Har en 2 år gammal tujahäck som var grön och fin år 1. Sedan fick den en massa små kottar som slog ut och verkade dra all kraft ur de gröna fina barren....

I år trodde jag den skulle ta sig och kottresterna trilla bort men det verkar gå segt. Den växer lite fortfarande men jag vet inte om jag skall vattna massor eller vad göra för att den skall bli grön och fin igen....

Tilläggas kan att en del av häcken som står lite mer skuggigt inte fick lika mycket kottar och därför är betydligt fräschare.....

Tacksam för tujaråd!

Vi har en minst 20 meter thuja smaragd häck. Den har aldrig gjort så. "Kottar" får den men den har aldrig liksom tappat färgen. Står den väldigt torrt? isåfall vattna för den är ju inte så gammal häcken och står den grunt dvs inte i djup jord så är vattnig de första åren nödvändigt!
Jag vet inte.. men jag skulle bara vänta och se... den kommer med allra största säkerhet att bli grön å fin igen... :)

Hemmakatten
Du kanske skulle höra med en trädgårdsmästare/plantskola.
Läste för några år sedan om granar som tydligen mår dåligt i delar av Sverige. De fick en onaturligt stor kottbildning vilket var ett symptom på den sjukdom de fått. Kanske är det likadant med din tjuha?

Ja märkligt är det, grannens häck som står bredvid är grön och fin och växer så det knakar. Planterades 1 år innan år, dubbelt såg hög nu.

Jag skall vattna ordentligt så jag hoppas det tar sig...annars blir det att ta bort den och göra om!

Hemmakatten
OM det är en sjukdom din thuja har fått och den ev. är smittsam så riskerar du hela häcken. Kan du inte bryta av en kvist och ta med o visa för någon kunnig?

Så här ser eländet ut....

tuja1.jpg

tuja2.jpg

Häcken skjuter uppåt med lite grönt men den ser för eländig ut....

Den där häcken kommer aldrig att bli snygg om du inte håller in den i sidorna  :-/ och då försvinner kottarna med automatik. Häcken är ung - då blir det snyggast att skära häckens sidotoppar med kniv. Jag använde morfars gamla (ganska långa) brödkniv  ;) - väl slipad - de första åren. Gå längs häcken och skär med hastiga men mjuka rörelser nerifrån och upp. Iom att du skär av sidotopparna gynnas tillväxten och häcken blir tät & fin. Låt den inte bli alltför bred - det är endast ytskiktet som blir grönt så ju bredaren den blir - ju risigare är inanmätet.

Som den ser ut idag skulle jag ta de rangligaste smågrenarna med sekatör innan jag går på med 'brödkniven'. När häcken når önskad höjd och blir lite äldre är det lättare att använda elsax och hålla ytskiktet jämnt och fint. Här i södra delen av landet har jag kört första klippningen runt 20 maj och så har jag putsat sidorna i början/mitten av augusti. Då har den blivit en relativt smal, fullständigt ogenomtränglig underbart grön vägg.

Var inte rädd för att den kommer att se trist ut den första veckan efter behandlingen. Den hämtar sig snabbt nu i maj/början av juni. Däremot är detta inte en häck som någonsin blir snygg om du inte vårdar den regelbundet ... ;)

Jag la in en bild från min egen thujahäck under "Ligusterråd" nu i maj - den häcken är ca 25 år gammal och du ser den i bakgrunden på ena bilden. Lite för hög (och då bilden togs inte augustiklippt) men grannen ville ha den så hög och vi hjälptes åt med skötseln även om häcken stod i min trädgård.

Rejäl vattning befrämjar tillväxten och fräschheten nu när den är ung. Lägg en droppande slang längs häcken och flytta slangen varje halvtimme; upprepa detta med ett par veckors mellanrum hela sommaren. Tilllför kompost eller god jord på fossingarna och håll undan från ogräs.

Jag skulle i detta skede inte oroa mig för kottarna. Smaragden ger färre kottar - men den thujan är också betydligt dyrare.

• Gilla
M Lewis
  • Laddar…
Yonna!
Du upphör aldrig att förvåna med din massiva kunskap om bland annat trädgård! Du måste få ett eget trädgårdsprogram i TV! Då ska jag koppla in antennen igen…:)

mvh plexi

Kan bara instämma i Pleximasters analys!

Tack för råden! Åker på lunchen och köper slang och sen skall det trimmas....det får bära eller brista!

Calle Anka: Vår Thujahäck såg PRECIS ut som din för ett par år sedan. Vi klippte ner den (ganska rejält), vattnade ofta och den repade sig och blev snabbt tjusig igen. Så jag kan inte göra annat än att hålla med yonna.

• Gilla
Thimeria
  • Laddar…
Skönt....då finns det hopp!
Har handlat Hozelockprylar med sprinklerslang för 400 spänn nu så nu jädrar skall den ta sig....typiskt när man skulle testa prylarna så kom vädergudarna med ett skyfall utan dess like....nåväl vatten blev det i alla fall!

Tack för alla goda råd och stöd i kampen mot en bättre tujavärld ;D!

Hemmakatten
pleximaster skrev:
Yonna!
Du upphör aldrig att förvåna med din massiva kunskap om bland annat trädgård! Du måste få ett eget trädgårdsprogram i TV! Då ska jag koppla in antennen igen…:)
Massiv och massiv, hhmmm. :p Ni skulle se den oerhört sällsynta pelargon (fick av Sophia) jag råkade glömma hos Yonna! Ja, jag har då inte sett den sen dess.:-/ Yonna hävdar fortfarande att den har en anstrykning av grönt längst nere vid stammen...... :-/ :-X 8)

Vilken tur att vi inte har en häck med pelargoner då ;)!

Tack Calle Anka du har räddat "min häck" ;D

Läste ditt inlägg har inte varit säker på hur min häck ska skötas, men tack vare dig och Yonna har jag gått lös på den och tuktat ordenligt....................

Nu får vi hoppas att den växer sig grön och frodig

TUSEN TACK!

LIIISA

Det var så lite så.... ;D Det är Yonnas förtjänst....

Jag har kört med häcksaxen i kväll och det blev mycket bättre....sen har jag lagt ut slang som skall genomblöta jorden ordentligt i natt! Skall upprepa den processen ett antal gånger framöver!

Hade du alltså samma problem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.