K Kim Kula skrev:
För att ha sett dina grannar 6-10 ggr sen de flyttade in för två år sen har du gjort ett fint jobb med att döma dem. Om du har problem med ogräs ta upp det med dem rak på sak och i saklig ton.
Under den tiden har de varit gravida och fått ett barn. Ja! Men gräsmattan är det viktigaste i ens liv under en sån livshändelse- sa Ingen.

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Instämmer , och här växer maskrosorna i gräsmattan fast vi har robot klippare.
En del verkar tro att robot klipparen håller efter maskrosor men det har vi inte märkt.

Gillar heller inte maskrosorna här men frågan är hur mkt man orkar bry sej.
Möjligen lite OT för tråden, men inte för forumsdelen. Men hur kan det växa upp en stor maskros? Robotklipparen är ju ute och kör hela dagarna. Den borde ha klippt maskrosen så fort den stack upp över gräsnivån.

M MagHam skrev:
Synd att vi i Sverige har sån djupt rotad tradition att det ska vara glesa låga staket eller liknande mellan tomterna...
Ambitionerna och kunskapen är helt enkelt olika. Önskan till "privacy" likaså.
I England är det väl mer regel än undantag att man har 2 m helt plank mellan trädgårdarna. Varför ska det vara så konstigt i detta landet och kräva bygglov etc?
Men där är det mycket mer tättbefolkat och trädgårdarna ofta mindre. Man behöver skapa sin egen space då.

T
Snacka om I-lands problem.

Erbjud dig gå in och rensa ogräset åt dom om du tycker det förstör ditt liv.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hålla på och klippa och göda och trixa med en gräsmatta är INTE bra för miljön.
Låt den växa och var i garaget istället!

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg? Inte så mycket vi kan göra åt att dina grannar inte klipper gräsmattan? :)
Du kan förstås inte bestämma hur dom ska sköta sin trädgård. Dom har väl uppenbarligen andra prioriteringar i livet än vad du har, dom kanske hellre lägger sin lediga tid på att mecka med bilen än att klippa gräsmattan.

Har du problem med det så får du antingen anlägga en hög häck mot dem så du slipper se eländet alternativt flytta någonstans där du inte har grannar!

Jag hade själv inte tyckt om, om mina grannar inte skötte sin utsida någorlunda. Men det är fördelen att bo i nybyggt område, där är alla pedantiska med sina fina nya hus och trädgårdar. Åtminstone än sålänge.... ;)
Ja, en aroniahäck! De växer snabbt, vackra löv och har sk ”superbär” som smakar strävt.
Det finns flera olika sorter, minns inte vad de höga heter, så se upp.
Bra, börja gräva ditt lilla dike och nästa sommar är du av med problemet

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
galento
D daVinci skrev:
Möjligen lite OT för tråden, men inte för forumsdelen. Men hur kan det växa upp en stor maskros? Robotklipparen är ju ute och kör hela dagarna. Den borde ha klippt maskrosen så fort den stack upp över gräsnivån.
#114.

Ja, här blev det livat värre, flertalet som inte alls förstår vad jag menat med olika uttalanden osv.

Så jag börjar beta av lite:

Stereotyper! Är väldigt ofta användbart för att 3:person ska förstå hur samspel kan fungera i en situation där inte 3:e person varit närvarande för att själv kunna tolka signaler, kroppsspråk, ordbruk och allmän social kompetens hos de inblandade! Det är idag fult att klistra stereotyper på "folk" men väldigt ofta fungerar det! detta försökte jag använda för att ni skulle få en hyffsad bild av min granne, det betyder inte att jag inte respekterar min granne, att jag tycker dem är värda mindre eller liknande vanföreställningar vissa av er lider utav!

Jag kan med lätthet säga att jag och min familj kastas in i WT skåpet av flertalet andra stereotypiska grupper! men det finns olika nivåer.

Jag har försökt att beskriva att jag inte har någon somhelst målsättning att ha något liknande en golfgreen till gräsmatta i min trädgård, den nivån av gräsmatta jag vill ha skulle av de flesta av er (även er som bashar på frenetiskt) kallas patetisk då den är, kommer förbli vara ojämn i färg, höjd, täthet osv. den är gropig och ser för jävlig ut i vissa betraktares ögon!

Jag vill alltså själv kunna hålla en högst normal och normalt skött gräsmatta, inga högre ambitioner än det! Men pga. grannes totala ointresse så går det inte ens att hålla min matta nära en s.k normal skötselnivå, vi pratar här om att min matta kanske är på en 3:a på en 10 gradig skala av perfektion (10=green) jag skulle bara vilja komma upp i kanske 4.5....

Grannens ligger på 1/10 och har så gjort sedan dem flyttade in, jag hade varit nöjd ifall de steppade upp den till 2/10 vilket hade inneburit inte ens normal/standard/whatever skötsel utan bara lite sunt förnuft!

Såklart finns det inget juridiskt att luta sig på, det är ej heller någon målsättning av mig att det ska mynna ut i någon form av sådant rytteri!

Finns ett helt gäng med aspekter jag skulle vilja skriva till här, men jag tror faktiskt inte att flera av er klarar av det, en del klarar av att läsa mellan raderna, gå utanför sin tänkta box och se helheter och perspektiv och kunna läsa av och följa logiska instinkter som ibland kantas av oskrivna beteendemönster, komplexa eller icke!

Ta det lugnt :)

• Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Fadai
Men kontentan av det hela är fortfarande att man kan inte ändra på andra människor, man får acceptera att de är som de är och att de gör vad de vill på sin egen tomt.

• Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
L Lutte skrev:
Och barn är ingen ursäkt till att skita i sin omgivning, jag hinner ta hand om gården trots 2 barn och arbete och renovera huset samtidigt. O jag har fortfarande bara 24h som alla andra.
Men det låter som det helt enkelt är oduglingar.
Tack för det. Så man är odugling när man inte hinner göra allt för att nan har barn.

Du fattar inte att alla barn är olika.

Eller du kanske ger en surfplatta "här barnen varsågod spela" och barnen är så nöjda när dom får spela hur mycket dom vill.

Sedan kan vi även fråga hur gamla är dina barn?
Du kanske inte minns hur det var ha barn som är under skolåldern.

Ni kanske rentav har så fin service i eran kommun att ni får ha barnen i förskola fast ni är lediga. Så är det inte överallt.

• Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Tack för det. Så man är odugling när man inte hinner göra allt för att nan har barn.

Du fattar inte att alla barn är olika.

Eller du kanske ger en surfplatta "här barnen varsågod spela" och barnen är så nöjda när dom får spela hur mycket dom vill.

Sedan kan vi även fråga hur gamla är dina barn?
Du kanske inte minns hur det var ha barn som är under skolåldern.

Ni kanske rentav har så fin service i eran kommun att ni får ha barnen i förskola fast ni är lediga. Så är det inte överallt.
Jag har 4 barn, åldersspann 1-13, Vi 2 vuxna arbetar heltid 100%, ett gäng aktiviteter för både vuxna och barn, bilar, hobbys, umgängen osv.. Dessutom lider jag av en kronisk sjukdom som förhindrar mig att utföra precis allt jag vill.

jag hinner lätt klippa gräset 25 minuter en gång i veckan!

frågor på det?

kisumisu
M Mikolino skrev:
Jag har 4 barn, åldersspann 1-13, Vi 2 vuxna arbetar heltid 100%, ett gäng aktiviteter för både vuxna och barn, bilar, hobbys, umgängen osv.. Dessutom lider jag av en kronisk sjukdom som förhindrar mig att utföra precis allt jag vill.

jag hinner lätt klippa gräset 25 minuter en gång i veckan!

frågor på det?
Som sagt barnen är olika. Har själv 3.
En som går i skolan och 2 som jämt hemma när jag hemma.

Skulle jag lämna dem utan uppsyn så skulle nog inte minstingen leva längre kanske lite grovt säga så. Men om inte annars så skulle nog en bil köra över bor nära en väg och man kan inte lita på staket.

Bor i ett förhållande men jobbar oregelbundet den dag jag ledig kanske det tom regnar. Sen efter det kanske man jobbar 10 dar igen och hemma sent på kvällen. Inte uppskattat dra igång klipparen efter 22 när tom trådstartaren störde sig på efter 19. Vilket jag många gånger startat min klippare.

Men tar gärna emot tips hur jag kan göra!
Ensam hemma med en 5 åring och 2 åring som bråkar med varandra och vill göra sitt.
Ibland är även 8 åringen hemma t ex sommarlov och helger då det inte finns skola.

Ska även tilläggas att en av barnen är rädd för klipparen men det kanske man skulle lösa med att köpa en tystare elklippare.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Som sagt barnen är olika. Har själv 3.
En som går i skolan och 2 som jämt hemma när jag hemma.

Skulle jag lämna dem utan uppsyn så skulle nog inte minstingen leva längre kanske lite grovt säga så. Men om inte annars så skulle nog en bil köra över bor nära en väg och man kan inte lita på staket.

Bor i ett förhållande men jobbar oregelbundet den dag jag ledig kanske det tom regnar. Sen efter det kanske man jobbar 10 dar igen och hemma sent på kvällen. Inte uppskattat dra igång klipparen efter 22 när tom trådstartaren störde sig på efter 19. Vilket jag många gånger startat min klippare.
Javisst är barn olika, här finns det en del diagnoser och försvårande omständigheter med, men fortfarande hinner jag med god marginal klippa mattan 1 gång i veckan!

Ja, jag stör mig på att man som granne klipper gräset kl 19.30 med en tröska till klippare en lördagkväll när det är gott väder och det är tydligt att den andre grannen har en gemytlig sammankomst på trädäcket/trädgården (med lugn och enbart samtalsnivå volymmässigt)
Tycker man jag är dum i huvet för att jag inte tycker det är respektfullt/socialt ok, så vill ni inte veta vad jag tycker om den som tycker just det!

kisumisu
M Mikolino skrev:
Javisst är barn olika, här finns det en del diagnoser och försvårande omständigheter med, men fortfarande hinner jag med god marginal klippa mattan 1 gång i veckan!

Ja, jag stör mig på att man som granne klipper gräset kl 19.30 med en tröska till klippare en lördagkväll när det är gott väder och det är tydligt att den andre grannen har en gemytlig sammankomst på trädäcket/trädgården (med lugn och enbart samtalsnivå volymmässigt)
Tycker man jag är dum i huvet för att jag inte tycker det är respektfullt/socialt ok, så vill ni inte veta vad jag tycker om den som tycker just det!
Men hur gör du?

Har ni båda måndag-fredag dagjobb?

Lämnar du barnen ensamma??

M Mikolino skrev:
---
---
Men du skrev ju i första inlägget att grannen bara klippte sin gräsmatta 2 gånger förra året. Spelar det verkligen så stor roll att de gör det kl. 19.30 vid två lördagskvällar? Även om du har gäster? Eller menar du att de gör det uteslutande för att reta dig?

Sedan säger du att din gräsmatta är ful och bucklig, en möjlig trea på en tiogradig skala. Jag har svårt att se att det är grannens fel. Om du skaffar en robotklippare, kommer den ta hand om det ogräs som sprids från grannen, och din gräsmatta kommer ändå att vara fullt acceptabel. I området där jag bor, har vi den sämsta gräsmattan gällande hur plan den är. Det är gropar och bucklor så det är rena berg-och-dalbanan. Men jag har robotklippare, så den är den bästa klippta, och resultatet är att den faktiskt också ser bäst ut. Att blommande växter som maskrosor och vitklöver har lärt sig att hålla huvudet under knivbladen, är ett plus som insekterna uppskattar.
Låt grannarna leva med sin oklippta gräsmatta och gläd dig åt att det medför att din egen ser så väldigt mycket mer välskött ut!

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.