden i bostadsdelen med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk.

Som synes är visserligen lagen vagt formulerad, men vedertagen praxis finns på området (t ex ska parkettgolv slipas om minst vart 25:e år). Observera att det inte finns något krav på att t ex tapeter eller målerier ska vara slitna eller sunkiga. De kan vara lika fina som den dag de sattes upp, men med vissa intervall SKA hyresgästen ändå erbjudas uppdatering.

För kök är det som sagt lurigare, eftersom det inte finns någon etablerad praxis på området, men det går absolut att hävda utifrån denna paragraf att ett kök nog borde uppdateras åtminstone vart 80:e år.

Detta är en lag som gäller i Sverige, utan citattecken kring ordet lag. Jag blir beklämd när de lagar och regler som faktiskt gäller och antagits i god demokratisk ordning av vår folkvalda församling avfärdas utan vidare.

Jag förstår om majoriteten av Byggahusarna inte har bott i lägenhet på länge och därför inte har koll på vilka lagar och regler som gäller. Men såhär ligger det faktiskt till, och har man åsikter om det går det bra att kontakta valfri riksdagsledamot. Tills dess är det det här som gäller, vare sig man tycker att det borde vara så eller ej.

Det stycke du citerar innebär inte att fungerande kök i gott skick måste bytas enbart pga ålder. Läs en gång till. Sluta att sprida ut en massa felaktigheter.

• Gilla
Filip94 och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vänta nu, har inte moderna kök höj- och sänkbar diskbänk och övriga arbetsytor? Känns som en självklar finess. Ingen idé att ens tänka på att renovera förrän detta är standard.

• Gilla
ichigo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.