Kommunen har klantat till det rejält. Jag har installerat ett svart soltak och tydligen finns en detaljplan som säger att taken ska vara röda i vårt område. Jag har gjort en bygganmälan och fått både startbesked och slutbesked och trodde allt var lugnt. Dock har en granne klagat till kommunen och de upptäckte att de gjort fel. Handläggaren har tydligen inte lästa hela bygganmälan och missat att jag skulle ha svarta pannor så är kommunen som gjort fel. Nu hävdar de att det krävs bygglov och vill att jag ska ansöka om det. Jag gjorde det men poängterade att jag inte tyckte det var rätt då jag redan fått bygget godkänt. Så nu ska det hela avgöras hos kommunens nämnd. Oavsett så kommer grannen säkert överklaga så lär väl gå vidare till länsstyrelsen om jag inte lyckas tala förstånd med grannen.

Är det någon som varit med om något liknande, att ni fått godkänt bygganmälan för att efter klart bygge behöva söka bygglov? Kan jag bliv tvingad att riva taket? Isåfall måste väl kommunen stå för den kostnaden eller? Jag har ju bara följt deras rekommendationer.

Att grannarna bara orkar...

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
A Avalin skrev:
Isåfall måste väl kommunen stå för den kostnaden eller?
Ja jag skulle vilja tro det.
Orsakar kommunen en kostnad för dig så har du rätt till skadestånd.

• Gilla
Tullan66
  • Laddar…
Förhoppningsvis väljer kommunen att bevilja bygglovsansökan och ta ut en symbolisk avgift på 1 krona. Det är ju - i vanliga bostadsområden - bara löjligt att hålla på och fjanta med regler om takfärg. Vill kommunen ha en bra miljöstämpel - vilket väl alla kommuner vill idag - är det väl bara att förenkla så mycket som möjligt!?

En besläktad anekdot, helt sann dessutom. När föräldrarna byggde nytt hus vid min mors gamla lantgård fick de inte ha svart betongtak för enligt någon tjänsteman skulle det vara rött tak - helst tegel - då det var en lantbruksbygd och ladugårdar och annat har ju röda tegeltak.... Det fanns inte en jäkla ladugård inom en mils omkrets som inte hade svart plåttak...

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Enligt vilket regelverk behövde du göra en bygganmälan?

Ett altantak är ju antingen bygglovsfritt (max 15 kvm), eller bygglovspliktigt. Om det är bygglovsfritt så behöver du inte följa någon detaljplan ang. färg och liknande.

Om det inte är bygglovsfritt, så skulle du sökt bygglov, och då skall de titta på just hur det följer detaljplanen,

Nu har du bara gjort en bygganmälan, där tittar man inte på sådant som gäller att uppfylla detaljplanen, utan med utförandet, kommer dte att rasa ned i huvudet, är taket av tillräckligt brandsäker plast osv.

Men man kan ju tycka att om taket krävde bygglov, så borde de inte ha släppt igenom bygganmälan. Det kan ju vara lite gränsfall, just det här taket kanske inte krävde bygglov, men om du ex. redan tidigare har ett bygglovsfritt altantak på någon annan del av huset, så blev detta lovpliktigt.

Tur att det finns både bygglov och detaljplaner. Annars skulle det bli kaos..

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Enligt vilket regelverk behövde du göra en bygganmälan?

Ett altantak är ju antingen bygglovsfritt (max 15 kvm), eller bygglovspliktigt. Om det är bygglovsfritt så behöver du inte följa någon detaljplan ang. färg och liknande.

Om det inte är bygglovsfritt, så skulle du sökt bygglov, och då skall de titta på just hur det följer detaljplanen,

Nu har du bara gjort en bygganmälan, där tittar man inte på sådant som gäller att uppfylla detaljplanen, utan med utförandet, kommer dte att rasa ned i huvudet, är taket av tillräckligt brandsäker plast osv.

Men man kan ju tycka att om taket krävde bygglov, så borde de inte ha släppt igenom bygganmälan. Det kan ju vara lite gränsfall, just det här taket kanske inte krävde bygglov, men om du ex. redan tidigare har ett bygglovsfritt altantak på någon annan del av huset, så blev detta lovpliktigt.
Altantak ? Var står det? Jag fattade att de var husets ordinarie tak.

Fadai
Ursäkta, vad är ett soltak?

jag kan ha feltolkat det. Kan det handla om solceller?

Fadai
Hallå, TS, är det solceller du menar?

Det har just varit artiklar om ett fall där handläggaren avslog men nämnden beviljade solceller på Q område.

Skulle förvåna om inte även nämnden bifaller men jag skulle tro att det allt slutar med hur länstyrelsen och miljödomstolen tolkar PBL och DP.

Vem som får stå för fiolerna blir nästa fight för dig.

Fadai Fadai skrev:
Hallå, TS, är det solceller du menar?
Ja det är solceller integrerade i takpannor som jag menar. Förlåt om jag var otydlig.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Fadai
A Avalin skrev:
Ja det är solceller integrerade i takpannor som jag menar. Förlåt om jag var otydlig.
Intressant, har läst om såna.

R Robert-san01 skrev:
Det har just varit artiklar om ett fall där handläggaren avslog men nämnden beviljade solceller på Q område.

Skulle förvåna om inte även nämnden bifaller men jag skulle tro att det allt slutar med hur länstyrelsen och miljödomstolen tolkar PBL och DP.

Vem som får stå för fiolerna blir nästa fight för dig.
Kommer nog sluta hos miljödomstolen för grannen kommer inte ge sig som det verkar ☹️

Men att kommunen ska betala borde ju vara solklart då de gjort fel som sagt åt mig att bygglov inte krävdes och sedan inte läst hela anmälan.

A Avalin skrev:
Kommer nog sluta hos miljödomstolen för grannen kommer inte ge sig som det verkar ☹️

Men att kommunen ska betala borde ju vara solklart då de gjort fel som sagt åt mig att bygglov inte krävdes och sedan inte läst hela anmälan.
Tyvärr får du nog redan nu ladda för fight #2 och den blir att få ersättning. Har svårt att tro att kommunen enkelt kommer att ge dig 500k eller vad det kostar att ersätta dig för investering och byte igen om det visar sig att du inte kan ha kvar solcellerna.

Är det St Eriks/Rustabo pannor så går de att få i rött med röda celler. Men jag har för mig att de är typ 30-50% dyrare och har sämre utbyte än de med svarta celler.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.