Jag hade faktisk startat om den men inte dragit ur kontakten.
 
Allt med spänning på står typ i standby hela tiden.
Jag har en smartplug till larmet som jag startar varje gång vi ska se på TV. Allt är alltid nyuppstartat och fräscht. Grejer som står på dygnet runt blir lite småsega och tråkiga.
 
Tomture61
Har förut haft Telia som leverantör av internet / TV kanaler .
Har nu bytt till Viasat (internet / TV kanaler )

Krävdes en tjänstefördelare (lev från Telia) med separata utgångar för internet / TV kanaler .
För att få mina 2 WiFi förstärkare (från Telia) att fungera med Viasat routern blev jag tvungen att koppla den ena via nätverkskabel , hmmm .
 
G
Jag kör med Powerline adaptrar kopplade till Telia router och till tv box, Devolo Magic och det funkar bra.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Krävdes en tjänstefördelare (lev från Telia) med separata utgångar för internet / TV kanaler. För att få mina 2 WiFi förstärkare (från Telia) att fungera med Viasat routern blev jag tvungen att koppla den ena via nätverkskabel , hmmm .
Det där är inte lustigt, utan det är så det är konfigurerat.

I ”Telia öppen fiber” så ligger internet/IP-TV/IP-telefoni i var sitt VLAN. Internet ligger otaggat, så det når man utan att ha någon VLAN-switch eller router som klarar VLAN.

”Bredbandsdelaren” är inget annat än en färdigkonfigurerad VLAN-switch. Om man vill så kan man konfigurera en egen VLAN-switch.

När du hade internet & IP-TV ifrån Telia och använde deras router så var routern specialkonfigurerad. Den tar nämligen och routrar in även IP-TV i det egna LANet, detta är tvunget för att appen ”Zappa” ska fungera.

Nu när du har annan router än den som Telia skickar ut så är inte IP-TV:n routrad in i ditt LAN utan ligger utanför.
Därav så måste IP-TV:n plockas ut via bredbandsdelaren, om du inte själv konfigurerar om din router.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är inte lustigt, utan det är så det är konfigurerat.

I ”Telia öppen fiber” så ligger internet/IP-TV/IP-telefoni i var sitt VLAN. Internet ligger otaggat, så det når man utan att ha någon VLAN-switch eller router som klarar VLAN.

”Bredbandsdelaren” är inget annat än en färdigkonfigurerad VLAN-switch. Om man vill så kan man konfigurera en egen VLAN-switch.

När du hade internet & IP-TV ifrån Telia och använde deras router så var routern specialkonfigurerad. Den tar nämligen och routrar in även IP-TV i det egna LANet, detta är tvunget för att appen ”Zappa” ska fungera.

Nu när du har annan router än den som Telia skickar ut så är inte IP-TV:n routrad in i ditt LAN utan ligger utanför.
Därav så måste IP-TV:n plockas ut via bredbandsdelaren, om du inte själv konfigurerar om din router.
Blev mest irriterad över att WiFi förstärkarna ej ville kommunicera med Viasat routern .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.