261 341 läst · 441 svar
261k läst
441 svar
Villa Karlsson
Nej, borde jag lagt in det kanske? Är ingen expert på Vent riktigt. Jag har möjlighet att montera ljuddämpare på från och tillluft vid aggregatet.Johannes Carlsson skrev:
Såg att du själv byggt hus med! Bra jobbat! Har ni flyttat in? Hörs det mycket från ventilationen hos dig?
Dagen efter valvgjutning började jag med väggarna på plan 2. Gavelväggarna blir rätt stora och lite tyngre. 4,7t / ST. Det gäller att hålla koll på måtten så väggarna passar. Nu har jag endast garageplattan att gjuta väggar på, så denna gången blir det 3 gjutningar.
Direkt efter gjutning vattnade och täckte in väggarn för att undvika sprickor. Nu var det 25grader varmt ute.
Dagen efter gjutning rev jag formarna och då hjälpte moder jord mig att vattna väggarna.
Sen någon dag senare monterades väggarna.
Valvformen började jag även ta på lediga stunder nu. Man kan gjuta in mätutrustning som mäter hållfastheten på valvet. Då vet man när man kan plocka formen och slipper hyra stämpeln onödigt länge. Det är lite lurigt att plocka valvformen så man får vara försiktig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Direkt efter gjutning vattnade och täckte in väggarn för att undvika sprickor. Nu var det 25grader varmt ute.
Logga in
Skapa konto
Dagen efter gjutning rev jag formarna och då hjälpte moder jord mig att vattna väggarna.
Logga in
Skapa konto
Sen någon dag senare monterades väggarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Valvformen började jag även ta på lediga stunder nu. Man kan gjuta in mätutrustning som mäter hållfastheten på valvet. Då vet man när man kan plocka formen och slipper hyra stämpeln onödigt länge. Det är lite lurigt att plocka valvformen så man får vara försiktig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Vi har flyttat in sedan en månad men jag har inte fått tummen ur och uppdaterat projekttråden ännu.
På normaldrift hörs inget alls, men när köksfläkten är igång ökar FTX:en tilluften och då hör man ett rasslande ljud. Vi har flexljuddämare vid varje don och en 1m dämpare på tilluft och en på frånluft.
Har takmonterad köksfläkt med dämpare också, skönt med tyst köksfläkt..
På normaldrift hörs inget alls, men när köksfläkten är igång ökar FTX:en tilluften och då hör man ett rasslande ljud. Vi har flexljuddämare vid varje don och en 1m dämpare på tilluft och en på frånluft.
Okej! Måste vara en skön känsla när man flyttar in i sitt egna hus!Johannes Carlsson skrev:Vi har flyttat in sedan en månad men jag har inte fått tummen ur och uppdaterat projekttråden ännu.
Takmonterad köksfläkt är något jag har funderat på. Det där fläktljudet vid spisen är något av det värsta jag vet! Något speciellt man bör tänka på när man letar efter en sån fläkt?
Jag blev aldrig riktigt klok på den balkongen. Stoppade du igenom järn i efterhand? Var det en ren ekonomisk fråga när du struntade i riktiga köldbryggor?
Sen ett tips, om du gjuter mer någon gång. Fingerskarvade nät kostar ungefär lika mycket som nät utan. Då slipper du skarva över rutor som bygger i höjd i skarvarna.
Edit: Glömde att säga att det ser ut som ett riktigt kul projekt! Hade vi varit polare så hade jag absolut hängt där och hjälpt till! Gör du allt själv? Gissar att du får hjälp när du monterar väggarna i alla fall?
Sen ett tips, om du gjuter mer någon gång. Fingerskarvade nät kostar ungefär lika mycket som nät utan. Då slipper du skarva över rutor som bygger i höjd i skarvarna.
Edit: Glömde att säga att det ser ut som ett riktigt kul projekt! Hade vi varit polare så hade jag absolut hängt där och hjälpt till! Gör du allt själv? Gissar att du får hjälp när du monterar väggarna i alla fall?
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Är väl mest att kolla så det är kompatibelt, även med signal till FTX systemet så den ökar tilluften.F Fisk3n skrev:
Jag har en Fjäråskupan blender med takfläkt (vilpe?) Och en ljuddämpare i kanalen. Den är väldigt mycket tystare än mina föräldrars carisma med integrerad fläkt. Enda jag inte gillar med min fläkt är reglagen, många onödiga steg och ingen knapp för att stänga av direkt. Klassiska 3 stegs varianten föredrar jag
Till balkongen tänkte jag först använda sånna balkonginfästningar man gjuter in, spänna isolerade och armerade lådor. Dock så lyckades försäljaren som jag skulle köpa dom av inte att få fram dom i tid. Istället får jag sätta 2 stålpelare inne vid fasaden istället. För att hålla balkongen på plats tryckte jag igenom några m20 gängstängen.C C.Lundin skrev:Jag blev aldrig riktigt klok på den balkongen. Stoppade du igenom järn i efterhand? Var det en ren ekonomisk fråga när du struntade i riktiga köldbryggor?
Ja ångrar att jag inte beställde fingerskarvade nät, vet ej riktigt prisskillnaden men den kanske är försumbar?
Jag själv är tjänstledig från jobbet och bygger. Sen har jag hjälp från jobbet med till 50% ungefär. Att montera väggarna själv går alldeles utmärkt, bara man förbereder allting innan och väggarna passar går det kanon. Man får sätta ut höjderna, montera stagen i plattan innan kranen kommer. Jag använder jobbets lastbilskran och han som kör den är oxå behjälplig vid montaget.
Okej, tackar! får kolla på det sen när det börjar närma sig med köket!Johannes Carlsson skrev:Är väl mest att kolla så det är kompatibelt, även med signal till FTX systemet så den ökar tilluften.
Jag har en Fjäråskupan blender med takfläkt (vilpe?) Och en ljuddämpare i kanalen. Den är väldigt mycket tystare än mina föräldrars carisma med integrerad fläkt. Enda jag inte gillar med min fläkt är reglagen, många onödiga steg och ingen knapp för att stänga av direkt. Klassiska 3 stegs varianten föredrar jag
Näst sista vägggjutningen. Nu börjar jag skymta ljuset i betonggjutartunneln. Denna gjutningen är likadan som den förra. Dock gjöt jag en långsidesvägg mindre denna gången pga av tidsbrist. Började forma torsdag morgon och gjöt fredag eftermiddag. Formarna var samma, bara att återvända!
Måndag morgon åkte dom upp!
På sista bilden börjar man även ana hur huset kommer att se ut!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Måndag morgon åkte dom upp!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På sista bilden börjar man även ana hur huset kommer att se ut!
Har kommit lite längre in i projektet, så jag uppdaterar det jag har gjort lite varje kväll tills vi är framme i realtid!R Roosen skrev:
Det går inte åt så jättemycket betong till väggarna egentligen, ca 26m3 till ytterväggarna. Man får ganska mycket väggyta för 1m3 betong!