Bygger en köksö mitt i köket på 80-85 år gammalt trägolv (gran eller furu). Skulle vilja dra en elsladd från vägg till ön under golvet. Går det? Hur gör man?
Hej
Borde väl fungera om du har en multimaskin och kan köra den mellan brädorna, på bägge sidor av golvplankan. Nu är jag ingen elektriker så det är kanske bäst att höra med någon av experterna på forumet om det är ok att dra ett elrör från ngn vägg ut till en köksö (av en elektriker då jag förutsätter att behörighetskrävande) under en golvbräda.
Med vänlig hälsning
/B
Borde väl fungera om du har en multimaskin och kan köra den mellan brädorna, på bägge sidor av golvplankan. Nu är jag ingen elektriker så det är kanske bäst att höra med någon av experterna på forumet om det är ok att dra ett elrör från ngn vägg ut till en köksö (av en elektriker då jag förutsätter att behörighetskrävande) under en golvbräda.
Med vänlig hälsning
/B
Multimaskin?Bono_R skrev:Hej
Med vänlig hälsning
/B
Ex.vis en sådan här:
https://bolist.se/produkt/multifunk...MI-N6zge-Y4gIVSqWaCh0yGg6sEAQYBSABEgIWVvD_BwE
Googla på multimaskin så får du en massa olika förslag på multimaskin
/B
https://bolist.se/produkt/multifunk...MI-N6zge-Y4gIVSqWaCh0yGg6sEAQYBSABEgIWVvD_BwE
Googla på multimaskin så får du en massa olika förslag på multimaskin
/B
Har ingen sådan, men det kan jag ju skaffa. Men ditt förslag är att sas ”såga ut” plankan. Borde funka även med cirkelsåg. Går det att pilla dit den igen så att den sitter? Man kanske kan regla upp extra precis under den? Sponten är ju adios.Bono_R skrev:
Ja det går med en cirkelsåg också men då får man nog vara väldigt stadig på hand och kanske använda ngn form av skena o ev en sänksåg men dessa har ju "väldigt breda klingor på ca 3 mm. En multimaskinsklinga har kanske en tjocklek på ngn mm i stället så mellanrummet mellan dina golvbrädor "blir då inte så synligt" så vid det inte är klickgolv utan ett "brädgolv" om jag uttrycker mig förståeligt.
/B
Du har inte möjligtvis ngn bild på golvet att visa.
/B
Nej inget klick, det är ett 80-90 år gammalt gran/furugolv med spont. Har en sticksåg. Vad är skillnaden mot multimaskin?Bono_R skrev:Ja det går med en cirkelsåg också men då får man nog vara väldigt stadig på hand och kanske använda ngn form av skena o ev en sänksåg men dessa har ju "väldigt breda klingor på ca 3 mm. En multimaskinsklinga har kanske en tjocklek på ngn mm i stället så mellanrummet mellan dina golvbrädor "blir då inte så synligt" så vid det inte är klickgolv utan ett "brädgolv" om jag uttrycker mig förståeligt.
/B
C Christian_Sthlm skrev:
Bono_R skrev:Ja det går med en cirkelsåg också men då får man nog vara väldigt stadig på hand och kanske använda ngn form av skena o ev en sänksåg men dessa har ju "väldigt breda klingor på ca 3 mm. En multimaskinsklinga har kanske en tjocklek på ngn mm i stället så mellanrummet mellan dina golvbrädor "blir då inte så synligt" så vid det inte är klickgolv utan ett "brädgolv" om jag uttrycker mig förståeligt.
/B
Det borde gå att få upp den enbart med fjädern bortsågad.
En multimaskin blir perfekt att använda här. Jag hade inte ens försökt att köra med en cirkelsåg här. Du riskerar att förstöra golvet. Börja i den "stora springan"och ta bort den sidan först (sponten) och se om du kanske kan lyfta upp brädan snett uppåt, om det inte går att lyfta ur brädan helt ur golvet så kan man kanske köra ytterligare en gång på den nedre kanten på golvbrädan om kan lyfta den en bit och på det sättet "tvinga den upp ur golvet.
Hoppas du förstår vad jag menar.
/B
Hoppas du förstår vad jag menar.
/B
Ingen bra idé att såga bort sponten. Kan du såga med dosfräs under köksön och försöka att trycka ett 16 mm rör till närmsta vägg under det fina golvet?C Christian_Sthlm skrev:
Vad är det ni syftar på med sponten? Noten, fjädern eller båda?