yonna yonna skrev:
Jäpp! Du har tyvärr rätt. Den går inte att rädda :sweat:
Vad bra :) då blir det nog syren istället.
 
Påbörjat borttagningen av fröställningar på Rhododendron, deadheading kallas det. Vill man klippa in/forma Rhododendron är det dags att göra det nu.

Grön trädgårdskärra fylld med borttagna fröställningar och blad från en Rhododendron under beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
S
Jag har hört att det finns något som heter tjuvskott på rosor och undrar om någon här kan hjälpa mig? Har en ganska misshandlad ros, köptes förra året och planterades på en alldeles för skuggig plats, fick knappt något vatten heller. Den överlevde trots allt både sommar och vinter men växte inget (fullt förståeligt) sattes på en bättre plats i år och har växt bra men inga knoppar så funderar på om det är ett tjuvskott som har överlevt. Hur vet jag det?:D
 
S Sofia. skrev:
Jag har hört att det finns något som heter tjuvskott på rosor och undrar om någon här kan hjälpa mig? Har en ganska misshandlad ros, köptes förra året och planterades på en alldeles för skuggig plats, fick knappt något vatten heller. Den överlevde trots allt både sommar och vinter men växte inget (fullt förståeligt) sattes på en bättre plats i år och har växt bra men inga knoppar så funderar på om det är ett tjuvskott som har överlevt. Hur vet jag det?:D
Det där är rätt ros, så att säga, inget rotskott. Man ser det på bladen.
Alla rosor blommar inte på årsskotten. Dessutom kanske den behöver lite tid på sig, vi är ju bara i första halvan av juni än.
 
S
T TottoGBG skrev:
Det där är rätt ros, så att säga, inget rotskott. Man ser det på bladen.
Alla rosor blommar inte på årsskotten. Dessutom kanske den behöver lite tid på sig, vi är ju bara i första halvan av juni än.
Tack för svar, då behöver jag inte plocka bort den rosen. Hur ser man det på bladen?
 
Fått ett stycke sådant gratis, trasigt handtag som fixades med en 35mm spik:ok: perfekt nu när ny gräsmatta ska anläggas/gödslas mm.

Tryckspruta med reparerat handtag bredvid en räfsa och sopborste på stenlagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
S Sofia. skrev:
Tack för svar, då behöver jag inte plocka bort den rosen. Hur ser man det på bladen?
Mörka och blanka.
Vad är det för ros?
 
S
T TottoGBG skrev:
Mörka och blanka.
Vad är det för ros?
Det är en vit klätterros men tyvärr ingen aning om namn
 
S Sofia. skrev:
Jag har hört att det finns något som heter tjuvskott på rosor och undrar om någon här kan hjälpa mig? Har en ganska misshandlad ros, köptes förra året och planterades på en alldeles för skuggig plats, fick knappt något vatten heller. Den överlevde trots allt både sommar och vinter men växte inget (fullt förståeligt) sattes på en bättre plats i år och har växt bra men inga knoppar så funderar på om det är ett tjuvskott som har överlevt. Hur vet jag det
Många rosor är ympade på annan rot i syfte att öka härdigheten. Skott som dyker upp från den främmande roten kallas vildskott och bör tas bort eftersom de ofta är mer kraftiga och livsdugliga än den ros man köpt.
Om du försiktigt gräver bort lite jord runt roten på växten kan du se ympstället som en knut ovanför rötterna. Om det skott som nu lever kommer under ympstället är det ett vildskott och rosen du köpte har dött. Om skottet växer ovanför ympstället har din ros överlevt.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
S
Det är svårt att se, märker kanske tillslut vad det är för något om det kommer rosor eller inte :crysmile:
Kan det komma blommor från tjuvskotten med? Tänker att isf kan man väl spara den ändå fast det är fel ros om den är fin? Eller är dem sämre på något sätt förutom att men inte vet vad det är?
 
Rosorna i handeln är ympade på vildrosor, oftast R. canina, R. rugosa (vresros) eller R. multiflora. De har egenskaper som inte är önskvärda i våra trädgårdar som t.ex. rikligt med vassa taggar eller att de skjuter massor med rotskott. I Finland förbjöds nyligen all hantering av vresrosen, den skall vara utrotad inom tre år i landet för att den är väldigt invasiv och förstör kusterna.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Har lyckats placera rosorna lite märkligt.. men de trivs fruktansvärt bra där de står.. så jag vill inte störa dem :)
Så jag fick tänka om när det kom till designen av "spaljen".. det är ju ett fönster mitt i!

Blev till att göra två smalare varianter.. som får stå på vardera sida om fönstret.. leder ett par grenar, av rosen, till vardera sida sen är tanken..

Babe hjälpte mig o sätta ihop - nu ska jag måla dem svarta :)

Två träspaljéer under konstruktion placerade på ett runt trädgårdsbord utomhus, avsedda för sidorna om ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får nog plocka lite fler spillbitar på affären nästa gång.. det gick åt fler än jag trodde och det ska byggas fler klätterstöd :) (de är packmaterial till virke på byggvaruhusen, ofta får man ta gratis om man frågar.. de blir bara glada att nån tar bort dem)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
S
A Abies koreana skrev:
Rosorna i handeln är ympade på vildrosor, oftast R. canina, R. rugosa (vresros) eller R. multiflora. De har egenskaper som inte är önskvärda i våra trädgårdar som t.ex. rikligt med vassa taggar eller att de skjuter massor med rotskott. I Finland förbjöds nyligen all hantering av vresrosen, den skall vara utrotad inom tre år i landet för att den är väldigt invasiv och förstör kusterna.
Är knappt några taggar på denna och inga rotskott heller är fortfarande samma rotklump som planterades förra året på annat ställe och i år behövde jag bara lyfta upp den från sin gamla plats.
 
Nu är framsidan sådd:

Nysådd framsida av hus med vit fiberduk och gula bevattningsslangar, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
hus520 och 6 till
  • Laddar…
Byggt en pergola idag. Var kompost innan där som vi inte använt på dem 5 åren vi bott här. Markstenen ska självklart bytas ut. Men velar om vad. Grus är enkelt o lägga, marksten lite mer jobb men snyggt. Tryckad trall funkar med..återstår o se vad de blir :) Nybyggd pergola på gården där det tidigare var en oanvänd kompost, med gamla markstenar och gräs runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd pergola av trä i en trädgård med grill och glas på bordet, gammal marksten synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.