3 271 973 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
I mitt eget hus, en utanpåliggande kabel från en strömbrytare till en kopplingsdosa till en till kopplingsdosa till ett eluttag. I eluttaget (sist på slingan) har man kopplat en snutt blå fk från N till jordplinten i samma uttag. På jordplinten sitter även den gulgröna som kommer från kopplingsdosan. Det kan väl inte vara kosher?
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Ingen jfb då antar jag?
Bodde i en bostadsrätt där den tidigare ägaren anlitat någon som hade renoverat badrummet och gjort det något större.
Föreningen anlitade en behörig elektriker för att dra om elen i lägenheterna. En kabel verkade sitta fast så vi fick göra hål över dörren in till badrummet.
Det skulle visa sig att "hantverkaren" som den tidigare ägaren hade anlitat hade dragit en kabel löst inne i väggen. Dessutom var den skarvad med en sockerbit inne i väggen och runt allt detta så var där glasull.
Föreningen anlitade en behörig elektriker för att dra om elen i lägenheterna. En kabel verkade sitta fast så vi fick göra hål över dörren in till badrummet.
Det skulle visa sig att "hantverkaren" som den tidigare ägaren hade anlitat hade dragit en kabel löst inne i väggen. Dessutom var den skarvad med en sockerbit inne i väggen och runt allt detta så var där glasull.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Nej, vadå? Det syns ju tydligt att hela maskinen står upphöjd så att vattnet från stupröret kommer rinna under. Kan väl möjligen bli lite stänk om det är en riktigt rejäl åskskur.T topmount skrev:
Jo hade varit så väl, tyvärr är det tätt under behövs inte mycket regn för att vattnet skall skölja över fläkten.Magnus E K skrev:
Inte bara elen är skum. Hur smart är det att sätta stuprörssprutet rakt mot exponerat trä som ligger direkt mot takpappen?T topmount skrev:
Jag (/vi) har ingen aning om kapslingsklass och montage-krav på denna fläkt. Kåpan kanske sitter där för att undvika fågelskit lika gärna.
Innan jag får veta en IP-klass så är det meningslöst att fundera på det elektriska vs stupröret.
Bart oskyddat trä på ett tak sådär känns ju däremot rätt definitivt inte så OK.
Hela montaget verkar lite skumt, när jag stöter på sådant här, om det är bra gjort, så är det som regel fast monterat i takstolar/svall etc, och sen får takläggarna dra upp och klistra papp mot konstruktionen i enlighet med vad de är experter på.
Men ibland ser jag dock "montage" där man bara lagt ut träreglar på taket, men då brukar det åtminstone vara tryckimpregnerat virke.
Innan jag får veta en IP-klass så är det meningslöst att fundera på det elektriska vs stupröret.
Bart oskyddat trä på ett tak sådär känns ju däremot rätt definitivt inte så OK.
Hela montaget verkar lite skumt, när jag stöter på sådant här, om det är bra gjort, så är det som regel fast monterat i takstolar/svall etc, och sen får takläggarna dra upp och klistra papp mot konstruktionen i enlighet med vad de är experter på.
Men ibland ser jag dock "montage" där man bara lagt ut träreglar på taket, men då brukar det åtminstone vara tryckimpregnerat virke.
Den där fläkten ser ut som den jag har på min vind. Kommer inte ihåg modell och fabrikat. Får gå upp och titta ikväll och se om jag kan hitta någon kapslingsklass eller likvärdigt, men är tveksam till om den är lämplig att placera utomhus. Kanske det är ok om man monterar regnskydd över som de gjort här men jag tycker ändå det ser ut som en "B-lösning"........