406 573 läst · 2 268 svar
407k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Jag har ganska nyligen införskaffat en dbo180, om det va den 18v du menade. Riktigt skapligt pris är väll det första man kan säga om den. Det är den första sladdlösa slipen jag använt och måste faktiskt säga att jag är positivt överraskad över hur den batteridrivna slipen presterar. Har hunnit använda den en hel del sen inköpet och kört den på 5ah batterier. Man märker att den börjar tappa kraft när man kommer ner runt halv laddning. Men har man två batterier att varva mellan så är det inga bekymmer. En riktigt trevlig och lätthanterlig maskin i mitt tycke.S saiter skrev:
Någon som har tankar och åsikter om makitas sladdlösa vinkelslipar?
Syftar främst på dga512/513. Dvs 18v, startknapp på ovansidan och variabelt varvtal.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Hade 115mm vinkeln och den var mycket bra till mindre kapning. Tunnast möjliga skiva rekommenderas då de inte är så starka.
Har nu köpt 125 vinkeln med BL motor. Lite längre men lite tunnare så den blir säkert minst lika bra.
Har nu köpt 125 vinkeln med BL motor. Lite längre men lite tunnare så den blir säkert minst lika bra.
Jag vill minnas att det var några inklusive mig själv som var ute efter 2Ah batterier? Verktygsvaruhuset säljer nu tvåpack för 900 kronor istället för 1 500 kronor, vilket jag tycker är ett bra pris. Jag la en beställning i måndags och hämtade ut dem dagen efter. Förvisso utan indikator, men det klarar jag mig utan.
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-bl1820-2-p-batterier-18v-2-0-ah-
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-bl1820-2-p-batterier-18v-2-0-ah-
Lite utanför ämnet Makita så köpte jag en ny Hitachi maskin till jobbet, där det ingick 2 st 3A batterier, men som bara är hälften så stora mot mina tidigare 4 och 5A. Men jag är tveksam att dessa innehåller 3A. Har inte gjort nån vetenskaplig undersökning, men det känns som 5A batterierna går typ 3 gånger så länge.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
DDF482, sparsamt använd, letar nya användningsområden...Eller ett tips för att få loss chucken! Skruven i botten får jag bort (vänstergängad luring) men sen slirar maskinens broms då jag försöker lossa den inre gängningen, så den är kanske inte gängad?
Min 10 år äldre och betydligt hårdare använda makita med Röhm-chuck slår ca 0,1mm med samma axel (oavsett hur jag monterar den, så axeln är så rak som jag kan mäta).