A
L largab skrev:
En fundering. Ska det inte sitta en backventil här?
Nej
Vad jag vet
 
A
lambo lambo skrev:
Lite humor att Adde påstår att kunden skriker och beter sig illa samtidigt som Adde tydligt visar i sitt möte med Anders att han inte kan diskutera eller resonera utan börjar skrika och hota att ringa polis. Ökar inte direkt hans trovärdighet...
Själv klart jag skriker inte mot mina kunder men mot en idiot skriker jag självklart
 
A
L Lärospånet skrev:
Håller med dig i sak. Vänder mig mot programmets effektsökeri och sätt att piska fram överdrivna känsloyttringar över saker som egentligen går att lösa på några dagar. Men jag ser också en fara i att vi som nation blivit så förvekade och verklighetsfrämmande efter några generationer av förmyndarstat och auktoritetsdyrkan att jag undrar hur vi egentligen ska överleva NÄR något verkligt hemskt sker oss själva. När det sker andra, till och med i vår närhet (t ex Drottninggatan, de serietecknande pedofilbröderna med dussinvis offer, barn som tar livet av sig i hbv-hem, hemlösa som INTE får tandvård, sjukvård, värme, skydd, mat i vår "välfärdsstat" och som inte sällan hamnat på gatan pga någon skitskuld hos Kronofogden och så vidare) och alla bara sticker huvudet i sanden, då är något väldigt fel.

GLÖMDE förresten att tillägga att jag skulle vilja se ett program där man tydligt visar felaktigheter och förklarar eventuella risker, sedan visar hur man åtgärdar det rätt - och inte en massa tårdrypande bilder, moll-musik och känslodravel.
Tack för din intelgent beskrivning av hur han gör och hur han borde göra. Om hans program gör så som du säger då kommer jag att hissa all respekt för en sån program.problemet att hans program i mitt fall byggt på lögner hela vägen . Jag erkänner att jag gjort vissa fel men är väldigt långt från fusk som han påstår
 
Den där uppförstorade bilden av ”manschetten” väcker fler frågor än den besvarar. Det man ser sticka ut några millimeter ut ifrån väggskivan, är röret på fixturen för röret. Fixturen skall inte sticka ut, den skall vara kapad vid väggen. Sedan ser man yterröret som ser ut att ligga några mm in i fixturen, ytterröret har alltså inte gått ut till i höjd med kaklet + 2mm, såvida nu inte programmet har lyckats kapa röret inne i fixturen. Detta stämmer även med det man ser på filmen innan kaklet rivs, där finns inget synligt av ytterröret i hålet.

En tätskiktsmanschett går inte att trä över fixturens rlrstump, den har för stor diameter. Manschetten skall träs över ytterröret, som sedan kapas strax utanför kaklet.

Tittar man noga på bilden så finns där spår av fix på den yta där det nu påstås ha funnits en bortskuren manschett. Det tyder på att man misslyckats med manschetten redan vid monteringen, efter man försökt sätta den över fixturröret, gå tagit bort manschetten. Hur har det annars kommit fix UNDER manschetten?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Varför syns inte skyddsröret i bilden?
[bild]



Om du verkligen tror att dessa 'skåp' med rent trä och synlig isolering är 100% säker så kan du inte ha läst t ex säker vatten över huvud taget!!
Hur ska ett läckage kunna ledas till den dränering du hävdar finns och inte rakt ut på golvet eller in i väggen när det ser ut som det gör?

[bild]
[bild]


Det största problemet verkar vara att du tror att du har gjort allt rätt och argumenterar utifrån det istället för att bemöta de uppenbara felen.
Jag har svaret på samma fråga förut men det gör inget
Den lila lucka va inte klar för att kunden har inte bestämmer sig och den stora den va kladig och kom cement på varmfördelar det också fel och håller med men Q&E koppling är 100% Säker och skvallerröret leds till badrum inte sov rum
Vi pratar fel inte fusk.men vår inspektions luckan va mycket snyggare på utsidan.
 
1. Hur kan man hävda att man är en seriös byggare då "fördelarskåpet" ser ut som det gör? Det är ju inte ens en låda som man byggt utan man har lappat på lite småbitar av spånplatta (eller liknande) och lämnat ett stort hål (på höger sida)?
Om det fungerar och håller tätt är ju skit samma om det ser ut sådär. Ska man nån gång sälja huset och köpare eller besiktningsman tittar i skåpet så kommer de ju att döma ut all vatteninstallation som skit och lär väl pruta ett par hundra tusen på huset.
Till och med en elev som går 1a året på VF-programmet skulle göra det bättre och det faktum att ingen satt stopp för den som höll på med det och tvingat hen att göra om skiten innan det var klart visar ju en stor brist på tillsyn av okvalificerad arbetskraft eller att man helt enkelt skiter i allt. Kan man inte kalla det för fusk (och därmed att man som byggare är en fuskbyggare) så vete fn om man kan kalla nått alls för fusk.

Man kan inte hävda att det inte var klart. Det där går inte att rädda utan att göra om från början och då kan man såklart inte fortsätta och bygga klart resten av väggen, lägga igen med gips osv.

2. Och vad gör isoleringen i lådorna? Är det inte meningen att de skall vara vattentäta?

3. Golvbrunnen? Oavsett om det skulle vara godkänt eller ej så ser det förjävligt ut.

4. Är det inte rätt dålig täckning på fixet bakom flera av kakelplattorna?

5. Inget tätskikt på klacken i tvättstugan, varför? Vet man inte bättre eller skiter man bara i det igen?

6. Skruvat genom täckbrickorna på handdukstorken? Varför? Och det ser inte ut som kromade eller rostfria skruvar direkt. Kort sagt, det ser förjävligt ut och är inget som skulle hända om den som monterat den kunnat följa en enkel bruksanvisning eller brytt sig om slutresultatet

7. I anmärkningarna så ser man bland annat, "Groventre: Vägg mot tvättstuga, sned ca 5cm"
50mm!? Hur fan kan man bygga 50mm snett? Inte ens ungarnas trädkoja är 50mm sned och jag skulle inte kalla dem snickare direkt :)

8. Samma sak i Sovrum 3. Vägg sned ca 5cm?!?

Skit samma om kunden är världens jobbigaste människa. Om man utför ett arbete där de synliga anmärkningarna är de ovan (+ ett hundratal till såklart) och man har alltså inte ens försökt göra på ett snyggt sätt så kan man ju bara undra hur det ser ut under skalet på de ställen som inte går att kontrollera.

Upplys oss gärna också om vilken företagsmäklare du använde då du sålde företaget så man vet vem man inte ska anlita ifall det någon gång skulle bli aktuellt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Men du har trots många frågor inte kommenterat den ingjutna fördelaren. Hur kan det finnas tätskikt under den?
 
Och ”tätskiktet” i fördelar utrymmet, det är ju bara applicerat fläckvis, massor med tätskikt på fel ställe, men rejäla ytor som saknar tätskikt. Det blir inte 100% tätt, det blir inte tätt överhuvudtaget.
 
A
H hempularen skrev:
Den där uppförstorade bilden av ”manschetten” väcker fler frågor än den besvarar. Det man ser sticka ut några millimeter ut ifrån väggskivan, är röret på fixturen för röret. Fixturen skall inte sticka ut, den skall vara kapad vid väggen. Sedan ser man yterröret som ser ut att ligga några mm in i fixturen, ytterröret har alltså inte gått ut till i höjd med kaklet + 2mm, såvida nu inte programmet har lyckats kapa röret inne i fixturen. Detta stämmer även med det man ser på filmen innan kaklet rivs, där finns inget synligt av ytterröret i hålet.

En tätskiktsmanschett går inte att trä över fixturens rlrstump, den har för stor diameter. Manschetten skall träs över ytterröret, som sedan kapas strax utanför kaklet.

Tittar man noga på bilden så finns där spår av fix på den yta där det nu påstås ha funnits en bortskuren manschett. Det tyder på att man misslyckats med manschetten redan vid monteringen, efter man försökt sätta den över fixturröret, gå tagit bort manschetten. Hur har det annars kommit fix UNDER manschetten?
Det det säger är 100% rätt och så vi gör
Om den bilden är inte så tydlig det fans fler rör under handfat dem skulle ha visat dem . Dem hamra och skura med kniv hur som helst och hade all möjlighet att visa tydliga bilder när dem rev ner hela badrummet
 
A
D dennis_f skrev:
1. Hur kan man hävda att man är en seriös byggare då "fördelarskåpet" ser ut som det gör? Det är ju inte ens en låda som man byggt utan man har lappat på lite småbitar av spånplatta (eller liknande) och lämnat ett stort hål (på höger sida)?
Om det fungerar och håller tätt är ju skit samma om det ser ut sådär. Ska man nån gång sälja huset och köpare eller besiktningsman tittar i skåpet så kommer de ju att döma ut all vatteninstallation som skit och lär väl pruta ett par hundra tusen på huset.
Till och med en elev som går 1a året på VF-programmet skulle göra det bättre och det faktum att ingen satt stopp för den som höll på med det och tvingat hen att göra om skiten innan det var klart visar ju en stor brist på tillsyn av okvalificerad arbetskraft eller att man helt enkelt skiter i allt. Kan man inte kalla det för fusk (och därmed att man som byggare är en fuskbyggare) så vete fn om man kan kalla nått alls för fusk.

Man kan inte hävda att det inte var klart. Det där går inte att rädda utan att göra om från början och då kan man såklart inte fortsätta och bygga klart resten av väggen, lägga igen med gips osv.

2. Och vad gör isoleringen i lådorna? Är det inte meningen att de skall vara vattentäta?

3. Golvbrunnen? Oavsett om det skulle vara godkänt eller ej så ser det förjävligt ut.

4. Är det inte rätt dålig täckning på fixet bakom flera av kakelplattorna?

5. Inget tätskikt på klacken i tvättstugan, varför? Vet man inte bättre eller skiter man bara i det igen?

6. Skruvat genom täckbrickorna på handdukstorken? Varför? Och det ser inte ut som kromade eller rostfria skruvar direkt. Kort sagt, det ser förjävligt ut och är inget som skulle hända om den som monterat den kunnat följa en enkel bruksanvisning eller brytt sig om slutresultatet

7. I anmärkningarna så ser man bland annat, "Groventre: Vägg mot tvättstuga, sned ca 5cm"
50mm!? Hur fan kan man bygga 50mm snett? Inte ens ungarnas trädkoja är 50mm sned och jag skulle inte kalla dem snickare direkt :)

8. Samma sak i Sovrum 3. Vägg sned ca 5cm?!?

Skit samma om kunden är världens jobbigaste människa. Om man utför ett arbete där de synliga anmärkningarna är de ovan (+ ett hundratal till såklart) och man har alltså inte ens försökt göra på ett snyggt sätt så kan man ju bara undra hur det ser ut under skalet på de ställen som inte går att kontrollera.

Upplys oss gärna också om vilken företagsmäklare du använde då du sålde företaget så man vet vem man inte ska anlita ifall det någon gång skulle bli aktuellt.
Alla dina frågor och funderingar finns i forumet om du gå tillbaka och läser det
 
  • Gilla
Suneee
  • Laddar…
Det här med målvaktsupplägget är ju lite offtpic i tråden. Men upplägget ör ju klassiskt från skalbolagshärvor. Det är numera i någon mån stoppat av skattemyndigheten, den senaste äagaren blir ansvarig för skalbolagets affärer även efter en försäljning. Att sälja genom den här typen av mäklare är livsfarligt. Deras ”köpare” plundrar bolaget, tar maxade lån, köper lyxbilar på leasing som genast skickas österut. Notan hamnar hos senaste seriösa ägaren. Att sälja via en sådan mäklare är lite som att låta någon helt okänd få fri tillgång till ditt bankkonto.
 
  • Gilla
Adnanhodhod och 2 till
  • Laddar…
A
Nu behöver jag gå ut men det käns jobbigt att lämna forumet om någon undrar och fråga och får ingen svar.
Jag tror efter mer an 230 frågor och svar att ni hitta det ni vill ha svar på .
Hitta jag tid igen så kommer jag att svara igen
Ni ska ha en fortsätt trevlig helg
 
Du har inte svarat på dessa frågor :

Varför syns inte skyddsrören vid genomföringarna i kaklet?

Hur ska ett eventuellt läckage i kopplinksskåpen ledas ner i dräneringsröret utan att orsaka några skador?
 
  • Gilla
Suneee
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Du har inte svarat på dessa frågor :

Varför syns inte skyddsrören vid genomföringarna i kaklet?

Hur ska ett eventuellt läckage i kopplinksskåpen ledas ner i dräneringsröret utan att orsaka några skador?
Jag hinner svara innan jag gå ut
På den bilden visa jag dig ett 2 rör hos mig idag och nu efter det vi skär yttre röret kanske 1 mm inte 2 och silicon mellan yttre röret och kakel
 
  • Två rör genomföringar i vägg tätnade med silikon nära ett kopparledningsrör och bakgrund av kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har uppdaterat artikeln med en länk till en artikel från januari i år, där vi berättar om ett ytterligare ett fall där Rörvikshus har rekommenderat (en annan) oseriös byggare. [länk]
Marlene - i den länkade artikeln berättar ni om en stämning på 1,2M med motstämning på 300k - finns det någon uppföljning på det ännu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.