15 639 läst · 35 svar
16k läst
35 svar
Diffusionsöppet tätskikt?
Sida 1 av 3
Förutsättningarna är duschhörna i källaren, oisolerad betongplatta och en yttervägg med gammal dränering, samt en innervägg, i lättbetong.
Möjligheten finns ju att helt skippa tätskikt, men tror ändå att det är att föredra då duschen kommer användas flera kvällar i veckan i samband med bastubad.
Har en egen tanke om att skippa ångspärren och bara rolla på gummit (som inte ska vara ångtätt), från valfri leverantör, men det kanske är helfel?
Är det bara Ardex 8+9 som funkar?
Möjligheten finns ju att helt skippa tätskikt, men tror ändå att det är att föredra då duschen kommer användas flera kvällar i veckan i samband med bastubad.
Har en egen tanke om att skippa ångspärren och bara rolla på gummit (som inte ska vara ångtätt), från valfri leverantör, men det kanske är helfel?
Är det bara Ardex 8+9 som funkar?
Hittade Kiilto Keramix också, men det verkar inte finnas i någon fysiskt butik.
Hittar även från Bostik nu, men inte heller det verkar finnas någonstans.
Och efter ytterligare en halvtimme även från Casco, men beställningsvara även där.
Nåväl, ingen idé att köra på gummi när det finns beställningsbara alternativ.
Hittar även från Bostik nu, men inte heller det verkar finnas någonstans.
Och efter ytterligare en halvtimme även från Casco, men beställningsvara även där.
Nåväl, ingen idé att köra på gummi när det finns beställningsbara alternativ.
Redigerat:
En galen tanke att experimentera genom att stryka på vattenglas/silikatfärg?
Två strykningar torde göra putsen och spacklet skapligt vattentätt men låta ånga passera.
Två strykningar torde göra putsen och spacklet skapligt vattentätt men låta ånga passera.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 722 inlägg
Ställ in en duschkarbin?
Står inför ett exakt likadant jobb, med samma förutsättningar. Plattsättaren rekommenderade Diff. öppet tätskikt i just duschen vilket jag tyckte lät som en lagom kompromiss. I tvättstugan i rummet jämte blir det samma men bara ca en kvadratmeter kring brunnen.
Vet ej vilken produkt han tänkte sig dock.
Kan tilläggas att jag själv är byggnadsingenjör och tvekade länge kring tätskiktet i källaren men det känns bättre att ha något i just duschen där det är så mycket fritt vatten (även om vi kanske inte badar bastu lika ofta)
Vet ej vilken produkt han tänkte sig dock.
Kan tilläggas att jag själv är byggnadsingenjör och tvekade länge kring tätskiktet i källaren men det känns bättre att ha något i just duschen där det är så mycket fritt vatten (även om vi kanske inte badar bastu lika ofta)
Ardex 7+8 blev det, enligt Ardex diffusionsöppet och rätt för konstruktionen. Säljaren på Optimera visste precis vad jag frågade efter, vilket inte brukar vara fallet på vissa andra byggmarknader.
Nä, det gick ju inte alls! Blandat och påfört enligt rätt mängd, men på den övre halvan där det är silikatmålat sedan tidigare lossar tätskiktet hur lätt som helst, och bitvis tar med sig någon gammal färg som sitter under silikaten (förmodligen har vätskan i tätskiktet fått färgen att dela sig) även på rått spackel (cementbaserat) sitter det inte toppen. Primer ska inte behövas (har dammsugit/torkat av innan). Skit också, 1300 spänn i soptunnan och inget komplett tätskikt. Har skrapat bort allt som går med lite spackelspade, så på golv och nästan halva väggen får det sitta kvar, slipar bort färgen i morgon och gör ett nytt försök med resten.
Men ger inte mycket för denna produkt, där det är påfört i tjockt skikt (som det ska) sitter det inte alls lika bra som vid avsluten där jag strukit ut det tunt. Verkar helt enkelt inte härda/vidhäfta bra i tjocka skikt.
Eller så gör jag helt fel överallt.
Men ger inte mycket för denna produkt, där det är påfört i tjockt skikt (som det ska) sitter det inte alls lika bra som vid avsluten där jag strukit ut det tunt. Verkar helt enkelt inte härda/vidhäfta bra i tjocka skikt.
Eller så gör jag helt fel överallt.
Får nog bli så. Primer är ett måste märker jag. Får skrapa loss resten imorgon, tog bort brunnsmanschetterna, den ena satt som berget, den andra inte alls, skumt, likadana brunnar och manschetter och monterade samtidigt.L largab skrev:
Fyra styrketränande timmar senare är gummit borta, satt märkligt hårt på en vägg.
Nu ska färgen slipas bort, och sen blir det besök på Bauhaus (för 10:e gången senaste veckorna) för nya manschetter.
Nu ska färgen slipas bort, och sen blir det besök på Bauhaus (för 10:e gången senaste veckorna) för nya manschetter.
Hur har det gått?
Jodå, det gick bra till slut.
Dela gärna med dig info och bilder