Hej!

Vi har nyligen köpt en lägenhet, 2:a på 62 kvm, i Sthlm city - dock har vi inte flyttat in än. Men vi har från första visningen haft som tanke att öppna upp planlösningen i lägenheten, få öppet mellan kök och vardagsrum på något snyggt sätt. Men vi skulle behöva lite hjälp med att få till det på ett bra sätt, så att man får plats med kök och matplats samtidigt som plats finns för soffa och TV.

Planlösningen ser ut som följer: (vår tanke är att göra om nuvarande vardagsrum till sovrum, och öppna upp mellan kök/nytt vardagsrum och hallen)

planlosning.bmp

Tacksam för råd!

Till att börja med bör du kolla vilka väggar som är bärande, finns det sådana begränsar detta det antal alternativ du har. Som jag ser av skissen kan du göra två saker:

1) Slå ner vägg mellan kök och sovrum, dvs sovrummet blir det nya vardagsrummet och tvärtom. Nackdel: sovrummet blir stort, kök/vardagsrum litet

2) Flytta köket till sovrummet, dvs det nuvarande köket blir sovrum, sedan slå ner väggen mellan det nya köket och vardagsrummet. Nackdel: kommer kosta multum att flytta köket (dra om vattenledningar är dyrt)

3) Slå ner väggen mellan sovrum-kök och sovrum-vardagsrum, och dela av det nuvarande vardagsrummet i två ungefär lika stora delar. Du får då ett stort rum (vardagsrum/kök i öppen planlösning) som innefattar alla tre fönster i lägenheten. Nackdel: sovrum utan fönster

4) Som alternativ 1, fast du slår ner väggar mot hallen, dvs du får en kombinerad hall/kök/vardagsrum. Sovrummet (=nuvarande vardagsrum) blir fortfarande stort, men kök/vardagsrum blir en bit större än i alternativ 1.

Själv hade jag kanske valt alternativ 3 eftersom jag vistas i sovrummet ytterst sällan förutom då jag sover, och vill i regel ha mörkt då dvs fönster är ej nödvändigt. Man kan ju dock tänka sig att denna planlösning är dålig vid en framtida försäljning av lägenheten, de flesta tycker ändå om att ha fönster i sitt sovrum. Dina olika alternativ begränsas rätt mycket av att du endast har 3 fönster som alla är åt samma håll, dvs det rum som är längst åt vänster i bilden (nuvarande vardagsrummet) blir svårt att göra något annat med än att ha det som nu, dvs ett stort rum.

Ur ekonomisk synvinkel och med tanke på en framtida försäljning är ju alternativ 1 eller 4 de mest sannolika.

Hej!

Jag skulle ha kört variant 3. Gissat att ni har rätt gott om takhöjd, så då kan ni göra fönster högt upp på väggen eller kanske göra något med glasbetong för att få in dagsljus även i sovrummet.

/pinebar

Jag hade satsat på alternativ 2, dvs flyttat sovrummet till nuvarande köket. Det kostar helt klart mest men det kan vara värt de pengarna att få en så bra planslösning som möjligt. De andra alternativen känns mest som dåliga kompromisser.

Problemet med variant 2 är förutom flytt av rör (kanske kan lösas med uppregling/höjning av golvet som de gör i alla gör-om-mitt-hus-program) att man får vinkeln i sovrummet vilket är synd då det är en särskiljande detalj som i viss mån "gör" den här lägenheten, och borde s.a.s visas upp.

Att skippa fönster i sovrummet kan funka, men det kanske är att gå lite långt för att försöka uppnå en sak som är poppis idag men kanske inte imorgon = kök o vardagrum i ett. De mest frammåt trendguruerna (INTE de som jobbar med Äntligen hemma eller sköna hem  ::) ) har ju redan börjat döma ut detta som passé. KAn verka töntigt att anpassa sig efter trender, men det är ju exakt det vi alla gör, omedvetet, när vi vill riva väggen mellan kök o vardagsrum.

Förresten, det kanske är lika jobbigt att flytta toaletten till där klädkammaren är idag, med ingång från hallen (eller v-rum eller vad man ska kalla det) ?  :p

Kallar detta förslag 5)

Flytta sen sovrum till där vardagsrummet är idag, och riv väggarna mellan dagens sovrum och kök/hall. Fixa en köksö för att skapa någon form av avdelning i det stora utrymme som uppstår.

Och/eller sätt upp en garderobsrad golv-tak som man kan gå runt i vardasrummet, för att skapa mer privacy mot toalettentrén och ge lite hallkänsla.

Då får du en lägenhet som skulle kunna vara byggd idag. Men fundera över om det är det du vill.

/A

Alternativ 4 anser jag avgjort bäst för de flesta.  Med reservation för livsstil.

Ett rymligt sovrum längst bort funkar fint som kombinerad sängkammare och sällskapsrum.  Att där redan finns en stor klädkammare ser ut som en tanke.

Dagens hall är till stor del död och mörk yta.  Den gör större nytta som en del av ett blivande sällskapsrum.  

Köket ligger påpassligt skymt från entrén.  Jag kan tänka mig en rumsdelare av någon sort mellan köket och nya vardagsrummets sittgrupp.  Kanske en "öppen-spis-utan-eld" framför en knappt våningshög mur, just där ni i dag har sovrumsgarderober. Gör muren cirka 180 hög och 180 bred. Då behåller ni sambandet mellan rum och kök.

Enda nackdelen med denna lösning är att köket får väldigt minimal matplats.  Möjligen lite dumt om man har många matgäster.  Har ni det?

Oj vad många bra synpunkter!
Hittills har våra funderingar främst kretsat kring alternativ 4, men det vi ser som nackdel är bristen på vägg i vardagsrummet - var placerar man TV etc?

Min favvo = alternativ 2, men misstänkte att det skulle bli väldigt dyrt. Visst fick vi lägenheten förhållandevis billigt med tanke på rådande marknadsläge, men det är fortfarande mycket pengar vi köpt den för! Man heter ju tyvärr inte Kamprad. :-/
Någon som kan säga, mellan tummen och pekfingret, hur mycket det skulle kosta att flytta köket till (nuvarande) sovrummet?

Kan tillägga att den uppgift vi fått från föreningen är att enda bärande väggen är ena badrumsväggen .... och även om jag inte haft något emot att få flytta badrummet, så skulle det rent ekonomiskt inte vara särskilt försvarbart ::)

TV?  Varför inte ha den i sängkammaren!  Då slipper ni sitta dumburken fördärva sällskapslivet när ni har gäster.  Alternativt placera apparaten där jag föreslog öppna spisen.

Beträffande köksflytt kräver ett sådant ingrepp både bygglov och tillstånd från föreningens styrelse.  Möjligen kan ni koppla VA från badrummet via klädkammaren och bakom en blivande köksbänk mot vardagsrummets bortre långvägg.

Kostnaden har jag svårt att bedöma. Med lite god och kreativ planering kan ni kanske slippa undan med 50 till 100 Kkr. Tillkommer ny köksinredning och vitvaror.

Snailman
Sjäv vill jag inte bli störd av grannarna när jag sover, så jag skulle nog vilja ha sovrummet placerat där jag har så få grannar 1 vägg/tak/golv tjocklek bort, men det är jag det.... :p :)

Många bra synpunkter.
Svärfar som är gammal byggingenjör hävdar bestämt att det bara är att glömma att flytta något kök! :-? .... vi litar på honom, och får vackert leva med det. Men hans åsikter om att man bestämt måste ha en hall viftar vi lättsamt bort! ::)

Det jag funderar på, om man utgår från alternativ 4, är huruvida det är bäst (/vackrast/smartast/välj själv) att ha helt öppet mellan kök och hall eller om man ska bygga vägg där dörren till köket går idag, så köket blir öppet mot vardagsrummet men inte mot hallen?

Eftersom jag antar att ni inte har ngr barn och att målgruppen för lägenheten är ensamstående eller par utan barn (med många järn i elden) hade jag helt tagit bort väggen mellan hall och vardagsrum/kök. Varför ska ni ha kvar den? Ni har inga mängder med kläder som måste hänga där, ni har inte en massa grusiga barnkläder/skor som måste förvaras. Den förvaring som måste till kan ni säkert lösa på ett både smart och snyggt sätt ändå ;)

Om ni bygger igen köksdörren infinner sig möjligheten att inreda köket med hörnbänk och fler överskåp.  Detta vore givetvis en poäng.  Men detta förutsätter att ni bygger om hela köket, vilket kanske inte alls är nödvändigt.  Isåfall blir den förlängda köksväggen lite meningslös.  

Även i en öppen plan planlösning hamnar köket en aning offside, tack vare vinkeln på bortre ytterväggen.

AnnaKanin skrev:
Eftersom jag antar att ni inte har ngr barn och att målgruppen för lägenheten är ensamstående eller par utan barn (med många järn i elden) hade jag helt tagit bort väggen mellan hall och vardagsrum/kök. Varför ska ni ha kvar den? Ni har inga mängder med kläder som måste hänga där, ni har inte en massa grusiga barnkläder/skor som måste förvaras. Den förvaring som måste till kan ni säkert lösa på ett både smart och snyggt sätt ändå ;)
Stämmer bra att vi inte har barn, däremot har vi hund :cool:

billy_beaver: Vi funderar oavsett på att bygga om hela köket. Inget är bestämt ännu, men det är ett alternativ vi funderar på.

Mikael_L
Tja, jag lägger in en bild, så får vi se om det spinner vidare med fler förslag ;)

Jag har med avsikt inte tagit bort hela väggen mellan hall och det nya v-rummet, då blir det några möbleringsbara väggytor kvar.

Om det gick skulle jag vända på dörren till toaletten, så den blir vänsterhängd istället för höger. Iomed det så hindras lite insyn rakt in då dörren öppnas.

Köket skulle kanske kunna byggas upp mot fönsterväggen istället...?

• Oppen_planl.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att göra om dörren till vänsterhängd istället är inga problem, nyckelhålet brukar sitta i mitten precis.

Ta bort dörren, skruva ner karmen, ta isär den, byt plats på sidostyckena, skruva ihop, skruva tillbaka karmen och sätt tillbaka dörren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.