F fäboden skrev:
jag har mobilabonemang med fritt WI-FI för jag reser mycket så jag kommer inte att ansluta mig :)
Är lite det jag skriver att behoven är olika, 80-85% kommer att ha fiber om 2-3 år sedan kommer resterande att hitta alternativa lösningar. Där 99,99% av de som har fiber även har mobil uppkoppling i någon/ra form.
Har idag fiber och några mobila som används regelbundet. Snart två fiber och fortfarande några mobila.
 
A AndersS skrev:
Är lite det jag skriver att behoven är olika, 80-85% kommer att ha fiber om 2-3 år sedan kommer resterande att hitta alternativa lösningar. Där 99,99% av de som har fiber även har mobil uppkoppling i någon/ra form.
Har idag fiber och några mobila som används regelbundet. Snart två fiber och fortfarande några mobila.
2 fiber hem?
Eller ett till permanentbostaden och ett till fritidshuset?
 
Bostad och fritidshus(y)
 
Skulle klara fritidshus på mobilt, men 21.000 och 2 km till närmaste permanenta hus var inget att tveka på. Och sedan enkelt och stabilt för oss och de som lånar huset.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Skulle klara fritidshus på mobilt, men 21.000 och 2 km till närmaste permanenta hus var inget att tveka på. Och sedan enkelt och stabilt för oss och de som lånar huset.
Om pengarna inte är ett problem så är det ju bara att köra på.
Har dock fullt förståelse att man ibland måste prioritera.
 
A Andy78 skrev:
Det är lite lustigt det där, tv4 play hackar ofta på datorn, ungeför som man skulle ha dålig bandbredd, men när man tittar i appen på en 4 år gammal telefon och surfplatta så är det inga problem.
Beror nog mycket på datorn och inte uppkopplingen.
För mig var det nästan garantar avstånd / line of sight. Ska göra ett test och posta snart
 
A Andy78 skrev:
Om pengarna inte är ett problem så är det ju bara att köra på.
Har dock fullt förståelse att man ibland måste prioritera.
Men så är det och det du belyser är att behovet inte alltid styr valet och vad man kanske skulle välja om ekonomin inte påverkade.
 
hsd
F fäboden skrev:
jag har mobilabonemang med fritt WI-FI för jag reser mycket så jag kommer inte att ansluta mig :)
Ingen familj hemma när Du reser kan jag förstå
 
  • Gilla
fäboden
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För mig var det nästan garantar avstånd / line of sight. Ska göra ett test och posta snart
Du bor ju i stan, innergård?
 
A Andy78 skrev:
Du bor ju i stan, innergård?
Innergård? Jag har fönster åt båda hållen både gård och gata.


Här är vid AP

Skärmdump av en nätverkstest med iperf som visar hastighetsresultat på en kommandotolksskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VId fotändan på min säng drygt 10 meter från AP och line of sight
Skärmdump av resultat från nätverkstest på en dator, visar bandbredd och överföringshastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VId huvudändan samma avstånd, inte line of sight
Skärmdump av en iperf-nätverkstestresultat i kommandotolken på en dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
MathiasS MathiasS skrev:
hmm....? Om jag öppnar den statistiken så ser jag bara connection speed och buffer. Är det connection speed som ska anses visa bitrate då?
Ja eller iallafall det är så jag tolkar den. Det kanske inte är helt korrekt men man ser åtminstone exakt vad det tar för bandbredd.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Innergård? Jag har fönster åt båda hållen både gård och gata.


Här är vid AP

[bild]

VId fotändan på min säng drygt 10 meter från AP och line of sight
[bild]

VId huvudändan samma avstånd, inte line of sight
[bild]

Trodde det var mobiltäckning du syftade på.
 
Jag är fascinerad över att detta fortfarande diskuteras. Jag har aldrig tänkt att någon som har råd skulle tveka på att dra in fiber om möjligheten uppenbarade sig. Vi fick fibern indragen väldigt billigt, ca 11 900 kr, men jag skulle inte tveka ens vid dubbla eller tredubbla summan.
Jag hade fiber för första gången i en lägenhet 1997. Sen har det varit ADSL under många år fram till för ca 4 år sedan då vi fick möjligheten att dra in fiber i huset. Och vilken lycka!
Frun var tveksam och tyckte egentligen att ADSLn räckte, men nu i efterhand tycker hon att det var bra att jag stod på mig.
Vi har 250/100. Mina söner LAN-ar ibland och då sitter det upp emot 10 ungar och spelar online mot kanske ytterligare lika många kompisar som sitter hemma. Frun kollar på någon Netflixfilm och jag kan jobba via Remote Desktop samtidigt utan några som helst problem.
Inte ens min farmor som är 95 år gammal tvekade när hon fick erbjudandet. "Det är väl klart att jag skall framtidssäkra huset. Allt annat vore tokigt.", resonerade hon.
Nä, om pengarna finns, så installerar man fiber.
Men det är ju min åsikt.
 
  • Gilla
Raskus och 8 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Trodde det var mobiltäckning du syftade på.
Ah, den är nog ännu sämre :)

Skärmdump av hastighetstest med 46.94 Mbps nedladdning och 7.57 Mbps uppladdning på en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var visst inte 4G plus men ungefär samma då
Skärmbild av ett hastighetstest med resultatet 42.65 Mbps nedladdning och 9.36 Mbps uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd hsd skrev:
Går det i utlandet ?
Ja roaming avgifterna slopades, funkar perfekt så slipper man hotellets sega wi-fi..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.