95 133 läst · 74 svar
95k läst
74 svar
Jordkällare/vinkällare
Med tanke på att samma bilder publicerades för över ett år sedan så finns det nog verksamhet i lokalen....
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Blir lätt årets tråd här på BH!
Eller nästa års?
Har det hänt nåt sen dom här bilderna? https://www.byggahus.se/forum/threads/fristaende-vin-kaellare-under-mark.241352/page-3#post-2909452
Har det hänt nåt sen dom här bilderna? https://www.byggahus.se/forum/threads/fristaende-vin-kaellare-under-mark.241352/page-3#post-2909452
Det stämmer det är en trumma till dränering.C camaro1969 skrev:
Som tur är så är det endast sand hela vägen så förmodligen så kommer den inte användas
A Andreas34 skrev:Hej
Tänkte bara visa hur jag har gjort min vinkällare, om någon har synpunkter till förbättring eller idéer, så kommentera
Gärna.
har kommit fram till är att inte använda platonmatta på taket.
Då det blir för tätt. du vill uppnå en 70%
luftfuktighet som ska kunna vandra in genom golv/vägg. Har endast 100mm stenull markisolering samt markduk
Samt isodränskiva på vägg samt markduk.
Det blir en uppvärmd (Man Cave) och poolhus ovanpå, pool jämter den, samt 2st vinkällare.med ingång från källaren.
Till taket så tog jag Betongrör till brunnar som jag delade på mitten, 100mm markisolering samt duk.
Och inne i så blir det tegel på sandgolv samt teglat tak och puts på väggarna, för att få ett så stabilt klimat som möjligt.
Har 35m markrör 4m under mark för inlopp till ventillation. så att luften kyls på sommaren samt värms på vintern. har 3st ingångar på vent,1 på tunneln till vinkällarn (för-kylning) då angränsat rum är uppvärm. och ett i vardera källare.samt ut-luft i taken.
Har även lett in den kylda från-luften till min jordkällare.
Har en bra länk till vad man ska tänka på när man bygger jordkällare.
www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
Skickar med lite bilder på mitt bygge.
Skriv gärna kommentarer och idéer.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [media][bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Mvh Andreas
H Hank_Ö skrev:
Redigerat:
A Andreas34 skrev:Hej
Tänkte bara visa hur jag har gjort min vinkällare, om någon har synpunkter till förbättring eller idéer, så kommentera
Gärna.
har kommit fram till är att inte använda platonmatta på taket.
Då det blir för tätt. du vill uppnå en 70%
luftfuktighet som ska kunna vandra in genom golv/vägg. Har endast 100mm stenull markisolering samt markduk
Samt isodränskiva på vägg samt markduk.
Det blir en uppvärmd (Man Cave) och poolhus ovanpå, pool jämter den, samt 2st vinkällare.med ingång från källaren.
Till taket så tog jag Betongrör till brunnar som jag delade på mitten, 100mm markisolering samt duk.
Och inne i så blir det tegel på sandgolv samt teglat tak och puts på väggarna, för att få ett så stabilt klimat som möjligt.
Har 35m markrör 4m under mark för inlopp till ventillation. så att luften kyls på sommaren samt värms på vintern. har 3st ingångar på vent,1 på tunneln till vinkällarn (för-kylning) då angränsat rum är uppvärm. och ett i vardera källare.samt ut-luft i taken.
Har även lett in den kylda från-luften till min jordkällare.
Har en bra länk till vad man ska tänka på när man bygger jordkällare.
www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
Skickar med lite bilder på mitt bygge.
Skriv gärna kommentarer och idéer.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Mvh Andreas