Hej

Funderar på att byta våra nuvarande inåtgående fönster i vardagsrum (söderläge) mot fast monterade glaskassetter. Dels för att förbättra isoleringen men även för att kunna minska solinstrålning och ev även trafikljud.

Någon som har erfarenhet av det och kan dela lite dos and donts? Angelägen att behålla utseendet på fasaden så jag tänker mig att montera någon form av list som ger samma inramning som idag. Karmarna är i gott skick så det bör gå att montera rätt så enkelt.

Se bifogad bild

-h

• Två inåtgående fönster på gult tegelhus med vit inramning och krukväxter på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som vanligt rekommenderar jag vår fönsterleverantör från 2010:
http://holzfensterfabrik.eu/en/thermo_comfort_92
Kanonbra fönster, och nästan för bra ljudisolering :)
Vi hör ju inte när folk kör in på gårdsplan, knappt när sopbilen kommer ens.

Redigerat:
Ok. Fast dom säljer ju inte kassetter vad jag kan se. Bara hela bågar och det kommer inte att funka så bra för mig.

Redigerat:
Har köpt glaskassetter här https://www.glasnet.nu/ har även glaslister,tätning, droppbleck, etc, för arbetet.
Hus från -60 där jag bl.a. behållit karm/båge i källaren och byggt om fönsterbåge för 2-glas isolerglas, i mitt fall fortfarande öppningsbara och därför 2-glas för att hålla nere vikten. Så att sätta in fasta kassetter bör vara lite enklare och du behöver inte tänka vikten utan kan gå på 3-glas.

Intressant. Har du några bilder på gamla och nya fönster att dela? Gjorde du så av estetiska skäl eller för att behålla öppningsförmågan?

Och jag tipsar om interglas.se där jag köpte våra kassetter. Vi bytte bara i befintliga karmar men då hade de avgjort bäst pris.

2-glas vs 3-glas handlar mest om ljudisolering, isolationsvärdet är i princip detsamma idag och 3-glas.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
G gromit42x skrev:
Intressant. Har du några bilder på gamla och nya fönster att dela? Gjorde du så av estetiska skäl eller för att behålla öppningsförmågan?
Du ser ingen skillnad på dem efteråt mera än att droppblecket är lite längre. Lika enkelt att skruva/limma ihop bågarna och fräsa ur för kassetten för min del då jag kunde göra det med urtagna bågar som att bygga om karmen för fastglas. Sämre arbetsställning med källarfönster och karmarbeten, men kan också öppna dem inåt när de ska putsas så passade oss, men du har ju betydligt bättre här med dina fönster och med fasta så slipper du tänka på vikten.
Är i princip ingen skillnad att göra det på större fönster bara lite mera att fräsa för min del.
Vitmålat fönsterbåge på verkstadsbord, förberett för montering eller renovering.
Skapa konto
Ett nyinstallerat källarfönster med långt droppbleck och vitmålade karmar, öppnat inåt.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Att montera i nuvarande båge löser ju problemet med att bevara utseendet. Fräste du ur lika mycket i båda halvorna? Har du några bilder från projektets gång?

Jag har satt in glaskasett i kopplat fönster.
Började med att täta och limma ihop bågen.
Därefter ta ur båge om det behövs(kommer inte ihåg).
Sen målning mm.
Vet att jag gjorde detta på ett fönster för att se hur lång tid det tog.
Har för mig att jag var klar efter 8-10 timmar och kom fram till att jag fick prioritera ner detta projekt och köpa nya fönster istället.
Jag kommer också ihåg att det finns en tråd här på forumet med bilder och beskrivningar från ett liknande projekt, som jag använde som "manual", men jag hittar inte det, så du får leta själv ;-)

Bästa svaret

* Jag delade på fönsterbågarna och tog sedan bort glasen
* Fräste ur fönsterbågarna och satte samman dem till en enhet (lim och fog så bågen blir helt tät)
* Oljade, grundade och en färdigstrykning
* Monterade gummilist mot innerdel
* Placerade kassetten i bågen med distanser mot bottenstycket så att glaset skulle behålla sin position eftermontering
* Glasningslisterna är i plast med tätning, så jag mattade dem lätt med sandpapper före montering
* Skjuter fast glaslister med dyckertpistol (kan ju också spikas) och monterar droppbleck (inkl. fastsättningsbeslag)
* Sedan återstår att göra en sista färdigstrykning inkl. glaslisterna (maskera runt glaset) och skruva tillbaka beslag/lås
Häng tillbaka.
Ska leta senare om jag har några bilder, men tror inte de säger så mycket mera då man får anpassa efter fönsterkonstruktion.
Tänk på det jag nämnt tidigare att 3-glas väger betydligt mera, så i de flesta fall är det bättre att välja 2-glas (kanske med Argon).
Det ska finnas luft runt kassetten , så det var därför jag placerad distanser mot bottenstycket men sedan kläms den fast av glaslister och fästen till droppbleck.
Och det tar lite tid med målning, etc, men det blir bra om man är noga.

• Gilla
gromit42x
  • Laddar…
Ok. Så kassetten monteras ”utifrån” i en ficka som frästs ut ifrån yttre kittfals och hela vägen igenom till inre kittfals. Sedan fixerad utifrån med lister istället för kitt?

Jag tog nyligen bort ett gammalt kopplat fönster och ersatte det med en 2-glaskasett från interglas.
Gjorde det inte så komplicerat och satte helt enkelt fast fönstret med fog, fixade till karmen och målade sedan den och fönsterbläcket.
Nyinstallerat 2-glaskasettfönster med vitmålade karmar på en trävägg, fogat och målat.
Skapa konto

Nyligen installerat 2-glaskasettfönster i vitmålad vägg med synlig fönsterkarm och bänk.
Skapa konto

Nyinstallerat 2-glaskasettfönster med utsikt över landskap, monterat i en vitmålad karm och med målat fönsterbläck.
Skapa konto

Nyinstallerat 2-glaskasettfönster i vägg med nymålad karm och fönsterbleck, intill en svart byrå.
Skapa konto

• Gilla
gromit42x
  • Laddar…
G gromit42x skrev:
Ok. Så kassetten monteras ”utifrån” i en ficka som frästs ut ifrån yttre kittfals och hela vägen igenom till inre kittfals. Sedan fixerad utifrån med lister istället för kitt?
Japp, man fräser en "fyrkant" och släpper ned kassetten. Men här får man kolla hur bågen ser ut, ev. kan du få lista på också beroende av konstruktion. Men det är inga svårigheter om du har tillgång till någon from av handöverfräs, jag körde mitt med den mindre kantfräsen. Det inre glaset brukar väl inte sitta med kit utan en glaslist?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tog nyligen bort ett gammalt kopplat fönster och ersatte det med en 2-glaskasett från interglas.
Gjorde det inte så komplicerat och satte helt enkelt fast fönstret med fog, fixade till karmen och målade sedan den och fönsterbläcket.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Riktigt snyggt!!

Nu blir jag lite osäker just på dessa fönster men i mina mindre fönster är båda glasen kittade (tyvärr)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.