P pfb skrev:
Har länge saknat en plats att hålla till när jag kapar större material, t.ex. spånskivor. Det har slutat med att jag lagt ut ribb på garagegolvet och krupit omkring där. Efter att ha sett här videon

[media]
fick jag lite inspiration och drog ihop den här;

[bild]

Jag kompletterade ursprungsidén med några extra tvärgående bitar för att ge materialet extra stöd. Vill minnas att jag sett någon liknande konstruktion här i forumet

Stanley-bockarna har ett uttag där jag gjorde plats för de längsgående bitarna
[bild]

Bocken är anpassad för 40 mm virke så fräsen fick jobba lite

[bild]

Redan utan kortbitarna var det riktigt stabilt. Och demonterad tar konstruktionen inte stor plats
[bild]

Sågbockarna kostade 399:- på K-Rauta ([länk]) och virket (2500x95x45) 180:- på Byggmax. "Fett värt" som kidsen skulle sagt.
Jag har kört med den här lösningen i några år nu, riktigt bra. Skönt att komma upp från golvet och ha stabilt och plant ställe att kapa på.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-och-tricks-med-verktyg-maskiner.18703/page-3#post-837749
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Gatunummer 2750 utskurna i grått material på ett bambugolv bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gatunummer till huset, dock inte jag som skurit ut dem, men jag gjorde model och skärfil :)
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Träram till soffbord med halv i halv-fogar och ett nedre stag, på ett arbetsbord med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen fått ihop den tillfälliga benställningen till vårt soffbord som hastigt men inte så lustigt förlorade sina ben för en tid sedan. Gavlarna består som synes av två ramar som för enkelhetens skull har fogats halvt i halvt.

Tillfälligt träbenställning för soffbord med halvt i halvt fogar och längsgående sargstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De här fogarna gjordes på justersågen hos @Daniel_N och blev riktigt tajta och fina. De längsgående sargstyckena fälldes in på hemmaplan med min egen — väsentligt mindre — justersåg men blev faktiskt lika bra de, glädjande nog.

Kom sent ihåg att jag skulle skulle fälla in det nedre längsgående "staget" eller vad det nu kan heta i ramen. Urtagen i ändarna sågades på justersågen men urtaget nertill i ramen fick fräsas. Eftersom min Dewalt 625 inte rymdes i ramen använde jag min lilla Bosch kantfräs istället. Den är iofs förvånansvärt stark men valde att ta det försiktigt med en spårfräs på 9,5 mm och bara två till tre mm djupt åtgången. Naturligtvis gick det åt fanders!

Var trött både i kroppen och huvudet sådär på kvällskvisten men ville ändå få det gjort, så självklart mätte jag fel och urtaget blev en knapp mm vidare än ämnet som skulle fästas där. Så det blev till att såga och slipa till två små fanérbitar i furu som limmades i ramens urtag. Sedan var det bara att limma och knacka ner staget i urtaget och dra dit tvingarna.
Kan tyvärr inte erbjuda bilder på det här kuliga merarbetet jag gav mig.

Hur som helst, benställningen är klar, sånär som på lite avfasning här och där med kantfräsen samt det tråkigaste av allt — målningen.

På det stora hela ett rätt bra övningsprojekt.
//Ronnie
 
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
[bild]

Äntligen fått ihop den tillfälliga benställningen till vårt soffbord som hastigt men inte så lustigt förlorade sina ben för en tid sedan. Gavlarna består som synes av två ramar som för enkelhetens skull har fogats halvt i halvt.

[bild]

De här fogarna gjordes på justersågen hos @Daniel_N och blev riktigt tajta och fina. De längsgående sargstyckena fälldes in på hemmaplan med min egen — väsentligt mindre — justersåg men blev faktiskt lika bra de, glädjande nog.

Kom sent ihåg att jag skulle skulle fälla in det nedre längsgående "staget" eller vad det nu kan heta i ramen. Urtagen i ändarna sågades på justersågen men urtaget nertill i ramen fick fräsas. Eftersom min Dewalt 625 inte rymdes i ramen använde jag min lilla Bosch kantfräs istället. Den är iofs förvånansvärt stark men valde att ta det försiktigt med en spårfräs på 9,5 mm och bara två till tre mm djupt åtgången. Naturligtvis gick det åt fanders!

Var trött både i kroppen och huvudet sådär på kvällskvisten men ville ändå få det gjort, så självklart mätte jag fel och urtaget blev en knapp mm vidare än ämnet som skulle fästas där. Så det blev till att såga och slipa till två små fanérbitar i furu som limmades i ramens urtag. Sedan var det bara att limma och knacka ner staget i urtaget och dra dit tvingarna.
Kan tyvärr inte erbjuda bilder på det här kuliga merarbetet jag gav mig.

Hur som helst, benställningen är klar, sånär som på lite avfasning här och där med kantfräsen samt det tråkigaste av allt — målningen.

På det stora hela ett rätt bra övningsprojekt.
//Ronnie
Snyggt jobbat Ronnie! Men jag är lite fundersam kring varför bara en ena biten fick kärnsidan ut? Såg taskig ut på den sidan?

Nästa gång får du köra tappmaskinen istället!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har tillverkat ett gäng konsoler som skall bära upp lite hyllplan i nya snickarboden!

Hopfogade med fingerskarvar samt trianglar av björkplywood som är nedfrästa i spår. Något överambitöst kanske, men jag såg det som utbildning. Materialet är en 220x45 regel som har legat inomhus hela vintern. Lärdom man kan dra av detta är att limningen blir väldigt svår och stressig med allt detta på en gång. Blir rejält tight när limmet kommer på.
Hemmagjorda träkonsoler med fingerskarvar ligger på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantillverkad träkonsol med fingerskarvar och inlagda triangulara björkplywooddetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en träkonsol med fingerskarvar och förstärkning av björkplywood, bredvid andra snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantillverkade träkonsoler med fingerskarvar och inlägg av björkplywood, placerade på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyllkonsoler med fingerskarvar och trianglar av björkplywood, detalj i snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 14 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Snyggt jobbat Ronnie! Men jag är lite fundersam kring varför bara en ena biten fick kärnsidan ut? Såg taskig ut på den sidan?

Nästa gång får du köra tappmaskinen istället!
Tack!

Enkla och tråkiga svaret som visar på min oerfarenhet är nog att jag var mest inställd på att göra och inte att tänka.

Utgångspunkten var att göra en tillfällig benställning och därmed tror jag att sådant vi pratat om och jag sett hos dig omedvetet ställdes åt sidan och inte var viktigt för mig i processen. Jag bemödade mig om att öva precision och få fogarna snygga och vinklarna räta osv och la helt enkelt allt annat åt sidan.

Resultatet blev en slafsig kombination av noggranhet och slarv. Sådant som en yrkesman gör "för att det så man alltid gör" missade jag för att jag inte hade fokus på helheten, på alla moment. Bara vissa detaljer.

Som vanligt är det väldigt intressant att få tänka igenom vad jag gjort och varför och hur det blev som det blev. Jag gillar att bli ifrågasatt för det är så oerhört lärorikt. Det är ofta som autopiloten är inkopplad när det i efterhand visar sig att det hade varit bättre om den varit i offläge. Stort tack för "dagens lektion"! ;)

Ser fram emot att få köra tappmaskinen!!!
//Ronnie
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Började igår med att spikdra några lastpallar som jag sparat några år..
Idag spikade jag ihop den här. Återvunnet, återfunnet.
Återvunnen konstruktion av spikade lastpallar i en trädgård framför en husfasad och en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stomspikarn från Biltema kom till användning återigen.
 
  • Gilla
P-G H och 7 till
  • Laddar…
Har du någon konflikt med snöplogsföraren?

Olycka där en snöplog är vält vid sidan av en snötäckt väg med två personer framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 12 till
  • Laddar…
Cheesen
PNO PNO skrev:
Har du någon konflikt med snöplogsföraren?

[bild]
Bara grannen som har det... Hos oss är dom jätteförsiktiga sen jag polisanmälde kusken för smitningsolycka.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Bara grannen som har det... Hos oss är dom jätteförsiktiga sen jag polisanmälde kusken för smitningsolycka.
Jag tror PNO tänkte på filmen midvinterduell, jag gjorde det iaf :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Japp, rejäla mjölkpallar får mig alltid att tänka på Lars Molin och filmen Midvinterduell.

Helt kort så handlar den om en bonde som har problem med att en tjänsteman på vägverket inte tycker att hans mjölkpall är rätt placerad. Vägverket river hans mjölkpall och han återuppbygger den, gång på gång. Till slut trappas konflikten upp tills bonden gjuter fast pallen med betong och plogbilen åker av vägen istället.

Vad Molin ville ha sagt var väl i stort sett hur en enstaka tjänsteman kan orsaka en massa problem för en enskild person med myndigheten i ryggen, även om ärendet i sig inte sanktioneras av myndigheten. Sevärt för de som har motsvarande problem även idag.
 
  • Gilla
  • Älska
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Har sett filmen ett par gånger:) Nu bygger jag ju mjälkpall av andra anledningar.
1. Behövde ett fundament till brevlådan som inte är tokfult utan följer stilen på vårt hus (Frun tycker att vi ska göra en skylt och namnge huset till torpet)
2. Behövde nånstans att ha dom där fula soptunnorna
3. Har gått omkring i krokarna i byn och det finns inte så många mjölkpallar så det blir en detalj som sticker ut.
4. Eftersom det funnits en gård på platsen för vårt hus som rivits för ca 50 år sedan så försöker vi återskapa våran dröm om ett lantligt torp. I kvarteren runtomkring finns det fyra gamla gårdar och resten nyare än 90-tal. Tanken är att man ska få illusionen att vårt hus har stått här och sedan har nybyggena blommat upp runtomkring på åkermarken.
 
Gjort en såg-jigg till en komplicerad listning.
Hemmagjord såg-jigg av trä för komplicerade snitt vid listning, med flera utskurna spår och uppmätta markeringar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trälistning i en rombformad konstruktion med flera sågade vinklar monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är värt att lägga ner jobb på jigg när många skall göras. Varje pinne i inner-romben skall sågas 6 gånger ytterkantens pinnar 2.

40 st kap för en färdig dekor. 77 st att göra blir 3080 sågningar i 7 olika vinklar. Höger och vänster utförande ;).

Mvh Findus
 
  • Gilla
Naturliv och 21 till
  • Laddar…
Slipat knivar och rengjort klippdäcket.
En åkgräsklippare av märket Husqvarna upphöjd på ett rött stöd hjulställning i ett lantligt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 2 till
  • Laddar…
Inte bra att vara stressad när man ska köra med släp, då kan man glömma att koppla i sladden till ljuset. Tur att bara adaptern gick åt helvete Skadad adapter för släpvagnskontakt hållen i hand inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.