Wow...kul med mycket bilder och projekt!
Missat den här tråden helt och hållet.

Körbarakör! (kbk) (y):cool:
 
Rickard.
Riktigt trevlig läsning det här med bra variation. Så här ett tag efter känner du dig nöjd med golvet i garaget funktionsmässigt?

Helt rätt tänk att återanvända takpannorna, jag hade använd underlagsduk för ofalsade pannor (ex haloten steel) för då kan du återanvända pannor som har lite tveksam kvalité och täthet och ändå få ett bra tak samtidigt som du förhoppningsvis inte behöver blanda in så mycket pannor som estetisk inte hör hemma där.
 
Jag saknar helt klart en golvbrunn i garaget! Borde gjort mig omaket att fixa det när man ändå höll på.

Jag kan även konstatera att det inte håller för dubbdäck. Man ser tendenser till förslitning där bilen kör in och ut. Men Golvet var ju så förskräckligt dåligt tidigare så jag tycker det nya är helt underbart när det är slätt och enkelt att hålla rent!
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Fått upp lite kakel i källaren. Jag tycker det var rackarns svårt att få till ett jämt fogsprång.

Vitkaklade väggar med ojämnt fogsprång i ett pågående källarrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första gången jag sätter kakel :)

Sedan har jag gått bet på att uppgradera mjukvaran i PLC:t till att använda impulsreläer. Jag har fått till det i simulering men det fungerar inte i verkligheten. Är milt sagt frustrerade!

Nysatt kakel i källare med arbetsbord, verktygstavla och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Impulsrelä, hur svårt kan det vara?
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Kört en dag i källaren. Det var lite småknepigt att kakla när underlaget inte var helt jämt. Jag putsade aldrig kortväggen då jag tycker den var helt ok ändå. Men det får duga.

Pågående kakelarbete i källare med ojämnt underlag, halvfärdig vägg och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snart halva klart!

I morgon skall jag i med ett ventilationsrör samt borra in värmerör genom väggen. Sedan kakla på!
 
Redigerat:
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Murade in en ventilationskanal så man kan sätta en standardventil där sedan.

Vägg med inmurad 125mm ventilationskanal och hål för värmerör, bredvid kaklade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inmurad 125mm kanal

Sedan tog jag hål för värmerör men murade inte fast dem. De sitter lite illa till så jag vill löda ihop dem innan jag drar in dem.
 
Kaklat klart! Skall bara fogas och gjutas till så det blir plant på toppen av avsatsen.

Nyinstallerade vita kakelplattor på väggen i ett ofärdigt kök, avsats ovanför rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart, nu vill jag inte se en kakelplatta på länge!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Flytspacklat avsatsen. Står lite i valet och kvalet om jag ska lämna den som den är eller lägga en rad med klinker där.

Nyflytspacklad avsats i badrum med vita kakelväggar och vattenmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avsatsen flytspacklat!

Budget så här långt:
En säck putsbruk 89kr
Tre säckar fix 298kr
18kvm kakel 1200kr
En säck golvavjämningsmassa 150kr
10kg fog 200kr (inköpt ej använt)
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Fogat klart! Ska bara städas ur sedan kan man börja med det roliga jobben så som rördragnin mm.

Nyfogade vita kakelväggar i badrum med osanerat golv och väntande rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fogat och donat!
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Hashmek!
Verkstadsbänk med verktyg, elutrustning och hemmagjord anordning med slang och fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har ju varit mycket diskussioner om bandslipar här på forumet och jag har gått och skaffat mig en jag med. Dock med bandet fast monterat i horisontellt läge. Så kan man ju inte ha det så det blir till att bygga ett stativ.

Verktyg och material på betonggolv: kapmaskin, metallstänger, svetshandskar och hörselskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först hämta lite material och låna en kap

En bandslip fast monterad i horisontellt läge på två träbitar i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan lägga på plats och svetsa ihop

Resultatet kommer i morgon då färgen måste torka. Det är så kul att svetsa med pinne när man har lite grövre material.

Sedan har jag tagit bort roddmaskinen då den inte blivit använd sedan senaste inlägget jag postade om den :) Det blev lagerhyllor istället!

Metallhyllor fyllda med verktygslådor, en kopparhink och diverse byggmaterial i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåthyllor
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bandslip är riktigt trevligt att ha.
 
Idag blev det montage av bandslipen med nya fästet. Jag hade dock inga lämpliga bultar hemma så det fick bli 12x50mm Jumbo Jetting.

Verktyg och fästdelar på arbetsbänk, inklusive motor, bandslipfäste, bultar och mätverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Naturligtvis är det en plåt på undersidan av bänken som gör det lite omständigt att borra för genomgående bult.

Monterad bandslip på arbetsbänk med anpassade bultar och ny sladd efter reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipen på plats!

Säg den lycka som varar. Sladden för kort så den fick bytas. Då upptäckte jag att någon tidigare hade tyckt att det var en bra idé att löda på förlängningar på motorlindningarna. Detta har resulterat i att isoleringen på dessa var i smulor. Så det blev mer jobb.

Bandslipens motor med synligt elektriskt arbete, inuti isolering och skarvklämmor efter reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här kan man ju inte ha det!

Så det blev fram med lödkolven och snygga till det lite. Tog bort de på lödda förlängningarna och satt dit två lager krympslag. Sedan skarva med skruvklämmor och försöka få ihop allting igen.

Bandslip monterad på arbetsbänk med nytt fäste, sladdbyte och renoverade motorlindningar, verktygstavla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart och redo att användas!
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 4 till
  • Laddar…
Sedan stälde jag ner diskbänken i målarrummet. Jag kan konstatera att det blir trångt. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Diskbänk placerad i ett litet rum med vita kakelväggar, rördragningar synliga och trång passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diskbänk på plats
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Idag har det äntligen blivit lite bättre väder så man kan börja med taket. Först ska jag fixa till skorstenen och för det behövs det byggas ställning. Plockade sedan av huven och tog loss alla lösa stenar och bruk.

Delvis renoverad skorsten med avtagen huva och ställning, nära mönstrade takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställning på plats. Plockade bort två rader pannor runt skorstenen och pappade provisoriskt under ställningen.

Renoveringsarbete på en gammal skorsten med borttagna tegelstenar och provisoriskt skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plockat bort alla lösa stenar. I morgon skall jag åka och köpa bruk och mura upp igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.