23 831 läst · 69 svar
24k läst
69 svar
Luft/luft som AC på 2:a våningen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Du kan placera utedelen varsomhelst typ. Man kan få bygga ett stativ bara.W Wirdheim skrev:
Försök hålla rördragning mellan ute och innedel på max ca 10m är en bra tumregel
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
FTX stängs bara av under de varmaste timmarna när folk mest är ute. Svart tjärpapp med listläggning var ett estetiskt krav jag hade. Väl medveten om nackdelen.Johannes Carlsson skrev:
Ni som undrar över "sunblock" och liknande har jag glada nyheter åt, jag monterade Biltemas "värmeavvisande solfilm" igår på två fönster i solläge och det blev en enorm skillnad.
Imorse när jag vaknade så kände jag på fönstren och dom var påtagligt varma av solskenet, fönster utan film var kalla.
Filmen stoppar/fångar upp värmen från solen och hindrar den från att komma in i huset och värma upp golv, möbler etc. Även stående vid fönstret så kände man att solljuset värmde men inte alls på samma sätt som innan filmen monterades
Använde den här filmen: https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-2000030769 och jag monterade den på insidan av ytterglaset i fönstren. Fönstren är av den gamla öppningsbara dubbelglas-typen.
Så om man verkligen vill få ner både temperatur och elkostnad samtidigt kan jag rekommendera att man monterar denna eller annan film med samma funktion på alla fönster där solen står på
EDIT: Glömde säga att det är viktigt att skilja på vanlig solfilm och värmeavvisande film, biltemas vanliga solfilm tex tar bort cirka 10% av värmen enligt deras sida och den värmeavvisande filmen ska ta bort 80% av värmestrålningen.
Imorse när jag vaknade så kände jag på fönstren och dom var påtagligt varma av solskenet, fönster utan film var kalla.
Filmen stoppar/fångar upp värmen från solen och hindrar den från att komma in i huset och värma upp golv, möbler etc. Även stående vid fönstret så kände man att solljuset värmde men inte alls på samma sätt som innan filmen monterades
Använde den här filmen: https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-2000030769 och jag monterade den på insidan av ytterglaset i fönstren. Fönstren är av den gamla öppningsbara dubbelglas-typen.
Så om man verkligen vill få ner både temperatur och elkostnad samtidigt kan jag rekommendera att man monterar denna eller annan film med samma funktion på alla fönster där solen står på
EDIT: Glömde säga att det är viktigt att skilja på vanlig solfilm och värmeavvisande film, biltemas vanliga solfilm tex tar bort cirka 10% av värmen enligt deras sida och den värmeavvisande filmen ska ta bort 80% av värmestrålningen.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Stämmer detta? "15% ljusgenomsläpp". Det blir ju mörk i rummet då.T [TBoC]Razor skrev:Ni som undrar över "sunblock" och liknande har jag glada nyheter åt, jag monterade Biltemas "värmeavvisande solfilm" igår på två fönster i solläge och det blev en enorm skillnad.
Använde den här filmen: [länk] och jag monterade den på insidan av ytterglaset i fönstren. Fönstren är av den gamla öppningsbara dubbelglas-typen.
Nja, att det bara kommer in 15% av det synliga ljuset vet jag inte riktigt. Klart det blir mörkare men i mitt fall så är det ett ganska "skumt" rum ändå så behövs det tänder jag led-panelerna jag monterat i rummet så blir det ljusare än om man hade en egen sol i rummetbanjoragge skrev:
Jag upplever iaf inte alls att det blir för mörkt av att ha filmen monterad. Men då har jag också ett annat stort fönster i rummet som inte får direkt solljus på sig men det ger ju däremot mer ljus i rummet.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Jag tror de har skrivit fel. De solfilmer jag haft i mina bilar släpper igenom 85% eller mer. Ska nog vara 15% ljusbortfall.T [TBoC]Razor skrev:Nja, att det bara kommer in 15% av det synliga ljuset vet jag inte riktigt. Klart det blir mörkare men i mitt fall så är det ett ganska "skumt" rum ändå så behövs det tänder jag led-panelerna jag monterat i rummet så blir det ljusare än om man hade en egen sol i rummet
Jag upplever iaf inte alls att det blir för mörkt av att ha filmen monterad. Men då har jag också ett annat stort fönster i rummet som inte får direkt solljus på sig men det ger ju däremot mer ljus i rummet.
Givetvis får man vad man betalar för och alla har väl sina egna omständigheter och kriterier. Att bara kritisera "typ Jula" är inte rättvist. Om man räknar på producerad värme efter åren och inte tar med någon säkerhetsaspekt så blir det nog en intressant jämförelse.J Joukko skrev:
Jag installerade en "Jula" (Aplliance) för 13 år sedan och den puttrar på fortfarande. Väl medveten om att det inte är en högkvalitetsmaskin så kör jag den inte när det är kallare än minus15.
Jag har också en annan anläggning (Panasonic) som 1989 kostade 44000. Visserligen var prisbilden en annan då men för de extra 40000 kronorna den kostade blir det nog till Julas fördel när vi vid dödsbädden ska räkna på vad producerad energi har kostat.
Kanske läge att montera ett virusfilter på AC´n.U ullak40 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/experten-meningslost-med-mossa-mot-forkylning
Det sitter kompressor (TNB220FLHMC-L) och fläktmotor utomhusdel (YDK58-6R RYF511T001) från Mitsubishi i Zibro/Qlima från Jula. Skulle tro att även fläkten i inomhusdelen är från Mitsubishi.S Stadsbonden skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Kyla (AC) skapar inte virus som doktorn brukar säga
Medlem
· stockholm
· 2 220 inlägg