Duttarmajster
J Joukko skrev:
Har funderingar på att installera en luft/luft som AC eftersom det blir så jävla varmt på andra våningen (ca 55-60m2) när det är äckelvärme ute.
Ska man köra någon billig som tex från Jula eller ska man köra på kvalitet?
Kvalitet såklart. Investerade i en IVT i höstas och jag älskar den där lådan mer än min fru och mina barn! :cool:

• Haha
  • Gilla
JJamerson och 1 till
  • Laddar…
Vi satte in en Invest Living för exakt ett år sedan. Ett relativt nytt svenskt märke men själva pumpen är bara en ”brandad” av annat märke. Tyst och effektiv samt prisvärd.

J Joukko skrev:
Hur gör jag med FTX systemet som suger in varmluft och sprider ut det i huset?
Jag är också nyfiken på hur man ska hantera detta?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Låt bli FTX systemet!
Är det en temeraturskillnad kommer FTX systemet att behålla skillnaden bättre. Så när det är varmare ute än inne ska FTX systemet vara aktivt! Sen under natten kan man köra bypass.
En FLVP som en del har suger bara in varmluft heta dagar och höjer temperaturen inne. När det är varmt ute vill man isolera utsidan från insidan så bra det går.

Ett väl isolerat hus hjälper att hålla temperaturen stabil, men har man stora fönster med mycket instrålning är det tufft utan AC.
Vi har sunblock på våra fönster som hjälper en hel del, det är en tunn film i fönstret som reflekterar värmestrålning

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Johannes, kan du berätta mer om Sunblock? Hittar inget på nätet om detta, bara info om en eurodance grupp.

H Husqvarna220Ac skrev:
Åtgärda hellre felet än symptomen! Tilläggsisolera, skönare på sommaren och bättre driftkostnad på vintern, och sommaren..
va?
vi har tilläggsisolerat ordentligt i samband med en totalrenovering av övervåningen, det är ändå olidiligt/bastu

ska själv köpa en luft/luft av bättre kvalité till övervåningen i år, det blir även en bra avlastning för vår numera underdimensionerade luft/vatten på vintern

A
H Husqvarna220Ac skrev:
Åtgärda hellre felet än symptomen! Tilläggsisolera, skönare på sommaren och bättre driftkostnad på vintern, och sommaren..
Joo, lätt att säga. Men med dagar som är 28-30c i skuggan så hjälper det föga. Livskvaliteten blir enormt förbättrad med en AC. Kostar inte mer än motsvarande några hamburgare per månad i drift dom varmaste månaderna.

• Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Låt bli FTX systemet!
Är det en temeraturskillnad kommer FTX systemet att behålla skillnaden bättre. Så när det är varmare ute än inne ska FTX systemet vara aktivt! Sen under natten kan man köra bypass.
En FLVP som en del har suger bara in varmluft heta dagar och höjer temperaturen inne. När det är varmt ute vill man isolera utsidan från insidan så bra det går.

Ett väl isolerat hus hjälper att hålla temperaturen stabil, men har man stora fönster med mycket instrålning är det tufft utan AC.
Vi har sunblock på våra fönster som hjälper en hel del, det är en tunn film i fönstret som reflekterar värmestrålning
Jag är inte riktigt med på vad du menar? Om jag har 25 grader inne och det är 32 grader ute så fyller FTX-systemet upp huset med varmare luft?

Har kört ett extern AC, men den trycker ju bara på underifrån, medan FTX trycker på ovanifrån med varm luft.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Låt bli FTX systemet!

Vi har ett 1,5-planshus byggt 2016. Huset ligger i fritt söderläge, solen bränner på hela dygnet och det är ofta runt 26-30 grader inomhus. Tänkte sätta upp en luftvärmepump på övervåningen för att få rimliga kvälls- och nattemperaturer. Låter det dumt?

A
A Andreas-Lkpg skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du menar? Om jag har 25 grader inne och det är 32 grader ute så fyller FTX-systemet upp huset med varmare luft?

Har kört ett extern AC, men den trycker ju bara på underifrån, medan FTX trycker på ovanifrån med varm luft.
Du behöver ju fortfarande ha ventilation, även om det är varmt ute. Men du kanske kan stänga av "sommarläget", då borde FTX kyla ner inkommande luft med den svala utgående luften.

O olotor skrev:
Johannes, kan du berätta mer om Sunblock? Hittar inget på nätet om detta, bara info om en eurodance grupp.
Hej, blev också nyfiken så jag googlade men utan svensk stavning (sun block med engelsk särskrivning) vilket gör att möjlighetsfönstret slår igen och solen inte längre skiner på eurodancegruppen (infoga knapp för att sudda bort sorgliga metaforer här).

A Andreas-Lkpg skrev:

Du får köra kylåtervinnig. Osäker på vad du har för system men du kyler ner uteluften i växlaren med den kallare frånluften på samma sätt som du värmer den på vintern. Samma sak fast omvänt.

T thomaslj skrev:
Du får köra kylåtervinnig. Osäker på vad du har för system men du kyler ner uteluften i växlaren med den kallare frånluften på samma sätt som du värmer den på vintern. Samma sak fast omvänt.
Jag har ett gammalt Temovex RT400 monterat på vinden.
Till saken hör att det är extremt varmt på vinden när solen bränner på!

Jag har planer på att byta ut FTX aggregatet. Vad rekommenderas?

Kan man på något sätt ventilera ur varmluften från vinden?

Går lite i samma tankar. Resonerar själv enligt nedan.

FTX återvinner normalt kylan, dvs kylåtervinning.
Vissa FTX aggregat har dessutom sommarläge, dvs när temperaturdifferensen uppnår ett inställt värde, alltså kallare ute än inne så varvar den upp, alltså i praktiken sommarnätter.... det räckte hyggligt i början av sommaren 2018 i fritidshuset där jag också har bra solavskärmning men till slut räckte det inte.

sitter nu dock i permanentvillan som är relativt nyförvärvad så detta blir första sommaren, den är ganska modern om man tittar på isoleringen (2000-talet) och här är det FLVP och fantastiskt mycket fönster mot söder, känns som arkitekten inte tänkte så mycket på solen :(. Kan i alla fall glädja mig åt många markiser i söderläge, vilket gör det inte allt för olidligt invändigt, men vi hade iaf 26-28 grader inne redan igår inte efter så många sommardagar så börjar bli lite orolig om det blir en någorlunda pangsommar om hur det ska bli. Inte minst med tanke på att vi har en 2 månaders baby som blir rätt kinkig nu under värmen.

Åkte till Elon (närmsta butik) som har en canvac-modell (mitsubishi) för 9000 kr som ger 3,5 kw kyla vilket inte slogs av någon dyrare modell från samma märke eller det mer respektabla Daikin hos denna ÅF. Jag har dock ingen aning om kvaliteten. Även om investeringen blir mer än en pingvin som jag kanske var mentalt inställt i början av tankegången så känns kostnaden överkomlig. 9000 + 5000 i installation (är det normalt?)
https://www.elon.se/luftvard-varme/varme/luftvarmepumpar/canvac-qhw-ta41a/qhx-ta41a
Någon som har koll på dessa modeller?

Denna skulle i så fall placeras på övervåning i mittrummet som har god koppling till nedervåning, så tänke jag att man kör den där och håller dörrarna till sovrummen öppna.

Jag tror inget vidare på tilläggsisolering, bor man utan nämnvärd isolering är det en annan sak men däremot är fönster och tilluften de största bovarna, det senare kan man väl ställa ner fläkthastigheten något även om det inte känns klockrent att dra ner ventilationen allt för mycket, risk är ju att man glömmer ställa upp det sen. Samtidigt vill jag kunna titta ut så ac känns som det bästa för mig... dessutom kanske man kan trösta sig med att en llvp kan bidra med lite billigare värme om vintrarna då det är el-radiatorer på övervåningen.

A Andreas-Lkpg skrev:
Jag har ett gammalt Temovex RT400 monterat på vinden.
Till saken hör att det är extremt varmt på vinden när solen bränner på!

Jag har planer på att byta ut FTX aggregatet. Vad rekommenderas?

Kan man på något sätt ventilera ur varmluften från vinden?
Osäker på hur mycket du vill göra själv, men REC har nya 400 RT om man vill spara på installationen. Då har du mer eller mindre samma dimensioner så att du enkelt kan göra ett "ettiett-byte" utan dra om kanaler/isolering etc.

Annars tycker jag Systemair har bra vindsaggregat, men även Östberg. Har själv ett Östberg Heru 130 EC till min villa på 150m2. Men som sagt, byta du till aggregat med andra dimensioner så kan det även behövas ändras lite kanaldragningar.

• Gilla
StefanP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.