F Freddy_kruger skrev:
Det är du som arbetsgivare som är ansvarig! Oavsett vad dina anställda gör...
Du har ju grävt din egen grav genom att inte åtgärda felen, utan istället försöka svartmåla kunden. Men när man läser dina inlägg så förstår man att du inte har kompetensen att åtgärda felen, du förstår inte ens vad som är fel... Nu gräver du graven ännu djupare...

Fuskbyggare eller inte... Men nån bra byggare som man skulle rekommendera är du inte!
För då blir det inte så mycket fel...
Hur vet du hur kunden/beställaren har uppträtt? programmet kommer ju aldrig att vara objektiva, detta är tv vi pratar om och då är det som i regel vinklat från ett håll.
 
  • Gilla
Adnanhodhod
  • Laddar…
P Plankhus. skrev:
Hur vet du hur kunden/beställaren har uppträtt? programmet kommer ju aldrig att vara objektiva, detta är tv vi pratar om och då är det som i regel vinklat från ett håll.
Såklart är det vinklat, det är ju uppenbart.
Man drar även till med en liten snyfthistoria för att det ska bli bra tv...
Men att det skulle vara ett helt korrekt och smärtfritt bygge har jag svårt att tro.
Bättre att erkänna sina misstag och åtgärda dem istället för att slå ifrån sig och skylla på kunden. Klart kunden är upprörd, annars hade de inte sökt till programmet...
 
  • Gilla
Adnanhodhod
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Vad är det för ett jäkla påstående? Det finns väldigt många byggare och hantverkare med både etik och moral men som vanligt är det rötäggen som märks o hörs mest.
I vilken branch är du? Finns det någon branch med bara helylle folk som sköter allting exemplariskt?
Tag ett exempel i mängden: I Lomma och Malmö helrenoveras fasader som är 2-5 år gamla, men som är fuktskadade. Byggda av stora välkända byggföretag. Där handlar det inte om brist på kunskap utan brist på ansvar, etik och moral!

Eller det stora sydsvenska bolaget som till en ägare av ett av dem nybyggt hus med uterum envist hävdade att skälet till att golvet i uterummet alltid var fuktigt skulle bero på ”byggfukt” när det i själva verket var ett felaktigt utfört avlopp. Avlopp är ingen raketforskning. Att bara skulle ifrån sig när det är ett direkt fel är e exempel på dålig moral och brist på ansvar

Eller byggaren som tyckte att kunden ”var en gnällig jävel” när kan klagade på vatten på golvet tvättstugan, när det berodde på att brunnen var helt täppt av golvspackel

Eller det stora ventilationsföretaget som vägrade acceptera att något var fel trots att hyresgästerna i det nya huset klagade på ”avgaslukt” i lägenheterna. Orsaken var att frånluften i garaget felaktigt kopplats till tilluften i lägenheterna. Krävdes juridisk tvist för att få dem acceptera

Alla exemplen ovan är där det rör sig om sk ”välrenommerade” företag inga fixare som slirar runt

Jag vidhåller att branschen har problem med ansvar etik och moral. Vill du ha fler exempel?
 
  • Gilla
Adnanhodhod
  • Laddar…
Staffans2000
Här kommer ett till.
I Ytterby utanför kungälv har det byggts en rad hyreshus. Även där rasar fasaden ner i stora mängder. Och i en av lägenheterna har de reparerat byggfusk sex gånger.
 
  • Gilla
Adnanhodhod
  • Laddar…
Jag väntar fortfarande på diverse svar. T.ex. hur man kan bygga två väggar 50mm snett och anse att det inte är byggfusk.
Är det bara jag som tycker att fixet bakom kakelplattan ser lite sådär ut?
Ingen förklaring till hur någon kan sätta skruvar rakt genom en täckbricka. Icke rostfria skruvar dessutom i en kromad platta.
Det måste ju vara någon som inte bryr sig om varken kund eller material som gjort det, vad anställer du för folk egentligen?

Ingenstans nämner du vilken företagsmäklare du använt heller (som tydligen sålde företaget till "ovetande" målvakter) trots att jag efterfrågat det ett flertal gånger.

Dessutom måste du ju ha sett hur fördelningsskåpet såg ut medans det monterades och då borde du rimligen ha satt stopp för det om du var seriös. Det är ju inte bara själva "skåpet" som ser för jävlig ut utan det är ju missbrukat kopplingar och 90gradersvinklar nått fruktansvärt. Kort sagt det värsta jag sett och då jobbar jag ändå på en gymnasieskola där vi utbildar totala nybörjare till att bli rörmokare.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
BigR
Adde är kränkt. Det blir inga vettiga svar från honom. Det är ju bara att läsa trådens många intetsägande inlägg, kvantitet uppväger alltså kvalitet.
 
A
D dennis_f skrev:
Jag väntar fortfarande på diverse svar. T.ex. hur man kan bygga två väggar 50mm snett och anse att det inte är byggfusk.
Är det bara jag som tycker att fixet bakom kakelplattan ser lite sådär ut?
Ingen förklaring till hur någon kan sätta skruvar rakt genom en täckbricka. Icke rostfria skruvar dessutom i en kromad platta.
Det måste ju vara någon som inte bryr sig om varken kund eller material som gjort det, vad anställer du för folk egentligen?

Ingenstans nämner du vilken företagsmäklare du använt heller (som tydligen sålde företaget till "ovetande" målvakter) trots att jag efterfrågat det ett flertal gånger.

Dessutom måste du ju ha sett hur fördelningsskåpet såg ut medans det monterades och då borde du rimligen ha satt stopp för det om du var seriös. Det är ju inte bara själva "skåpet" som ser för jävlig ut utan det är ju missbrukat kopplingar och 90gradersvinklar nått fruktansvärt. Kort sagt det värsta jag sett och då jobbar jag ändå på en gymnasieskola där vi utbildar totala nybörjare till att bli rörmokare.
Hej Dennis
Jag känner att jag har pratat färdig efter att svara på nästan 400 frågor.Nästa vecka kommer jag med en del frågor som jag önska att specialt du svara på eftersom du är lärare inom bygg.jag känner inte att försäljning av företaget är vårt ämne. Jag vill veta nu om fuskbyggarnas program har ljuget eller inte? Det vill jag har svar på efter mitt nästs inlägg nästa vecka
Jag erkänner att jag och mina Gubbar har gjort fel som vi va bredda att avhjälpa men vi har inte fuskat. Jag tror du kan en del om arbetsmiljö . Om miljön på arbets plats är rent utsägt som ett helvete vill du åka dit? Ursäkta mitt svensk språket.godnatt / Adde
 
A
BigR BigR skrev:
Adde är kränkt. Det blir inga vettiga svar från honom. Det är ju bara att läsa trådens många intetsägande inlägg, kvantitet uppväger alltså kvalitet.
Arligt talat jag känner inte mig kränkt mer an jag tycker synd om folk som är så lätt lurad av en program som ljug hela vägen.
Med min nästa inlägg läs och svara på. Godnatt
 
BigR
A Adnanhodhod skrev:
Arligt talat jag känner inte mig kränkt mer an jag tycker synd om folk som är så lätt lurad av en program som ljug hela vägen.
Med min nästa inlägg läs och svara på. Godnatt
Så nästa vecka kommer du med frågor till Byggahusforum? Spännande :rofl:.
 
  • Haha
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Den där "fördelarlådan" kan väl ändå ingen som kan skilja en tumstock från en påsklilja tycka ser OK ut? Det är ju uppenbart fusk.

Tätskiktet fattade jag inte riktigt vad de menade med. "Duk som skall rollas på", vad är det? Men som sagt, det måste väl ha funntis en punkt i kontrollplanen för det? Vad säger KA?
Du sätter upp en duk som du sedan rollar med primer om jag inte minns helt fel.
 
Snailman
D dennis_f skrev:
Ingen förklaring till hur någon kan sätta skruvar rakt genom en täckbricka. Icke rostfria skruvar dessutom i en kromad platta.
Det måste ju vara någon som inte bryr sig om varken kund eller material som gjort det, vad anställer du för folk egentligen?
Jag har exakt sådana handdukstorkar som i programmet, och jag lyckades inte klura ut hur det skulle monteras, trots bruksanvisningen, så jag ringde tillverkaren och fick klart för mig att man skulle flytta på täckbrickan. (Jag trodde alltså att man måste ha ändrat konstruktionen efter att bruksanvisningen gjorts)

Anledningen till att jag inte löste det på egen hand var att täckbrickan satt väldigt hårt fast.
 
Redigerat:
BigR BigR skrev:
Adde är kränkt. Det blir inga vettiga svar från honom. Det är ju bara att läsa trådens många intetsägande inlägg, kvantitet uppväger alltså kvalitet.
Ja nyckeln till att diskussionen inte kommer någonvart är nog just att Adde vill skilja mellan medvetet fusk och slarv/fel/okunskap och blir stött av att bli kallad fuskare när det "bara" handlar om enstaka fel och/eller slarv.

Det han helt missar är dock att det för kunden är helt ointressant huruvida det är medvetet fusk eller omedvetet slarv som gör att huset inte uppfyller kraven, skadan och riskerna finns där oavsett byggarens intentioner.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Nu har han ju dessutom med några väldigt konstiga argument ansett sig ha rätt att låta bli att åtgärda felen.

Sedan visar han ju nyare bilder på hur det tydligen ser ut där han bygger åt sig själv, där ser det ut att kanske vara korrekt, man ser ytterrör som inte är kapade innanför väggen. Så uppenbarligen vet han hur det skall göras, ändå är det inte gjort så i huset programmet handlar om. Så han verkar veta hur det skall vara, men gör ändå grovt fel. Solklart fusk.

Fördelarskåpet är ju så skrattretande dåligt att man kan inte prata om några enstaka misstag. I grunden är det troligen någon miss i planeringen, sedan, istället för att göra om, och rätt. Så har någon försökt fixa till det med någon konstig lösning, som blivit mer fel, som någon fixat till, och så blev det mer fel och en ny fix....

Och så står man där med en ingjuten fördelare, bristfälligt tätskikt, lösa skramlande komponenter osv.
 
..... fortfarande ganska nyfiken om vattenutkastaren lutar åt fel håll som det ser ut på bilden.... men lugn han ska ju leta åt besiktningsprotokollet som han lovar i inlägg 376 å div andra bevis å visa oss tvivlare... jag väntar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.