8 180 läst · 50 svar
8k läst
50 svar
Problem med Telia IP-tv
Är dessa trådlösa bryggor kopplade via samma Lan2-port som det fungerar med kabel via?[SKPG]Zamora skrev:
I så fall så lär det vara någon konfiguration av trådlösa bryggorna som behöver göras.
Prova med att koppla upp en dator trådlöst till sändarbryggan och se om/vad du får för ip-nummer, prova även att använda programmet Wireshark till att ”snoka”.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 075 inlägg
Jag får prova det om det är någon mer granne som får problem. Jag har löst det so far genom att dra en kabel istället hos 5-6 stycken. Ogillar trådlöst till tv.
Själv kör jag cd via parabol.
Själv kör jag cd via parabol.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 075 inlägg
Njet, men har lite svårt att förstå hur det kan skilja för så många om man byter mellan kabel och trådlöst i samma ethernetport på matande "utrustning" (medieomvandlare/router).Demmpa skrev:
Såvida man inte kör både TV och Internet via samma trådlösa bryggor för då skulle det kunna strula till det med VLAN-hantering och prioritering, tänkte inte på det. Så frågan blir då är det samma utrustning för vanlig trådlös internetsurf?
Redigerat:
Nu har många redan nämt det mesta.
Men jag hade Telia öppen fiber förut då var det endast en technicolor router som kopplade in i väggen, teliea skickar ut vlan för data och tv på Lan portarna vilket var smidigt då kunde man koppla in det i vilken av lanportarna som helst.
Nu när vi har bytt operatör så har det koplats in en switch även kallat tjänstefördelare där internet och tv/ telefoni levereras på olika portar, tv boxen kopplas direkt in på den.
Routern ligger då på ett när och tvboxen ett annat.
tv boxen får tex 10.173.x.x
Eftersom detta är uppsatta som bryggor och du skriver att de har använts ett par stycket, så låter det som att dom tidigare endast får en enhet per enhet, det låter correct enligt definitionen av en brygga.
Logga in i bryggan och titta på inställningarna hur det är inställt, om det tex är dhcp aktiverat på nätverksporten eller en statisk adress.
Kannske finns en vlan inställning så det räcker att ändra den.
Du har ju även en brytare på baksidan märkt "station "accesspoint" och Auto.
Men jag hade Telia öppen fiber förut då var det endast en technicolor router som kopplade in i väggen, teliea skickar ut vlan för data och tv på Lan portarna vilket var smidigt då kunde man koppla in det i vilken av lanportarna som helst.
Nu när vi har bytt operatör så har det koplats in en switch även kallat tjänstefördelare där internet och tv/ telefoni levereras på olika portar, tv boxen kopplas direkt in på den.
Routern ligger då på ett när och tvboxen ett annat.
tv boxen får tex 10.173.x.x
Eftersom detta är uppsatta som bryggor och du skriver att de har använts ett par stycket, så låter det som att dom tidigare endast får en enhet per enhet, det låter correct enligt definitionen av en brygga.
Logga in i bryggan och titta på inställningarna hur det är inställt, om det tex är dhcp aktiverat på nätverksporten eller en statisk adress.
Kannske finns en vlan inställning så det räcker att ändra den.
Du har ju även en brytare på baksidan märkt "station "accesspoint" och Auto.
Jag tolkade ovan som att de hade 2 bryggor tidigare då det använts 2 tv boxar, dvs en per box.[SKPG]Zamora skrev:
Men när jag läser detta så är det 2 bryggor för en box, en som sändare och en som mottagare eftersom telia tv boxar inte har inbyggt wifi.
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-tradlos-tv-med-repeater
Är det så det har varigt i den tidigare lösningen från Telia?
Betrf switchen på baksidan, den som kopplas till tjänstefördelaren ska vara satt till auto, och den som går in i boxen satt station.
Logga in i den som är kopplad till tjänstefördelaren och se hur det är konfigurerat.
Just därför har jag så svårt att förstå hur boxen kan fungera direktkopplad men inte via bryggorna. De där bryggorna har iofs ett managementinterface som försöker få ip, men bryggfunktionen fungerar oavsett om det interfacet får ip eller inte. Om det sitter en begränsing på antal ip bakom porten så skulle det kunna förklara saken, men så borde det inte vara eftersom man ska kunna ha flera boxar. Men ändå, börja med att kolla om boxen får ip när den är ansluten via bryggan. Den ska då få en "likadan" ip som när den är direktansluten.A Andy78 skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 075 inlägg
Ja, bryggorna har jobbat i par. Somliga har kopplat 2 mottagare till en sändare, men de flesta har en sändare och bara en mottagare.
I Telias technicolorrouter så routras både internet och IP-TV in i ett enda LAN, alltså alla IP-TV-boxar får 192.168.y.x adresser som är exakt samma som vanliga datorer mm får.A Andy78 skrev:
Anledningen är att appen Zappa fungerar bara när IP-TV-boxen ligger på samma nätverk som telefonen/paddan.
Nackdelen med att routra in IP-TVn i det vanliga LANet är att det blir en massa onödig trafik i nätverket.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 075 inlägg