Jag vet att du kan vara en riktig "Tvärvigg" emellanåt Tommy, vi kanske får kalla dig Tjalle (ni som är i min ålder eller äldre kommer nog ihåg den seriefiguren, ni ungdomar får googla )tommib skrev:Bara för att opponera mig lite så vill jag säga att man visst kan ha två ledare ut. På mina Hager MCS dvärgar är det två snabbplintar på utgående sida. I mitt fall använder jag det för fast+bruten fas till ett antal grupper där den brutna fasen går via ett relä i centralen och sedan tillsammans med resten av gruppen ut i röret.
Jag inser dock att detta är ett udda fall. Jag ville mest vara lite tvär
Frågan om detta har varit uppe innan och har jag olika reläer som ska styra en grupp så drar jag en tråd från säkringen till reläer med fast fas och byglar sedan därifrån.
Man kan fortsätta bygla vidare i evighet och det blir aldrig några funderingar på vårt den andra ledaren ut från säkringen försvinner.
Hager är ett bra fabrikat men när de hittade på den härmöjlighet att ansluta två ledare ut från en säkring så undrar jag om det var riktigt väl genomtänkt.
Men det är som sagt min åsikt. :/
Nå, i just detta fall så är ledarna märkta med partex så det är rätt uppenbart vart de tar vägen. Att det finns en styrd fas framgår också från gruppförteckningen. Tyvärr avslöjar det ju också anläggningen som hempul enligt elmonts lag. Jag förstår hur du tänker med kopplingen och hade jag läst det innan kopplingen gjordes så kanske det hade blivit så, det är inte alls dumt.
Jag har ibland roat mig med att ta en annan ståndpunkt än den jag faktiskt har bara för att få igång en diskussion. I verkliga livet alltså. Här finns det så många som tycker annorlunda ändå
Ang Hager och dubbla utgångar så misstänker jag att det finns tillräckligt många som tycker annorlunda än dig och avsaknaden av den extra utgången hade sannolikt bara resulterat i minskade marknadsandelar eller fler Wago i centralen.
Jag har ibland roat mig med att ta en annan ståndpunkt än den jag faktiskt har bara för att få igång en diskussion. I verkliga livet alltså. Här finns det så många som tycker annorlunda ändå
Ang Hager och dubbla utgångar så misstänker jag att det finns tillräckligt många som tycker annorlunda än dig och avsaknaden av den extra utgången hade sannolikt bara resulterat i minskade marknadsandelar eller fler Wago i centralen.
Vänta lite nu. Är inte N1XE och N1XV samma sak med skillnaden att N1XE är entrådig, N1XV är mångtrådig?GK100 skrev:Nätägare kör mest N1XE pga de bättre egenskaperna hos polyeten sett till förläggning via plöjning osv plus den bättre tätheten mot vatteninträngning. Aceflex är väl på sin höjd N1XV light, intressant att se utvecklingen där omvärlden trycker sig in i SE. Ingen av dessa kablar skulle accepterats för inte så många decennier sen här hos oss men fanns söderöver. Tänk vilket ramaskri det skulle blivit om BH elforum funnits då och någon föreslagit lägga en sminkad gummikabel i mark.
Om någon skulle opponera sig numera fås "tillverkarens anvisning" istället upptryckt i plytet. Människan är ett verkligt lättlett får som med mössan i hand bugar och tar emot om rättaren talar från trappan.
Jag har precis samma lösning som du. Ser det inte som ett problem med dubbla anslutningar.tommib skrev:Nå, i just detta fall så är ledarna märkta med partex så det är rätt uppenbart vart de tar vägen. Att det finns en styrd fas framgår också från gruppförteckningen. Tyvärr avslöjar det ju också anläggningen som hempul enligt elmonts lag. Jag förstår hur du tänker med kopplingen och hade jag läst det innan kopplingen gjordes så kanske det hade blivit så, det är inte alls dumt.
Nej. N1XE finns som entrådig och fåtrådig (U resp R tror jag). Det är någon annan skillnad på dem också som gör att man inte får förlägga N1XE inomhus som jag inte minns nu. Jag kollade upp det någon gång för några år sedan...J Johan456 skrev:
Nope.J Johan456 skrev:
N1XE har PE-mantel och är i princip endast avsedd för mark eller sjöförläggning.
Den har sämsta brandklass och ska inte förläggas inomhus, men det brukar anses att en kort sträcka från genomföring i golv eller vägg till central/fördelning är OK, jag har sett någon max önskvärd sträcka, men det var nog angivet några meter, typ 3 eller 5.
N1XE får ej förläggas genom brandcellsgränser, oavsett.
Jag kopplade in en 4g10 N1XE åt en kund som förlagt denna själv ifrån fasadmätarskåpet.
Där hamnade centralen direkt över där ledningen kom in genom väggen, men jag kollade upp allt då, och kunde känna mig lugn.
Men jädrans vilken stel kabel att jobba med.
Där hamnade centralen direkt över där ledningen kom in genom väggen, men jag kollade upp allt då, och kunde känna mig lugn.
Men jädrans vilken stel kabel att jobba med.
Nu är ju Slugge blixtsnabb med svar här så inget att tillägga där. Men dina olika ledartyper kommer efter beteckningen tidigare med tex -U entrådig, -R flertrådig och för Al typerna tex -AR flertrådig, -AS sektorformad flertrådig osv.J Johan456 skrev:
Ok, det var många dom hade koll på det. Just N1XV har jag dålig koll på även om jag installerat den och har svårt att skilja de olika beteckningarna åt. Just kring förläggning inomhus så har en gräns på 5 meter tidigare funnits för t.ex. servisksblar. Detta är utökat till 20m men man får fortfarande inte passera en brandcell. Anledningen till denna ändring var att det ibland blev fåniga skarvlådor om anslutningen satt t.ex. 6m från införingspunkten, fortfarande inom samma utrymme.
Här kommer en liten lista.H hempularen skrev:
1. Elektrikern kom 1 timme för sent. Detta var ett problem då vi hade en avtalad tid för att stänga av strömmen i halva lägenhetshuset.
2. Han hade inget material med sig. Det stod klart och tydligt i annonsen vad som behövdes. Och nu försöker dom få mig att betala de som arbetskostnad för att han fick lov att åka iväg till Ahlsells och köpa material.
3. När han varit hos oss i 2 timmar så ringer dom och säger att det bara är 2-fas till lägenheten. Och för att fixa det så skulle det ta en halv arbetsdag till. Då jag inte är dum i huvet så sa jag att det visst var 3-fas och frågar vad fan dom håller på med.
4.Jag sa åt honom minst 2ggr att inte riva ner dom gamla grejerna (Mätartavla och central). Men när jag kommer hem så är allt nedplockat. Vilket innebär att han har lagt tid på de. Vilket inte ingick i arbetsbeskrivningen.
5. Han drog 3x1.5kvmm till spisen. Fast det stod väldigt tydligt på röret "3-FAS Spis/Ugn" Detta hade jag även sagt till honom innan jag gick till jobbet.
6. Han sa att det skulle ta en timme att hämta 2st säkringar i bilen och sätta in dom. Vilket låter lite väl länge..
7.Han försökte ta 2500kr för kablarna till spisen.
8.Kardelerna syns lite väl mycket i centralen. Jag är ingen elektriker, men jag tycker inte det ser superproffsigt ut. Vid en säkring så sticker det även upp några trådar.
9.Dom fakturerade även 100kr/h för mycket jämfört med det pris vi hade kommit överens om.
Så hade jag varit helt bakom flötet så hade jag behövt betala en magisk 2 till 3-fas konvertering och 2500kr för 5x2.5kvmm kabel.
jesperhallin skrev:Här kommer en liten lista.
1. Elektrikern kom 1 timme för sent. Detta var ett problem då vi hade en avtalad tid för att stänga av strömmen i halva lägenhetshuset.
2. Han hade inget material med sig. Det stod klart och tydligt i annonsen vad som behövdes. Och nu försöker dom få mig att betala de som arbetskostnad för att han fick lov att åka iväg till Ahlsells och köpa material.
3. När han varit hos oss i 2 timmar så ringer dom och säger att det bara är 2-fas till lägenheten. Och för att fixa det så skulle det ta en halv arbetsdag till. Då jag inte är dum i huvet så sa jag att det visst var 3-fas och frågar vad fan dom håller på med.
4.Jag sa åt honom minst 2ggr att inte riva ner dom gamla grejerna (Mätartavla och central). Men när jag kommer hem så är allt nedplockat. Vilket innebär att han har lagt tid på de. Vilket inte ingick i arbetsbeskrivningen.
5. Han drog 3x1.5kvmm till spisen. Fast det stod väldigt tydligt på röret "3-FAS Spis/Ugn" Detta hade jag även sagt till honom innan jag gick till jobbet.
6. Han sa att det skulle ta en timme att hämta 2st säkringar i bilen och sätta in dom. Vilket låter lite väl länge..
8.Kardelerna syns lite väl mycket i centralen. Jag är ingen elektriker, men jag tycker inte det ser superproffsigt ut. Vid en säkring så sticker det även upp några trådar.
9.Dom fakturerade även 100kr/h för mycket jämfört med det pris vi hade kommit överens om.
Så hade jag varit helt bakom flötet så hade jag behövt betala en magisk 2 till 3-fas konvertering och 2500kr för 5x2.5kvmm kabel.
Solklar anledning till att koppla el själv, då får man iallafall det riktigt gjort.jesperhallin skrev:Här kommer en liten lista.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
punkten 2. "annonsen"? Hur fick du tag i den här firman?