Börjar närma sig installation. Har preliminärt bokat installationen. Något jag ska tänka på och ha koll på när de fräser ner kabeln i backen?
Någon tweak som gör det bättre än "by the book" dragning i något sammanhang?

Kommer köpa på mig en vertikalskärare, bensinare. Hur djupt kan man lägga guidekabel utan störa funktionen?

Stickan56
Maxwells demon TotalControl skrev:
Börjar närma sig installation. Har preliminärt bokat installationen. Något jag ska tänka på och ha koll på när de fräser ner kabeln i backen?
Någon tweak som gör det bättre än "by the book" dragning i något sammanhang?

Kommer köpa på mig en vertikalskärare, bensinare. Hur djupt kan man lägga guidekabel utan störa funktionen?
Max 20 cm för HQ men lägg kabeln på ytan till att börja med så är det lättare att justera in den om det behövs.

Nu i veckan har jag kört igång min 220AC från 2010 på en ny tomt.

Stickan

Redigerat:
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Installatören kommer att fräsa ner slingan.
20cm, så pass, ja då går det att vertikalskära med råge om jag ber dem att lägga den 10 cm djupt.

Nu är det inte många dagar kvar tills den installeras. :)
Har ni något bra tips på hur jag ska be installatören att ställa timern?
Visst kommer jag att latja med timern själv sen men vill hamna någorlunda "rätt" från början innan jag börjar optimera. Vill inte att installatören bara kör fabriksinställningen för att sen dra hem och fakturerar.

Läget är ju som sagt.
1100m2 gräsmatta
HQ 430X
Vill inte klippa nätter eller tidiga morgnar när det fortfarande kan finnas dagg.
Ska man ha en start och stop tid per klippdag eller flera tider per klippdag? Fördelar med det?
Vad har ni för strategi?

Eftermiddag är väl bäst då, spelar nog ingen roll när den klipper egentligen. Men störande om den småduttar

Installatören kommer att fräsa ner slingan.
20cm, så pass, ja då går det att vertikalskära med råge om jag ber dem att lägga den 10 cm djupt.
Inte riktigt fattat varför man ska fräsa ned den? Bökigare/omöjligt att göra ändringar, som ALLTID kommer att göras, buskar flyttas och grejas på tomten mm, går att vertikalskära mm ändå, men inte precis där slingan går

• Gilla
golfgreen och 1 till
  • Laddar…
Nu är det inte många dagar kvar tills den installeras. :)
Har ni något bra tips på hur jag ska be installatören att ställa timern?
Visst kommer jag att latja med timern själv sen men vill hamna någorlunda "rätt" från början innan jag börjar optimera. Vill inte att installatören bara kör fabriksinställningen för att sen dra hem och fakturerar.

Läget är ju som sagt.
1100m2 gräsmatta
HQ 430X
Vill inte klippa nätter eller tidiga morgnar när det fortfarande kan finnas dagg.
Ska man ha en start och stop tid per klippdag eller flera tider per klippdag? Fördelar med det?
Vad har ni för strategi?
Varför så stor klippare? Kändes otroligt dyrt/onödigt på 1100kvm, Annas finns det ju den 4 hjulsdrivna för 50’ också om du behöver en än större..

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Känns bra tycker jag. Slipper man nojja när man krattar, vertikalskär mm?
Eventuella framtida ändringar får installatören fixa.

H Husqvarna220Ac skrev:
Varför så stor klippare? Kändes otroligt dyrt/onödigt på 1100kvm, Annas finns det ju den 4 hjulsdrivna för 50’ också om du behöver en än större..
Vill ha en rackabang installation :) korta klipptider förhoppningsvis, möjlighet att köra en klippning on the fly vid behov.
Är inte så hiskeligt mycket pengar för oss.
Var inne lite på 4WD. Installatören avrådde bestämt. Fanns inga fördelar för mig då jag har plan tomt. Och den sliter mer på gräset tydligen med AWD.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi har ändrat vår flera ggr under åren, flyttat slänt mm, och nu ska ett till hus byggas på tomten, mm mm..

Vill ha en rackabang installation :) korta klipptider förhoppningsvi, mmöjlighet att köra en klippning on the fly vid behov.
Är inte så hiskeligt mycket pengar för oss.
Var inne lite på 4WD. Installatören avrådde bestämt. Fanns inga fördelar för mig då jag har plan tomt. Och den sliter mer på gräset tydligen med AWD.
Den klipper inte snabbare för den är större, och gör inget bättre för den är större, bara dyrare, är samma klippdäck som 420 som vi har, bara dubbla batterier för att öka klipptiden.

Visst, är också rik, men ändå snål.

Men, hursom, Awesome mower! Du kommer bli salig! Mest underbara sommarjobbar för lata, och brukar smitta av sig till fler..

Det tror jag inte är aktuellt hos oss på ett tag. För har precis totalrenoverat allt, med typ 200m2 rabatter, uteplatser, plattsättning, mm mm. Men om det sker så får installatören fixa det.

Du har ingen bra timer strategi att delge?

H Husqvarna220Ac skrev:
Den klipper inte snabbare för den är större, och gör inget bättre för den är större, bara dyrare, är samma klippdäck som 420 som vi har, bara dubbla batterier för att öka klipptiden.

Visst, är också rik, men ändå snål.

Men, hursom, Awesome mower! Du kommer bli salig! Mest underbara sommarjobbar för lata, och brukar smitta av sig till fler..
Men om den har ökat klipptid men inte ökad laddtid, hur kan den inte klippa snabbare då? (kortare tid per dag)

• Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Appen är så jäkla smidig att använda, sen ser man hur den hinner med, vi har 1500kvm tomt, och kanske 1100kvm att klippa, vår 420 klipper 2200kvm, jobbar mellan 8-15, men har gödslat rejält så det växer, men blir det en torr sommar igen, så brukar jag stänga av den, eller köra 2timmar/dag, klipper 1.5timme/laddning, din längre.

Men tänker man för dig så klipper din 3500kvm plus/minus 10% om den går dygnet runt, så 5-6 timmar/dygn borde räcka.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Men om den har ökat klipptid men inte ökad laddtid, hur kan den inte klippa snabbare då? (kortare tid per dag)
Det är samma kaross/klippdäck som 420’n, men dubbla batterier, och större/snabbare laddare, så mer klipptid/dygn..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.