Ja, man får nog räkna med att hemmaladdning är vad som krävs för att optimera ekonomin med elbilar. Men som skrivits många gånger, alla elbilar som finns redan nu räcker tur och retur till jobbet utan laddning för i princip alla.

Att det finns ett fåtal med extrema pendlingsavstånd och även sådana som pga. andra behov inte klarar sig med dagens elbilar är en annan sak. Och att elbilarna än så länge därtill är för dyra för de flesta av oss är ytterligare en annan sak.
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Notera också att det till stor del handlar om komfort.

Min dotter har en Renault Twizy, den kommer hon tio mil med. Den fungerar hela året och kostade inklusive vinterdäck, bluetoothstereo, dörrar och fönster 120kkr ny. Nu är detta en mopedbil, men man får motorcykelvarianten som går 84km/h för några få tusenlappar till. Det stora problemet med detta fordon är, förutom krocksäkerheten, att det inte finns värme i den. Å andra sidan så har jag ingen värme att tala om på kortare avstånd i min hybrid heller om jag inte förvärmer den. Av denna orsak så har jag köpt kupévärmare till dotterns Twizy också, samt isolerat upp den en aning. De flesta som skall pendla klarar sig med detta billiga fordon, jag har pendlat tre mil till jobbet med den också bara för att det var roligt (känns som att köra gokart).

Det behöver inte vara så dyrt med elfordon, det är all komfort som en modern bil innehåller som kostar pengar.

Så, är det för tidigt att köpa elbil? Ja det beror på vad du skall använda den till. Pendlar du ett par tre mil till jobbet och åker på långa resor ibland? Då kan en liten elbil och en hyrbil vara det som gäller. Jag valde dock en hybrid då jag även har behov av att dra släpvagn och packa mycket ibland.

Pendlar du tio mil enkel väg varje dag och bor i södra Sverige, samt har möjlighet att snabblagad, eller om du har möjlighet att installera en laddare med högre effekt hemma, då kan en större elbil vara av intresse. Men notera att 10A då inte räcker till laddningen, det är gör inte heller en fas på 16A. Här kostar det även i elanläggningen i huset.

Pratar vi om en andrabil, då kanske en Twizy skulle räcka? Den bär sig snabbt om man pendlar två mil enkel väg under en stor del av året. Dessutom befriad från trängselskatt. Billig att äga dessutom (Renault egen försäkring är billig, skatten är låg, övervakar man bara bromsskivorna bak så har den inga dyra reparationer heller).

Det beror helt på vilka förutsättningar man har.

Min högst personliga åsikt är att hybrider är det bästa som förstabil och att elbilen i praktiken (för de flesta i villa) kan fungera som andrabil. De flesta av mina vänner har dock en ny stor diesel som förstabil och en 10-20 år gammal bensinare som andrabil...
 
Bekant var nyligen och tittade på mercedes transportbilar drivna med el som ska lanseras. De ska klara att åka 20 mil med last. Blir fulladdade efter 6 timmar med snabbladdare. Annars tar det 20 timmar med vanlig laddning. De beräknas mest att dessa ska användas i och runt storstäder och inte ute på landsbygden för deras transportföretag.
 
Angående komforten, använder man restkyla respektive restvärme från batterierna till kupén? Oavsett om det är med luft och elslingor eller med kylarvätska.

För enklare elfordon borde det finnas lösningar som håller ner priserna. Skulle kunna tänka mig typ en enklare framtida elbil som pendlarfordon om jag samtidigt fick någorlunda komfort även vid vinterkörning. Där typ C1 och liknande räcker i dag.

De behöver inte så mycket tillbehör och kan hjälpa till att hålla ner kostnaderna. Äldre Volvo bilar hade lucka nere vid fötterna som kunde öppnas för att få svalare i kupén och inte lika dragit/blåsigt som när man öppnar ett fönster. Vindskivor vid fönstren kanske kommer som komplement. Kunde man inte kunna göra någon typ av vinterhuv, med typ frigolitskivor för batterierna.

Ganska intressant att man normalt bara laddar upp till 80-95% för att spara batterierna. Samt att 20% av effekten på batterierna försvinner efter ca 14år.
 
Redigerat:
Skaffade laddbrickor efter att tidigare bara laddat med kreditkort via appen hos inCharge. Här märker man hur omoget det är. Jag kan se laddningar betalade med mobilen i mobilen. För att se laddningar gjorda med laddbricka så måste jag logga in med samma konto på webben. Dock får jag där inte veta vad laddningen kostat, bara hur många kWh den var på.

Jag kan dock ladda via mobilen och betala med laddbricka, men det var för att slippa knappa in laddstationens kod i mobilen som jag skaffade laddbrickor.

På laddstationer som är gratis kan jag dock inte starta laddningen med mobilen, där måste jag använda laddbricka.

Min 13-åring har mer logiskt tänkande än vad man verkar ha på inCharge. De har ju ändå hållit på ett tag.

Det händer dessutom titt som tätt att laddstolparna inte släpper loss laddsladden. Då måste man ringa kundtjänst för att lösa saken. Det hade ju varit rimligt att man skulle kunna låsa upp med laddbricka eller mobil. Men jag har fått veta att man från kundtjänst bitar om laddstolpen, jag hoppas att det är olika CPUer i de olika uttagen, men det betvivlar jag då det inte finns någon orsak att bygga så (annat än ombootar då).

Som sagt var, omoget. Jag tycker att man borde fokusera lite på kvalitén i tjänsten, men det är kanske jag som har för höga krav...
 
MultiMan
Intressant långresa med en Tesla 3 under relativt optimala förhållanden med utbyggt nät av snabbladdare, med en av mina Youtube-favoriter:


(och han är tydligen 2 år äldre än vad jag är, men ser 20 år yngre ut, läskigt).
 
  • Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Intressant långresa med en Tesla 3 under relativt optimala förhållanden med utbyggt nät av snabbladdare, med en av mina Youtube-favoriter:

[media]
(och han är tydligen 2 år äldre än vad jag är, men ser 20 år yngre ut, läskigt).
Väldigt, väldigt sällan man behöver köra 147 mil på ett dygn... Eller aldrig..
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Tja, det hände mig rätt ofta när jag var yngre och körde ner till Provence, 220 mil.

Dessutom förstår jag inte din kommentar. Var det verkligen allt du fick ut av videon?
 
Tycker det var en bra och neutral genomgång. Rätt less på de hyllningar Tesla-fans lägger upp som inte avspeglar så mycket verklighetsförankring.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Väldigt, väldigt sällan man behöver köra 147 mil på ett dygn... Eller aldrig..
Jodå, Det händer några gånger per år.

När jag hälsar på släkten i andra änden av landet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
....
Pendlar du tio mil enkel väg varje dag och bor i södra Sverige, samt har möjlighet att snabblagad, eller om du har möjlighet att installera en laddare med högre effekt hemma, då kan en större elbil vara av intresse. Men notera att 10A då inte räcker till laddningen, det är gör inte heller en fas på 16A.
10 mil är rimligt att räkna på en förbrukning av 2kwh per mil
Laddar man med 1fas 10a så tar det runt 9h.
Laddar man med 16a så tar det runt 6h.
Jag brukar jobba 8h och sova nånstans mellan 8 och 10h.

Med andra ord ganska lugnt att ladda under dessa förutsättningar. Utan att snabbladda.
 
@Alexn72, alla kan inte ladda på jobbet. Och kan man ladda på jobbet så är man ofta begränsad till 6A. Jag blev av med min jobbladdning för att vissa på jobbet envisades med att ladda med 10A. Resultat, ingen laddning alls.
 
Det fler av elbils förespråkarna kan få bli ärliga med, är räckvidd på bilen vid kallt väder. Räckvidden anges ofta vid 20°C och de flesta som har provat att köra en elbil, vid -10°C vet att räckvidden redan där är betydligt kortare. Nere vid -20°C är det inte ens alla elbilar som vaknar till när man startar upp dom.... Det är inte när det är kallt jag vill behöva åka MC istället ;)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vilka elbilar är det som inte startar vid -20?
 
  • Gilla
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
Vill man bara se hinder så gör man det
 
  • Gilla
para och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.