P petererlandsson1194 skrev:
För att slippa läsa 155 sidor... har du lust att dela snabbvarianten hur man gör?
Jag har den där skiten lite här och där men det mesta tar jag med gräsklippare så egentligen inget problem... men det finns i buskar och häckar (företrädesvis hos grannen som jag vet inte bryr som om jag bekämpar) annars så sparkar jag av det när jag ser och bara vissa når sina 2m på sensommar men injicering lät ju intressant ;) Om något annat än diesel funkar så lyssnar jag :p

Helt off topic...En fd kollega fick gammalt dränering/isolering från riven bensinmack som fyllning på baksidan under plattlägning... inte ett ogräs på 20år... det luktade mystiskt de första året men sen har det bara vart bra... Han sket i att odla grönsaker i närheten..
Eftersom det är mitt första försök och jag fortfarande inte vet hur bra resultatet blir i slutänden så kanske det finns bättre tips än mina men jag skrev om det i inlägg #1464 ifall inte denna direktlänk funkar: https://www.byggahus.se/forum/threa...omt-med-parkslide.235412/page-98#post-3065434

Jag använde en vanlig doseringsspruta från apoteket, köpte roundup på jem&fix och den tryckte jag en spik i varje stam för att injicera det. Var försiktig dels så inte spiken går ut på andra sidan men även så att du inte blir dränkt av medlet då det blir tryck inne i stammen.
Jag valde att göra det på hösten i samband med att växterna börjar dra tillbaka näringen till rötterna igen i förhoppningen om att det ger bäst resultat.
 
Ni som har använt Roundup eller liknande, vilken variant har ni använt? Bayer rekommenderar på sin hemsida Roundup G, jag tolkar en del som att de har provat "bonnaroundup".

Har för mig att jag har läst någonstans att man vid tester kommit fram till att för stark blandning endast tar död på topparna och att medlet inte hinner ner i rotsystemet. Vad är era upplevelser?

För info så testar jag just nu att ta de stammar som kommer upp på fel ställe med Roundup GEL. För att efter sommaren sedan gå på "härden" med Roundup G och en marinadspruta med sidohål.
 
Känner du en bonde, så fråga isf istället efter ett medel som heter Ariane S. Har funkat kanon för mig. Gav 3-4 omgångar förra sommaren och än har jag inte sett något liv fån min parkslide.

Har provar bonnaroundup också och visst dör det ovan jord, men det kommer tillbaka. Funkar säkert i det långa loppet dock.
 
Hej hallå,
Tittar på att köpa ett lägenhetshus som har en mindre trädgård och från grannfastigheten växer det något som ser väldigt misstänksamt ut.
Kan det vara så att man från er med mer erfarenhet kan få ett bekräftande på att detta är parkslide? Och också ganska en lite risk analys :) "busken" står kanske 10-15 meter från huset och ser ut att hålla sig där. Tänker att den kanske fortsätter att hålla sig på plats om den bara tuktas istället för att försöka få bort den helt.

Närbild på gröna blad och rödfläckig stam av en växt, misstänkt vara parkslide, vid ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växt med stora gröna blad och rödaktiga stjälkar nära ett trästaket och gräs, troligen parkslide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
K Kipa skrev:
Hej hallå,
Tittar på att köpa ett lägenhetshus som har en mindre trädgård och från grannfastigheten växer det något som ser väldigt misstänksamt ut.
Kan det vara så att man från er med mer erfarenhet kan få ett bekräftande på att detta är parkslide? Och också ganska en lite risk analys :) "busken" står kanske 10-15 meter från huset och ser ut att hålla sig där. Tänker att den kanske fortsätter att hålla sig på plats om den bara tuktas istället för att försöka få bort den helt.

[bild] [bild]
Tyvärr har du Parkslide.
Den står tillräckligt långt ifrån huset för att inte ha skadat grunden... än...
Men du kan ha andra ledningar under mark där den växer så den ska bort för rötterna förstör avloppsledningar och dräneringar:

Börja nu med att pensla bladen med Roundup för då drar dom ner det till roten.
Fortsätt pensla när nya skott tittar upp men låt dom bli någon meter höga innan du penslar så den har många blad som kan dra ner Roundup till roten.
Till hösten innan första frosten gör du hål en bit ovanför marken, strax ovanför 3:e ringen och sprutar in Roundup i stammen för det är då helvetesväxten drar ner näring till roten och du har större chans att ta död på den.
Lycka till.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
harry73
Menar du med lägenhetshus att du köper en fastighet, där du hyr ut lägenheter?
Då vill du inte behöva vara i trädgården hela tiden för att ta bort Parksliden, och får du hyresgäster utan gröna fingrar, kan den sprida sig ordentligt.

Om du köper en BRF lägenhet i en mindre fastighet, behöver du få föreningen med på noterna, och eftersom den kommer från grannen, ska ni också koppla in den.

Om det finns liknande hus utan parkslide, är det bättre att köpa ett hus utan parkslide
 
harry73 harry73 skrev:
Menar du med lägenhetshus att du köper en fastighet, där du hyr ut lägenheter?
Då vill du inte behöva vara i trädgården hela tiden för att ta bort Parksliden, och får du hyresgäster utan gröna fingrar, kan den sprida sig ordentligt.

Om du köper en BRF lägenhet i en mindre fastighet, behöver du få föreningen med på noterna, och eftersom den kommer från grannen, ska ni också koppla in den.

Om det finns liknande hus utan parkslide, är det bättre att köpa ett hus utan parkslide
Fastighet där jag hyr ut lägenheter (hypotetiskt då jag inte köpt den än). Som jag nämnde också, vilket gör det lite mer komplicerat, är att den växer från grannfastigheten så det kan ju bli en intressant diskussion. Oavsett, tanken med mitt inlägg var dels att få reda om det är PS vilket är bekräftat men också om det kanske är bättre att bara beskära den snarare än utrota den då jag fått för mig att den sprider sig i ett högre tempo med rotskott om man verkligen attackerar den.

Vill man till 100% ta bort den så måste jag ju väga in det i mitt bud på fastigheten och hur man värderar detta arbetet när den inte ens växer på fastigheten jag köper utan på andra sidan planket så är det lite knepigt :)
 
Redigerat:
harry73
Du hinner inte utrota den innan du vill hyra ut huset och det kommer att kräva ständig beredskap av dig och grannen. Kan du lägga så mycket tid på huset? Den tiden ska ju betalas av hyresintäkterna.
 
K Kipa skrev:
Fastighet där jag hyr ut lägenheter (hypotetiskt då jag inte köpt den än). Som jag nämnde också, vilket gör det lite mer komplicerat, är att den växer från grannfastigheten så det kan ju bli en intressant diskussion. Oavsett, tanken med mitt inlägg var dels att få reda om det är PS vilket är bekräftat men också om det kanske är bättre att bara beskära den snarare än utrota den då jag fått för mig att den sprider sig i ett högre tempo med rotskott om man verkligen attackerar den.

Vill man till 100% ta bort den så måste jag ju väga in det i mitt bud på fastigheten och hur man värderar detta arbetet när den inte ens växer på fastigheten jag köper utan på andra sidan planket så är det lite knepigt :)
Du behöver säkert inte oroa dig så mycket om det är på en nivå likt dina bilder. Vet faktiskt inte var hysterin kring denna växt kommer från på ett allmänt plan. Dvs det finns områden där det är besvärligt men troligen inte speciellt frekvent. Att TS verkar vara lagd åt dramahället i denna tråden är kanske en orsak till att många fyller på just här på BH.

För överväganden kring ett fastighetsköp skulle jag säga att den aspekten i normalfallet bör väga lätt och ligga långt ner på listan.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver säkert inte oroa dig så mycket om det är på en nivå likt dina bilder. Vet faktiskt inte var hysterin kring denna växt kommer från på ett allmänt plan. Dvs det finns områden där det är besvärligt men troligen inte speciellt frekvent. Att TS verkar vara lagd åt dramahället i denna tråden är kanske en orsak till att många fyller på just här på BH.

För överväganden kring ett fastighetsköp skulle jag säga att den aspekten i normalfallet bör väga lätt och ligga långt ner på listan.
Tack för det personliga påhoppet du.

Att växten är förbjuden i vissa länder, att den har orsakat stor förödelse i vissa länder etc gör att det kanske finns fog att se växten som något annat än en maskros. I England har det gått så långt att vissa banker nekar bolån om man har Parkslide på tomten etc (de har regler på att man måste uppge det). Nu har det inte gått fullt så långt här i Sverige och kanske heller aldrig gör, men det är också för att vi har möjlighet nu i ett tidigt skede att kunna bekämpa den.

Det finns ett gästhus här trakten (har tidigare postat bilder) där Parksliden har växt in i huset och kommit upp i golv och väggar, så visst har vi exempel även här på hemmaplan där den faktiskt har orsakat skada. Att ha den nära dräneringsrör är inte heller speciellt trevligt. Därmed inte sagt att man behöver bli hysterisk om man har växten eller stöter på den, vilket jag också tidigare påtalat. En del lyckas ha sitt bestånd skapligt i schack, åtminstone vad man ser ovan mark och där den inte gör mer väsen av sig än så.

Par som tvingades riva sitt hus efter att parkslide kommit in i huset;
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...demolish-300k-home-rid-Japanese-knotweed.html

Artikel runt ekonomi och värderas samt hur banker mm ser på det i England;
https://www.newsweek.com/2014/07/11/japanese-knotweed-driving-men-murder-257257.html

Så även om det inte är fog för hysteri, så bör man ändå ha respekt för vad den kan göra och då inte minst på längre sikt. Att i huvud taget uppmärksamma Parksliden och sprida budskapet samt få människor överlag att börja bekämpa den ser jag inte på något sätt en nackdel med.
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
Du behöver inte ta i så, tråden andas lätt drama åt överdrivna hållet. Det behöver ju inte vara något fel i det, du skriver ju intressant och fångade helt klart. Och givetvis många andra som fyller på just "dramadelen" i tråden.

Det är inga direkta konstigheter att hålla växten på mattan i de flesta fall särskilt om man inte rotar runt och hackar upp allt först. Det är bara det jag är ute efter, och bör vara giltigt för de flesta växter riktat jobb som verkar där det ska. Eller om man är så lagd ta någon teknisk genväg tex elektrolys, de tankar som varit uppe med att aktivt leda ner kyla verkar också vettiga och enkelt passiva.

Nog om detta om du tar illa upp får jag be om ursäkt för inget illa menat med mina inlägg i tråden. Mest visa på lite olika sätt att angripa ett problem och som sagt vore det allvar ser jag inga svårigheter att mycket effektivt använda el här.
 
Ett hyfsat effektivt sätt är att ta bort det 4 gånger per sommar. Att göra en insats en gång i månaden är nog rimligt även om man hyr ut. Det behövs definitivt inte oftare än gräsklippningen. Plantera gärna rabarber, det gillar antagligen hyresgästerna men inte sliden. Man bör inte låta den vara, men man ska inte överdriva problemen.
 
Ingen är ju dum nog att köpa en fastighet med parkslide på eller ens i närheten om man kan undvika det. Jag tittade på ett hus på Hisingen för något år sen, med parkslide. Vid andra visningen hade de tagit bort den. Att jag inte la bud berodde på uppenbara brister i huset men parksliden var också en negativ faktor som nog skulle gjort fastigheten ointressant.
 
Är du intresserad av samma fastighet? ;)
 
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte ta i så, tråden andas lätt drama åt överdrivna hållet. Det behöver ju inte vara något fel i det, du skriver ju intressant och fångade helt klart. Och givetvis många andra som fyller på just "dramadelen" i tråden.

Det är inga direkta konstigheter att hålla växten på mattan i de flesta fall särskilt om man inte rotar runt och hackar upp allt först. Det är bara det jag är ute efter, och bör vara giltigt för de flesta växter riktat jobb som verkar där det ska. Eller om man är så lagd ta någon teknisk genväg tex elektrolys, de tankar som varit uppe med att aktivt leda ner kyla verkar också vettiga och enkelt passiva.

Nog om detta om du tar illa upp får jag be om ursäkt för inget illa menat med mina inlägg i tråden. Mest visa på lite olika sätt att angripa ett problem och som sagt vore det allvar ser jag inga svårigheter att mycket effektivt använda el här.
Fair enough, jag ser också ett större fokus på problemlösning överlag. :)
Jag tänker mig bara att hade de "alarmerat" om växten i ett tidigare skede i England så hade det kanske inte blivit ett sådant problem där. Det är som alltid lättare att hantera något i ett tidigt skede än att försöka reparera något när det gått åt pipsvängen.

På temat drama/hysteri så har det för övrigt alldeles nyligen släppts en rapport från House of Commons, Englands motsvarighet till vår riksdag och deras utskott för vetenskap och forskning, som i sin tur pekar på att banker överdriver faran med Parkslide och rapporten påvisar också att skadan på byggnader inte är kanske fullt så kraftig som man tidigare trott.

Se artikel här; https://www.telegraph.co.uk/news/20...-wrongly-wiping-value-homes-mortgage-lenders/

Ordet "lagom" kanske inte är tokigt även i detta fall. Man ska kanske inte dra på sig en hjärtattack om man har Parkslide på sin tomt, men man ska veta vad man har att göra med och fördelaktigheten bekämpa den om man tror att den kan ställa till med trubbel.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.