En märklig historia onekligen. Hade det varit jag hade jag nog knackat på hos den granne och frågat "vad f-n vill du egentligen?". Att ha synpunkter på någons takfärg, om det ska vara rött eller svart, borde någon granne inte ha med att göra. Det låter ju som om den grannen inte har alla hästar hemma? Vår granne målade om sitt hus från mörkblått till vitt, inte bryr jag mig om det... det hade ju blivit kaos om folk hade kunnat ha åsikter om i princip vad som helst som jag gör på min egen tomt. Hade bara kommunen godkänt färgändringen torde allt vara frid och fröjd.

Svårt att dra en gräns, men takets färg borde absolut inte vara något som en granne kan ha åsikter om. Men visst, vår granne fick möjlighet att överglaga våra solpaneler som vi ansökt eom bygglov för kanske 8 år sen. De ser inte ens dessa solpaneler från deras tomt, eller påverkas av dem över huvud taget, ändå bemödade kommunen sig om att skicka ut papper till dem. Jag blev jätteförvånad när granne sa till mig "kul du ska bygga solpaneler", och tänkte "hur vet du det?"...

/S
 
Det låter som att kommunen beslutat i ansökan om bygganmälan. Sen upptäckt att åtgärden är bygglovspliktig när grannen klagat.
Kommunen har gjort en miss. De skulle ha påpekat i anmälningsärendet att bygglov krävs. Ingen korruption, bara en miss och mänskligt. Om de avfärdat klagomålet skulle jag snarare säga det är korruption.

Det tråkiga är att beslutet som finns kan vara ogiltiga eftersom det kan vara taget på oriktiga grunder. Det finns troligen inget lagstöd, då kan kommunen inte ta ett sånt beslut. En myndighet (som byggnadsnämnden är) måste ta sina beslut baserat på lagar och bestämmelser.

Där kan kommunen bli skadeståndsskyldig för alla merkostnader som TS kan drabbas av. T ex handläggningsavgifter. Eller om bygglov inte ges för svarta takpannor...

Tråkig historia oavsett. Både strulet och sen en granne som klagar...
 
M
Och TS har inte varit inloggad sedan 2019-07-05 så vi har ingen aning om hur det gått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.