VidarH VidarH skrev:
Jag har en dremel sedan länge och jag har gjort en hel del med den. Jag har även en bosch numera. Så jag känner att det beror vad jag ska göra helt enkelt. Ska jag sitta vid bänken och arbeta drar jag fram dremeln och eventuellt sätter jag på flexslangen. Står jag och arbetar runt något så åker boschen fram. Nu senast så hade jag nylonborsten på boschen och tog bort skit från robotgräsklipparen. Innan dess så hade jag kapskipa och testade att dekorera ryggen på en kniv för skojs skull. Däremot så har jag alltid kört med snabbchuck på dremeln då jag byter mellan verktyg och borr på den men jag har svårt att se mig använda boschen med annat än verktyg och jag har fått för mig att den blir absurt lång då?
Men jag gillar dremels SpeedClic system med kapskivor, polertrissor, sliprullar och lite annat nästan lika mycket som snabbchucken. :)
Håller med, tror att det blir nätmaskinen i garaget och batteriboschen i båten och stugan...
 
Förutom den tunga Solbergan som annonserats tidigare i tråden anlände även en Danspor bandslip. Även den rätt tung. Framtiden får utvisa om det är något pulver i den.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
En ny aluminium rätskiva på 900 mm på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen kommit till skott och skaffat en rätskiva. Ville egentligen ha en i stål men behövde den snabbt så det blev en i alu, 900 mm från hyvlar.se istället.

//Ronnie
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 2 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Förutom den tunga Solbergan som annonserats tidigare i tråden anlände även en Danspor bandslip. Även den rätt tung. Framtiden får utvisa om det är något pulver i den.
75*2000 med 3-4 kW motor? Köp hem några 36-gritband så gör du mycket pulver.
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
75*2000 med 3-4 kW motor? Köp hem några 36-gritband så gör du mycket pulver.
Jag har inte studerat den mer än vikten relativt ingående. Och hur otymplig
nanowire nanowire skrev:
75*2000 med 3-4 kW motor? Köp hem några 36-gritband så gör du mycket pulver.
3kW motor var det. Banden förefaller runt dimensionen du angivit. Såg förresten att gummihjulet på nosen verkar långt ifrån billigt...bara att hoppas detta duger.
 
F Fluxor skrev:
Jag har inte studerat den mer än vikten relativt ingående. Och hur otymplig

3kW motor var det. Banden förefaller runt dimensionen du angivit. Såg förresten att gummihjulet på nosen verkar långt ifrån billigt...bara att hoppas detta duger.
Kontakthjulet behöver inte vara perfekt, banden är ganska styva.
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Loppis på Manhattan. Bailey nr 4, typ 11 (1910-1918). Mycket bra skick, inga sprickor eller flisor, till och med spånklaffen var i gott skick. $20 var den värd.
 
  • Äldre Bailey nr 4 hyvel från tidigt 1900-tal på en ljus bakgrund, välbevarad utan sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
siggebo och 3 till
  • Laddar…
Köpt ny borrchuck, spännande att se om "Evermore" håller vad den lovar trots sitt namn, den gamla röhm-chuck som följde med borrmaskinen hade redan gjort sitt. Ny borrchuck "Evermore" bredvid en äldre röhm-chuck på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D -druvan skrev:
Har länge läst och njutit av kunskap, inspiration och intriger här på byggahus och ger mig nu själv ut i detta forum.

Jag har äntligen kompletterat min lilla bod med en borrmaskin, begagnad sådan. Den är från -91 men dessvärre fick jag inte med någon manual. Någon som möjligen sitter på en dylik eller har möjlighet att komma åt en manual för en Arboga A3008M (med matning). (machinery scandianvia vill ha 750kr vilket känns ohemult)
Om inte skulle jag även vara intresserad av tips eller annan manual som behandlar själva matningsfunktionen.

/Andreas

[bild]
Vad är det för mustig kap&gersåg man skymtar i bakgrunden?
 
richardtenggren
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Vad är det för mustig kap&gersåg man skymtar i bakgrunden?
Festool KS 60?
 
Cheesen
johan.d.hallin johan.d.hallin skrev:
Jag har funderat på cirkelsågen mest för att kapa ner större skivor lite snabbt innan jag tar den exakta storleken i bordssågen. Men om du tror den är långsam så kanske sticksågen är snabbare och bättre vid de tillfällena...
Den cirkelsågen köpte jag på impuls för snart fyra år sen.. Tog ett år innan jag kom ihåg att testa den. Nu irriteras jag bara över att den inte funkar med alla projekt, den är inte så stark men man kan såga med väldigt hög precision för att vara en cirkelsåg. Formligen älskar denna lilla tingest. Sticksåg kommer jag för övrigt inte ihåg när jag använde senast.
Till långa klyv i skivor använder jag dock min 18v cirkel. Den har mera umpfh och batteriet håller till mer än en remsa.

Som bonus kan jag nämna att just det faktum att sågen är lite orkeslös är positivt i den mening att man inte kapar av sig benet när man gör något dumt som att kapa panelbrädor mellan bockarna som dom ligger på. Orken tröt när klingan nöp fast, inga kast eller så. Med en stor såg hade det vart mindre kul.
 
Redigerat:
richardtenggren richardtenggren skrev:
Festool KS 60?
Det stämmer. Hököga
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Festool KS 60?
Ja jag grunnade precis på det...
 
richardtenggren
D -druvan skrev:
Det stämmer. Hököga
Såg likheterna med min KS 120, men även olikheterna :)
 
En långhalsslip. En sån behöver jag i mitt liv. Framtiden får utvisa vad som levereras, den var mystiskt billig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.