Tombrittberg
K Keld skrev:
Jag byggde ett tillfälligt skjul med platonmatta som väggar, funkade bra i 3 år.
Vad hände sen

Det revs, då det bara var en tillfällig "arbetsbod", det hade säkert klarat många år till.
Anledningen till det udda valet av väggmaterial, var att jag hade en rulle liggande.
En temporär arbetsbod med svart nät som väggmaterial i en trädgård med skottkärra framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Jag inser nu att det finns billiga plåtförråd att köpa som både är underhållsfria och rymliga.
Problemet är att de flesta inte är byggda för några större snömängder utan 70-80kg/kvm är max och det är inte speciellt mycket. Visst passar man på att skriva att "man måste ansvara för att få bort snön om det kommer stora mängder" men många förråd kan stå rätt avigt till och nog måste det väl gå att konstruera ett som klarar en svensk vinter? Jag ifrågasätter om man öht ska sälja förråd i Sverige som inte är anpassade efter våra snömängder (som har varit rätt omfattande sista åren - i större delen av landet).

Finns det någon som hittat ett förråd som inte är alltför stort, är prisvärt och klarar större snömängder? Kan tänka mig att det rentav finns vanliga förråd med ett förstärkningskit att köpa till?

Här erbjuds ett garage på 18kvm som klarar 210kg/kvm för under 12000,- men då blir det för stort.
https://outl1.se/billigt-plat-garage

Jag söker alltså nåt liknande men mindre, typ 7-10 kvm i prisklassen upp till 10'.

Byggsatser i all ära, men att smälla upp en trästomme som du spikar plåt på och som tål snölasten tar ju nästan ingen tid alls och går nog lika fort, om inte fortare, än att försöka förstå en ofta konstig monteringsanvisning...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
nizzehult
Visst, men då räcker nog inte 10' utan man börjar närma sig 15' och mer. Jag ska räkna på det vid tillfälle men det går mer regelvirke än man tror och sen måste man skaffa en dörr osv.

Ja, kanske då håller det ju i alla fall. 15 lät spontant mycket, men det blir ju alltid dyrare än man tänkt sig.

nizzehult
Kolla här:
Över 10' för bara stommen som byggsats och Bygghemma är ändå kända för att vara relativt billiga. Tillkommer en massa prylar efter detta:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...odstomme-premium-pulpet-15m2/p-829423-829424?

Här säger man att 20' får man kallt räkna med:
https://www.byggahus.se/bygga/vad-kostar-bygga-friggebod

Plåtskjulen ska man kunna bygga ihop på några timmar - om instruktionerna är tydliga. Satte ihop ett växthus som kom som ett plockepinn och det gick ändå rätt smidigt.

Räknade lite snabbt med en storlek på 3,5x2 meter, 2 meter hög, utan bjälklag och stommen i 45x120 kostar materialet runt 6 tkr.

Resterande del av din budget lär räcka till en beg. dörr samt skruv och spik och gjuta några plintar.

nizzehult
Tycker det låter lite och alla googlingar jag gjort hamnar på helt andra siffror. Alla vet sen att det tillkommer småsaker som man aldrig tänkt på och det kan dra iväg... Det är vindskivor, hängrännor, läkt mm.
Ca 50 kvm plåt kostar över 4' och jag tvivlar på att du räknat med nåt tak? Helst ska man väl sen ha rote och tjärpapp under taket för att slippa kondens. Sen tillkommer golvet.
Hipp, happ så var man ändå över 10' och sen tillkommer dörr, plintar, spik etc.

Har nu skrivit en rad till tre olika företag som säljer plåtskjul och frågat vad taket klarar när det gäller snö. Det står för det mesta inget om detta och jag tycker det är snudd på bedrägligt att mörka denna uppgift. skulle rentav kunna sträcka mig så långt att man inte alls fick sälja dem i landet om dom inte klarar detta - vi bor i ett land där det snöar på vintern. Punkt.

Hur slutade det här då ?
Jag sitter precis i liknande funderingar... upp med en regelstomme och använda takplåt som vägg material.
I mitt fall räknar jag med att bygga boden 360*480 cm och den skall användas för förvaring av trädgårdsredskap, släpvagnen, Belosen mm.
Jag har fått ett parti begagnad takplåt så det känns som naturligt att använda den.
I mitt fall funderar jag just nu på om jag skall ha ett plasttak för att släppa in ljus den vägen.

Jag har sedan tidigare ett litet plåtförråd sedan tidigare men konstruktionen är alldeles för vek och framförallt är det för lågt i tak. Ännu lägre blev det efter jag förstärkte reglarna med träreglar :)
Så fick du något svar från leverantörerna eller byggde du ett eget förråd ?

Största nackdelen med ett skjul i plåt (förutom kåkstadskänslan) är nog den överhängande risken för rejält med kondens på insidan av plåten under nätter med stark IR-utstrålning och hög luftfuktighet. I kort, alla vinternätter med klart väder.

• Gilla
Scout
  • Laddar…
Haha, nu kommer det att stå väl dolt från insyn från de flesta så det kommer inte vara med i "finaste uthuset i byn"-tävlingen
Men bra poäng... kräver alltså bra ventilation.

På föräldrahemmet finns uthus med plåttak, dock med träpanel på väggarna och eftersom takfoten inte är igenbyggd blir det naturlig ventilation. Har aldrig upplevt problem med kondens och där har förvarats allt möjligt, både maskiner och annat utan problem

• Gilla
Scout
  • Laddar…
Går ju att lägga plast mellan takstolarna och takplåten som kondensskydd.

//AA

Isåfall är det kondensväv som ska användas.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.