JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
På restaurang i centrala Stockholm på ca 1.5m höjd: [bild]
Är det inte något som kommit till pga avborrade kablar? Ja det kanske blir permanent ändå och vad det även här ser ut som "proffs" bakom skarvningen.

I mitt eget hus, en utanpåliggande kabel från en strömbrytare till en kopplingsdosa till en till kopplingsdosa till ett eluttag. I eluttaget (sist på slingan) har man kopplat en snutt blå fk från N till jordplinten i samma uttag. På jordplinten sitter även den gulgröna som kommer från kopplingsdosan. Det kan väl inte vara kosher?

På tal om att montera el komponenter på fel plats. Har inte krupit ut på taket och kollat kappslinsgsklass men lite roligt att man satt upp ett regnskydds tak samtidigt som stupröret sprutar rakt in.
Stuprör som leder vatten direkt mot ett elskåp med regnskydd på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
På tal om att montera el komponenter på fel plats. Har inte krupit ut på taket och kollat kappslinsgsklass men lite roligt att man satt upp ett regnskydds tak samtidigt som stupröret sprutar rakt in.
[bild]
Det är ju skillnad på vatten via luftledning kontra markledning .. :)

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ingen jfb då antar jag?
Nä, gamla centraler med porslinssäkringar.

Köpt nya centraler, men den senaste upptäckten får mig att tro att det kommer att bli en del huvudvärk vid byte...

Bodde i en bostadsrätt där den tidigare ägaren anlitat någon som hade renoverat badrummet och gjort det något större.

Föreningen anlitade en behörig elektriker för att dra om elen i lägenheterna. En kabel verkade sitta fast så vi fick göra hål över dörren in till badrummet.

Det skulle visa sig att "hantverkaren" som den tidigare ägaren hade anlitat hade dragit en kabel löst inne i väggen. Dessutom var den skarvad med en sockerbit inne i väggen och runt allt detta så var där glasull.

Magnus E K
T topmount skrev:
[bild]
Nej, vadå? Det syns ju tydligt att hela maskinen står upphöjd så att vattnet från stupröret kommer rinna under. Kan väl möjligen bli lite stänk om det är en riktigt rejäl åskskur.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, vadå? Det syns ju tydligt att hela maskinen står upphöjd så att vattnet från stupröret kommer rinna under. Kan väl möjligen bli lite stänk om det är en riktigt rejäl åskskur.
Jo hade varit så väl, tyvärr är det tätt under behövs inte mycket regn för att vattnet skall skölja över fläkten.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
T topmount skrev:
[bild]
Inte bara elen är skum. Hur smart är det att sätta stuprörssprutet rakt mot exponerat trä som ligger direkt mot takpappen?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
@Troberg vänd på frågan istället!
Hur smart är det att ställa ventilationsaggregatet och träsargen precis framför stuprörsutkastet!

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Å då är frågan, vilken var där först? :thinking::D

Mikael_L
Jag (/vi) har ingen aning om kapslingsklass och montage-krav på denna fläkt. Kåpan kanske sitter där för att undvika fågelskit lika gärna.

Innan jag får veta en IP-klass så är det meningslöst att fundera på det elektriska vs stupröret.
Bart oskyddat trä på ett tak sådär känns ju däremot rätt definitivt inte så OK.
Hela montaget verkar lite skumt, när jag stöter på sådant här, om det är bra gjort, så är det som regel fast monterat i takstolar/svall etc, och sen får takläggarna dra upp och klistra papp mot konstruktionen i enlighet med vad de är experter på.

Men ibland ser jag dock "montage" där man bara lagt ut träreglar på taket, men då brukar det åtminstone vara tryckimpregnerat virke.

Ventilationsfläkt på tak med stuprör vänd mot fläkten och tryckt virke under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo de är tryckt virke och fläkten har kommit dit efter stupröret. Hade ju blivit mycket bättre om man bara vred utkastet 45 grader så vattnet rundar fläkten.

Den där fläkten ser ut som den jag har på min vind. Kommer inte ihåg modell och fabrikat. Får gå upp och titta ikväll och se om jag kan hitta någon kapslingsklass eller likvärdigt, men är tveksam till om den är lämplig att placera utomhus. Kanske det är ok om man monterar regnskydd över som de gjort här men jag tycker ändå det ser ut som en "B-lösning"........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.